نگاه پاداش به بازار سرمایه 

کمبود نقدینگی در بازار، ابهام و بی‌اعتمادی؛ بازار سرمایه را آزار می‌دهد. طی روزهای شنبه و یکشنبه، بازار سرمایه با فروش‌های هیجانی مواجه بود که فشار فروش در نمادهای شاخص ساز بیشتر از سایر نمادها به چشم می‌آمد. در جریان معاملات دوشنبه، افزایش تقاضای نسبی در کلیت بازار اتفاق افتاد، اما قرار گرفتن ارزش معاملات در این محدوده‌ها، اتفاق جالب توجهی نیست. نماد وبملت و وتجارت در گروه بانکی و نماد خودرو و تا حدودی خساپا در گروه خودرویی؛ طی روز دوشنبه معاملات جالب توجهی داشتند و قیمت آخرین معامله آن‌ها بالاتر از قیمت پایانی‌شان قرار گرفت. به نظر می‌رسد هیجانات ناشی از جنگ روسیه و اوکراین و بدبینی‌ها نسبت به آینده مذاکرات برجام تا حدودی کاسته شده و پیش‌بینی می‌شود روند معاملات در روزهای بعد، به مراتب بهتر از دو روز گذشته باشد. کمبود نقدینگی و خروج نقدینگی حقیقی از بازار، ابهام و بی‌اعتمادی؛ مشکل بازار در چند هفته اخیر است که این روند همواره ادامه می‌یابد و بهانه‌های مختلفی هم برای آن وجود دارد؛ یک روز بحث بودجه، یک روز مذاکرات و روز دیگر جنگ اوکراین و روسیه. به‌هرحال در این شرایط و حداقل تا پایان سال 1400 نباید انتظار چندانی از بورس داشت. نرخ دلار یک عامل تأثیرگذار بر بازار سرمایه است که برای سال آینده و در صورت احیای برجام، خبرهایی مبنی بر تک نرخی شدن دلار به گوش می‌رسد. تک نرخی شدن دلار، قطعاً اتفاق مثبتی بوده و تأثیراتی از جمله افزایش تقاضای محصولات تولیدی در داخل و خارج از کشور، تقویت ریال و افزایش قدرت پول ملی کشور در کوتاه‌مدت و بلندمدت، ثبات در سیاست‌های کلان اقتصادی را پی خواهد داشت.

نمای بازار

اتفاقات مهم روز

شاخص کل و هم وزن : بازار بورس تهران با رشد بیش از 2500 واحد با رشد بزرگانش همراه شد و به کار خود پایان داد. در نمادهای کوچک افزایش تقاضا بالا بود و موجب رشد بیش از 3100 واحدی نماگر هم وزن شد.

فلزی ها: روند معاملاتی اغلب این گروه مثبت دنبال شد و شاهد برتری خریداران در برخی از نمادهای این گروه من جمله فولاد مبارکه بودیم.

خودرویی ها: رشد نسبی تقاضا در این گروه موجب شد تا شاهد سبزپوشی تابلو معاملات این گروه باشیم و نماد خودرو در قیمت 214 تومان با رشد بیش از 2 درصد به کار خود پایان داد.   

محصولات شیمیایی: روند معاملاتی این گروه منفی دنبال شد. شگویا در قیمت 994 تومان به کار خود پایان داد. پترول در قیمت 184 تومان به کار خود پایان داد.

فرآورده های نفتی : روند معاملاتی نیمه دوم این گروه منفی دنبال شد و شاهد افت قیمت و افزایش عرضه بودیم.

بانکی ها : نمادهای بانک ملت، تجارت و صادرات در محدوده صفر تابلو با رشد نسبی تقاضا دنبال شدند و بیشترین داد و ستد در این گروه متعلق به بانک ملت بود و حجمی بالغ بر 98 میلیون سهم به ثبت رسید.   

کلیت بازار: در نهایتِ بازار امروز، شاخص کل با رشد بیش از 2500 واحدی در ارتفاع 1 میلیون و 281 هزار واحد قرار گرفت.حقیقی ها تنها 1 میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند و ارزش معاملات خرد به محدوده 2.4 هزار میلیارد تومان رسید.نمادهای ثشاهد و غمینو صدرنشین ورود پول حقیقی ها بودند و کسرا و فزر بیشترین حمایت را از سوی حقوقی ها داشت.

در کدال چه گذشت؟

ولیز:  توضیح در خصوص افزایش سرمایه، اقدامات انجام شده تاکنون و آخرین وضعیت پذیره نویسی

فولاد: پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه شرکت فولاد مبارکه اصفهان/درصد افزایش سرمایه: 95 درصد/محل تامین: سود انباشته

خپوش: افزایش سرمایه 442 درصدی خپویش از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها مورد تایید حسابرس قرار گرفت.

شپدیس: شروع مجدد فعالیت متوقف شده قبلی

مجوز افزایش سرمایه 71 درصدی فارس از محل سود انباشته صادر شد.

 مجوز افزایش سرمایه 7834 درصدی پارس از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها صادر شد.

 مجوز افزایش سرمایه 68 درصدی خاذین از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها صادر شد.

 مجوز افزایش سرمایه 200 درصدی شبریز از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی و سود انباشته صادر شد.

مجوز افزایش سرمایه 224 درصدی خزر از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها صادر شد.

 

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




برتری فروشندگان در...
توسط محمدباقر سلیمانی 10 اردیبهشت 1403 ساعت 14:59
پایان سرخ
توسط محمدباقر سلیمانی 09 اردیبهشت 1403 ساعت 14:59
فملی ناجی بازار
توسط محمدباقر سلیمانی 08 اردیبهشت 1403 ساعت 14:55
چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04