نگاهی به بازار سرمایه 

بازار سرمایه برخلاف روند معاملاتی روز گذشته در گروه خودرویی و بانکی با سیو سود سهامداران دنبال شد و روند منفی را سپری کرد و شاهد کوچ نقدینگی از این گروه ها به سمت گروه های حمل و نقل، سیمانی، غذایی و پالایشی بودیم. احتمال حمله روسیه به اوکراین موجب شد تا نفت برنت در محدوده بالای 97 دلار قرار بگیرد و شاهد برتری خریداران در گروه پالایشی بدلیل رشد قیمت نفت برنت بودیم. رشد 3500 واحدی نماگر کل در نیمه دوم با افزایش عرضه در کلیت بازار به کمتر از 3000 واحد رسید و در نهایت مجددا با رشد قیمت در پالایشی ها نماگر بورس تهران در بالای 3000 دلار قرار گرفت و می توان گفت همه چشم ها از یک سوی به سمت وین و اعلام برجام است و از سوی دیگر به سمت روسیه و اوکراین است و بازار سرمایه در یک حالت نوسانی و بلاتکلیفی همچنان قرار دارد که گاها یک روز در مدار مثبت و یک روز بعد با افت قیمت روبروست.

بازار سرمایه در گروه خودرویی و بانکی در مدار منفی و در محدوده صفر تابلو در برخی از نمادها دنبال شد و می توان گفت سهامداران در انتظار اعلام برجام از سوی وین هستند و پول ها در کمین این دو گروه قرار دارند و در معاملات روز جاری در مدار تعادل و منفی به کار خود پایان دادند.

در دقایق پایانی معاملات روز جاری با نزدیک شدن نفت برنت به مرز 100 دلاری شدن موجب شد تا شاهد افزایش تقاضا و قرار گرفتن نمادها در سقف قیمت روزانه و شکل گیری صف خرید باشیم و می توان گفت عامل تحرک گروه پالایشی در نیم ساعت پایانی افزایش قیمت نفت بوده است.

نمای بازار

در بازار امروز 202 میلیارد تومان خروج پول از سوی حقیقی ها صورت گرفت. نمادهای شپنا و شبندر بیشترین ورود پول را از سوی سهامداران خرد داشتند و فملی و وشمال با بیشترین حمایت حقوقی همراه بودند. ارزش معاملات خرد نیز به 3.5 هزار میلیارد تومان رسید.

در مورد قیمت نفت روز سه‌شنبه پس از اینکه مسکو دستور اعزام نیرو به دو منطقه جداشده در شرق اوکراین را صادر کرد،بیش از 2 دلار جهش کرد و بحرانی را تشدید کرد که رهبران غربی هشدار داده‌اند که می‌تواند جرقه‌ای برای جنگ ایجاد کند.مقامات آمریکایی و اروپایی این اقدامات را محکوم کردند،اما یک مقام دولت بایدن گفت که اقدام نظامی روسیه هنوز به منزله تهاجمی نیست که موجب بسته تحریمی گسترده‌تری شود.بهای معاملات آتی نفت برنت 2.2 درصد افزایش به 97.49 دلاردرهر بشکه رسیدکه به افزایش 2 درصدی در روز دوشنبه افزود.اوایل روز سه‌شنبه به ۹۷.۶۶ دلار رسید که بالاترین قیمت از سپتامبر 2014 بود.رئیس‌جمهور اوکراین،در واکنش به تحرکات نیروهای روسیه پس از به رسمیت شناختن دو منطقه جداشده از سوی مسکو،اوایل روز سه‌شنبه در یک سخنرانی،روسیه را به نقض حاکمیت اوکراین متهم کرد. برای تحلیلگران این سوال مطرح است که آیا در صورت حمله مسکو به اوکراین واعمال تحریم ها علیه موسسات مالی روسیه،صادرات انرژی روسیه مختل می شود یا خیر.سرمایه گذاران اکنون منتظر داده های مربوط به عرضه نفت خام ایالات متحده از سوی مؤسسه نفت آمریکا هستند که در اواخر روز منتشر می شود.

