روز دوم اسفند‌‌‌ماه ورق برگشت؛ به طوری که شاخص‌‌‌‌‌‌کل این بازار با رشد بیش از ۷۲۰۰واحدی همراه شد. از جمله رویداد‌‌‌های قابل ملاحظه روز گذشته تالار شیشه‌‌‌ای سعادت‌آباد می‌‌‌توان به تغییر استراتژی معامله‌‌‌گران خرد برای اضافه کردن سهام به سبد سرمایه‌گذاری آنها اشاره کرد.

هرچند لحظه به لحظه با مخابره سیگنال مثبت برجامی وزنه طرف عرضه در دادوستدهای چند وقت اخیر سنگین‌‌‌تر از گذشته پیگیری می‌‌‌شد؛ اما سرمایه‌گذاران با رویکرد جدید در بازار روز دوشنبه حاضر شدند، به گونه‌‌‌ای که از ابتدای شروع معاملات سمت تقاضا نسبت به عرضه رونق بیشتری پیدا کرد. با این حال عرضه‌‌‌کنندگان مانند روز‌‌‌های گذشته نتوانستند مانع صعود بازار شوند. بر این اساس به موجب افزایش ۵۷/ ۰درصدی، نماگر اصلی تا سطح یک‌میلیون و ۲۸۱میلیون واحد پیشروی کرد.

نمادهای «فارس» « وبملت» «خودرو» « وتجارت» « اخابر» بیشترین نقش را در رشد شاخص کل بر عهده داشتند و در مقابل نمادهای « فولاد» « فملی» « پارسان» در صدر تأثیرگذاران منفی در شاخص کل بودند.

 شاخص فرابورس نیز با 38 واحد رشد همراه بود و در سطح 17 هزار و 513 واحد به کار خود پایان داد.

 نمادهای « بپاس» « فرابورس» « فزر» « غصینو» « صبا » تأثیرگذاران مثبت بر شاخص فرابورس بودند و در مقابل نماد «مارون» «شراز» «آریا» در صدر تأثیرگذاران منفی بر شاخص فرابورس بودند.

 نمادهای «خودرو» «خساپا» « وبملت» «وتجارت» «خپارس» «فولاد» پرتراکنش‌ترین نمادهای بازار بورس و نمادهای «فزر» «تجلی» «کرمان» «فرابورس» «توسن» «شاروم» نمادهای پر تراکنش بازار فرابورس بودند.

 ارزش کل معاملات بازار برابر با 169511  میلیارد تومان بود که 3043 میلیارد تومان آن (معادل 2 درصد) را معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله سهامی تشکیل دادند.
 
 تراز پول اشخاص حقیقی در سهام به عدد مثبت 44 میلیارد تومان رسید.

 تغییر مالکیت حاصل ورود پول حقیقی به میزان 46 میلیارد تومان در نمادهایی با ارزش کمتر از 40 هزار میلیارد تومان و خروج پول حقیقی به میزان 2 میلیارد تومان از نمادهایی با ارزش بیش از 40 هزار میلیارد تومان بوده است. 

 در بین صنایع بازار بیشترین ارزش معاملات به گروه‌های «خودرو و ساخت قطعات» « بانکها و موسسات» «محصولات شیمیایی» « فلزات اساسی» اختصاص داشت و در بین شرکت‌ها نیز، نمادهای «خودرو» «وبملت» «خساپا» «خگستر» «وتجارت» «فرابورس» «خبهمن» «ونوین»  بیشترین ارزش معاملات را به نام خود ثبت کردند. در این میان نمادهای «خودرو» «خساپا» «وبملت» « خپارس» «وتجارت» بیشترین حجم معاملات را شاهد بودند. 

 

.

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.