بورس منتظر اعلام برجام ؟؟

معاملات بورس تهران در دومین روز کاری اسفند ماه 1400بالاخره رنگ سبزپوشی را به خود دید و شاهد قدرت جبهه خریداران در معاملات روز جاری بودیم. در معاملات امروز نمادهای صنعت خودرو پیشتاز رشد قیمت بودند و همچنان در تیررس خریداران قرار داشتند و نمادهای بانکی نیز به نوبه خود همچنان با تقاضای قابل‌توجه دنبال می شدند و از دیگر گروه های مورد اقبال سهامداران بشمار رفتند. با این حال به نظر می‌رسد شفاف‌سازی بانک ملت در رابطه احتمال بازگشت ذخایر مالیاتی سبب شده تا تقاضا در این گروه محتاط‌تر شد.  شاخص بورس تهران با رشد بیش از 7000واحد در سطح 1 میلیون و 281هزار واحد قرار گرفت و نماد فارس که در معاملات روز قبل بیشترین تاثیر منفی را بروی نماگر بورس داشته امروز برخلاف روز گذشته بیشترین تاثیر مثبت را بروی شاخص کل به ثبت رساند. وبملت و خودرو از دیگر نمادهای تاثیر گذار بودند. نماگر هم وزن نیز با برتری خریداران و جهش پرقدرت خرید در برخی از تک سهم ها با رشد بیش از 3400 واحد دنبال شدند.

نمای بازار

بازار سهام در این روزهای تنها توجهاتش به وین و مذاکرات است و در انتظار توافقات روزهای معاملاتی خود را سپری می کند. تنها موضوع مورد بحث و گفتگو این روزها در وین توافق بر سر توالی انجام اقدامات متقابل است از جمله رفع تحریم های نفتی و بانکی و رفع تحریم صنایع سنگین و فولاد و معادن ایران و همچنین کاهش غنی سازی اورانیوم و خارج کردن اورانیوم غنی شده ایران به یک کشور ثالث از جمله موضوعات مورد گفتگوست .

در کوتاه مدت با توجه به کاهش انتظارات تورمی و در ادامه کاهش قیمت دلار آزاد، انتظار می­ رود عمده سهام دلاری و کامودیتی محور با این رویکرد که نرخ و مبلغ فروش آنها کاهش یابد که در معاملات روز جاری نیز شاهد بی رمق و کم اقبالی این دسته از نمادها  با عرضه یا حداقل با عدم تقاضای مناسبی روبرو هستند اما به نظر می­ رسد که در قیمت­ های فعلی بسیاری از سهام کامودیتی­ محور، اثر اخبار برجامی تا حد قابل توجهی پیشخور شده است و سرمایه ­گذاران باید این مهم را در تحلیل­های خود لحاظ کنند.

همانطور که در جدول پایین مشاهد می کنید، گروه خودرویی با بیشترین ورود نقدینگی در معاملات 2 اسفند ماه 1400 همراه بودند و گروه حمل و نقل در رتبه دوم قرار گرفتند. 

ورود پول هوشمند

گروه‌های سیمانی، حمل و نقل، مخابرات و دیگر سهام ریالی بازار نیز با افزایش تقاضا همراه بودند و عمده نماد‌های این صنایع در حوالی سقف دامنه معامله می‌شدند. صنایع شیمیایی،فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی با توجه به کاهش قیمت دلار وضعیت خنثی و متمایل به منفی داشتند و این باعث شد شاخص کل بورس تنها حدود 7 هزار واحد رشد داشته باشد و این درحالی است که 227 نماد بورسی در دامنه مثبت و 86 نماد در دامنه منفی معامله می‌شدند و فولاد و فملی از نمادهای تاثیرگذار بر عدم رشد بیشتر شاخص کل بودند. در مجموع بازار سهام را برای روز معاملاتی بعد هم باتوجه به اسقبال و حجم معاملات خوبی در نمادهای تاثیرپذیر از برجام در حال رخ دادن است مثبت و متعادل ارزیابی می کنیم.

اتفاقات مهم روز

شاخص کل و هم وزن : بازار سهام در 2 اسفند ماه 1400 با رشد قیمت و افزایش توجهات سهامداران به نمادهای خودرویی و بانکی در مدار مثبت دنبال شد و شاهد رشد بیش از 7200 واحدی نماگر بورس تهران بودیم و در مقابل افزایش توجهات در نمادهای کوچک موجب رشد بیش از 3400 واحدی نماگر هم وزن شد.    

فلزی ها: روند معاملات گروه فلزی ها همانند روزهای قبل با افت قیمت و افزایش نسبی عرضه دنبال شد و شاهد معاملاتی بی رمق و کم حجم در این گروه بودیم.

خودرویی ها: لیدری این گروه در بازار سهام به قدری قابل توجه بود که در اکثریت نمادها شاهد قرار گرفتن آنها در سقف قیمت روزانه و همراه شدن با صف خرید بودیم. این گروه با برتری خریداران در نماد خودرو با صف خرید به کار خود پایان داد و حجم قابل توجهی در نماد خودرو و سایر نمادها به ثبت رسید.   

محصولات شیمیایی : نماد فارس برخلاف روند روز قبل امروز با اثر گذاری مثبت بروی نماگر بورس تهران به کار خود پایان داد و رشد قیمت را به ثبت رساند و در سایر نمادها از جمله پترول و نوری شاهد روندی متعادل و مثبت بودیم.

فرآورده های نفتی : برخلاف روند روزهای گذشته شاهد رشد قیمت در این گروه بودیم بطوری که در نیمه اول نماد شتران با رشد بیش از 3 درصد هم نیز همراه شد اما در دقایق پایانی رشد قیمت این نماد به 1.7 درصد و در قیمت 420 تومان رسشید. شپنا در قیمت 558 تومان با رشد نزدیک به 3 درصد به کار خود پایان داد. ونفت و شسپا با صف خرید به کار خود پایان دادند.

بانکی ها : معاملات خیره کننده ای در این گروه مشاهده کردیم و به جرات می توان گفت یکی از گروه های لیدر در معاملات روز جاری به شمار رفتند که با صف خرید در عمده نمادهای گروه به کار خود پایان دادند. وبملت در قیمت 352 تومان، وبصادر در قیمت 211 تومان، وتجارت در قیمت 202 تومان با صف خرید به گردونه معاملات بازگشت.

بازار امروز را در حالی سپری کردیم که همچنان تعداد نمادهای مثبت و ارزش صفوف خرید به نسبت تعداد نمادهای منفی و ارزش صفوف فروش برتری داشت و به موجب افزایش عرضه ها در فولاد و فملی، کمی از رشد شاخص کاسته شد و ارزش معاملات خرد نیز از محدوده2500 میلیارد تومان عبور کرد.

در جدول فوق خلاصه ای از بازار روز جاری 2 اسفند ماه را مشاهد می کنید.

خلاصه بازار

جمله طلایی روز

کاری که امروز انجام میدی، میتونه همه فرداهای تو رو‌ بهتر کنه...

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




برتری فروشندگان در...
توسط محمدباقر سلیمانی 10 اردیبهشت 1403 ساعت 14:59
پایان سرخ
توسط محمدباقر سلیمانی 09 اردیبهشت 1403 ساعت 14:59
فملی ناجی بازار
توسط محمدباقر سلیمانی 08 اردیبهشت 1403 ساعت 14:55
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 05 اردیبهشت 1403 ساعت 09:10