شاخص کل بورس اولین روز از اسفند ماه را با افت 7 هزار و 785 هزار واحد معادل 0.61 درصد به پایان رساند و در سطح 1 میلیون و 274 هزار واحد به کار خود پایان داد. این شاخص بورسی استارت کار خود را با افزایش ارزش آغاز کرد بطوریکه در 15 دقیقه ابتدایی 300 واحد مثبت شد اما در ادامه با نزدیک شدن به پایان نیمه اول بازار فروشندگان کم فروغ‌تر ظاهر شدند تا شاخص با افت  حدود 4 هزار و 300 واحدی مواجه شود و تا پایان بازار نیز این روند نزولی حفظ شد. شاخص هم وزن هم مسیری نزولی را سپری کرد و با 657 واحد افت در جایگاه 324 هزار واحد از حرکت باز ایستاد.

در جریان دادوستد‌‌‌‌های نخسین روز اسفندماه محصولات شیمیایی، پالایشی‌‌‌‌ها و فلزات اساسی بیشترین تاثیر منفی را در روند حرکتی نماگر اصلی بورس تهران اعمال کردند. سایر گروه‌‌‌‌های زیرمجموعه و تحت‌تاثیر نیز به تبعیت از بزرگان بازار با صف‌‌‌‌های سنگین فروش مواجه شدند.

ارزش معاملات خرد بورس تهران (سهام و حق‌تقدم) نیز رقم ۱۶۱۴ میلیارد‌تومانی را به خود اختصاص داد و نسبت به روز معاملاتی قبل با کاهش همراه شد.

روز یک‌‌‌‌شنبه گروه فلزات اساسی با خروج بیش از ۷۰ میلیارد‌تومانی حقیقی‌‌‌‌ها مواجه شد و در ادامه گروه‌‌‌‌هایی اعم از فرآورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی نزدیک به ۳۰ میلیارد‌تومان خروج سرمایه خرد را شاهد بودند. هرچند سرمایه‌‌‌‌گذاران نهادی در این پروسه جایگزین شدند با این حال خروج سهامداران خرد از سهام شرکت‌های بزرگ سیگنال احتیاط نسبت به افت دلار را به سایر معامله‌‌‌‌گران مخابره کرد.

در این روز معاملاتی خالص خرید قابل‌توجه حقیقی‌‌‌‌ها در گروه بانک (نزدیک به ۴۰ میلیارد ‌تومان) خودنمایی می‌‌‌‌کرد. سایر گروه‌‌‌‌ها نیز اعم از محصولات فلزی، مخابرات، اطلاعات و ارتباطات در ارقام ناچیزی به لحاظ خرید قرار گرفتند. 

از رویداد‌‌‌‌های قابل‌ملاحظه دو روز کاری نخست هفته جاری نیز می‌توان به تغییرات نرخ دلار اشاره کرد. نرخ دلار آمریکایی در بازار این هفته پس از مدت‌ها به میانه کانال ۲۵‌هزار‌تومانی کاهش پیدا کرد که این مهم می‌تواند به دلیل ثبات دلار نیمایی در کانال ۲۴‌هزار‌تومانی و کاهش فاصله مقداری این دو نرخ برای معامله‌‌‌‌گران بازار مثبت ارزیابی شود.

.

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.