اتفاقات مهم روز

شاخص کل و هم وزن : بازار بورس تهران در معاملات 3 اسفند ماه 1400 با برتری خریداران در گروه پالایشی ها و نماد فارس توانست با رشد بیش از 3200 واحد به کار خود پایان دهد و در نماگر هم وزن نیز شاهد رشد بیش از 780 واحدی این نماگر بودیم.     

فلزی ها: معاملات بی رمق و کم حجمی را در این گروه شاهد بودیم و در معاملات روز جاری فولاد با رشد اندکی در قیمت 1045 تومان و نماد فملی با رشد بیش از 1.5 درصد در قیمت 710 تومان به کار خود پایان دادند. در معاملات امروز این گروه همچنان شاهد ترس سهامداران از افت قیمت دلار بودیم.

خودرویی ها: روند معاملات این گروه همانند روز گذشته مثبت رقم خورد و شاهد بهبود معاملات در دقایق ابتدایی روز جاری بودیم اما رفته رفته با افت تقاضا شاهد تغییر رنگ تابلو معاملات این گروه به رنگ سرخ بودیم و نماد خودرو در قیمت 215 تومان افت 0.78 درصد را به ثبت رساند و نماد خساپا در قیمت 168 تومان افت 2.2 درصد را به ثبت رساند.    

محصولات شیمیایی: نماد فارس امروز هم در صدر توجهات سهامداران قرار داشت و موجب شد تا اثر مثبت 789 واحدی را بروی نماگر بورس تهران به ثبت رساند. پترول و شگویا از دیگر نمادهای مورد توجه این گروه به شمار رفتند.

فرآورده های نفتی: با نزدیک شدن نفت برنت به مرز 100 دلاری شدن موجب شد تا در این دقایق پایانی معاملات روز جاری شاهد شکل گیری صف خرید بروی تمام نمادهای پالایشی شپنا، شتران، شبندر باشیم که رنج کشی مثبت تا سقف قیمت در این گروه مجددا نماگر بورس تهران را در بالاتر از رشد بیش از 3000 واحد قرار داد.

بانکی ها: معاملات این گروه برخلاف روند روز گذشته متعادل و در مدار منفی دنبال شد و شاهد سیو سود برخی از سهامداران در این گروه بودیم بنظر سهامداران در انتظار اخبار مثبت وین در کمین این گروه قرار دارند.

سایر نمادها: حکشتی در جایگاه بعدی قرار داشت و فولاد و فملی در رتبه‌های بعدی قرار داشتند. در گروه شیمیایی و فرآورده‌های نفتی، نماد شبندر، شپدیس و شکام قرار داشتند. از نکات جالب حضور نماد فزر که هفته گذشته عرضه اولیه آن انجام شد، در رتبه سیزدهم است. همچنین شاهد حضور ۷۰ نماد با یک بار پیشنهاد بوده‌ایم. در گروه بانکی نیز بعد از وبملت، نمادهای ونوین، وتجارت و وبصادر قرار داشتند. عمده نماد بانکی‌ها در ۲۰ نماد اصلی جای گرفته‌اند.

کلیت بازار: بازار امروز را در حالی سپری کردیم که علاوه بر صنایعی نظیر سیمانی ها، حمل و نقلی ها، غذایی ها و....، گروه پالایشی نیز مورد توجه قرار گرفتند.

20 سهم با بیشترین ورود پول حقیقی در معاملات روز سه شنبه 3 اسفند 1400

خروجی

خلاصه بازار در تاریخ 03 اسفند 1400

خلاصه بازار

جمله طلایی روز

هرکسی قادر باشد قابلیت تملک کامل ذهنش را بدست آورد،  قابلیت تملک هر چیز دیگری را در دنیا می‌تواند بدست آورد!

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 08:36
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 02 اردیبهشت 1403 ساعت 08:34
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 01 اردیبهشت 1403 ساعت 08:36
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 29 فروردین 1403 ساعت 08:39