نگاهی به بازار سرمایه 

اولین روز اسفند ماه 1400 اخرین ماه کاری سارجاری را در حالی پشت سر گذاشتیم که با برتری خریداران در نمادهای خودرویی و بانکی روبرو بودیم اما با گذشت زمان با عقب نشینی خریداران مواجه شدیم و نمادها در مدار منفی دنبال شدند و نماگر بورس تهران که در دقایق ابتدایی با رشد 400 واحدی دنبال شد از مدار مثبت با افت 7700 واحد مواجه و در سطح 1 میلیون و 274 واحد به کار خود پایان داد و ارزش معاملات همچنان در کانال 2500 میلیارد تومان قرار دارد. سهامداران همچنان بلاتکلیف از برجام هستند.

کم کم به آخرین روزهای سال ۱۴۰۰ نزدیک می‌شویم و این در حالی است که بازار سرمایه روزهای بی رمق و کم حجمی را پشت سر می گذارد اما سوال این است که آیا بازار سرمایه این روند را ادامه خواهد داشت یا خیر اما نکته ای که در پایان سال 1400 وجود دارد این است که برجام می تواند حال و هوای بازار سرمایه را تحت تاثیر خودش قرار دهد. در سال‌های گذشته، اواخر سال در صندوق‌های بازنشستگی خیلی از حقوقی‌ها سهم می‌فروختند تا بتوانند پاداش پایان سال و حقوق بازنشسته‌ها را پرداخت کنند. البته امسال نسبت به فروش حقوقی‌ها سخت‌گیری و محدودیت بیشتر شده و بازار نیز وضعیت خوبی برای خرید ‌و فروش ندارد. در واقع در پایان سال بازار وضعیت خوبی ندارد و نمی‌توان ارزیابی کرد که مثل سال‌های گذشته خریدار داشته باشیم.اما با توجه به اینکه احتمال توافق وجود دارد و قیمت دلار چشم‌انداز مثبتی ندارد، صنایعی که دلاری نیستند گزینه بهتری هستند.همچنین برای کوتاه‌مدت و بازدهی چند هفته‌ای نیز صنایع بانکی و خودرویی وضعیت خوبی دارند.

5

این روزها بیشتر کارشناسان دلیل ریزش بازار را خروج حقیقی‌ها و در نتیجه نبود نقدینگی می‌دانند. اما بعضی دیگر از کارشناسان هم خلاف این را می‌گویند و معتقد هستند آمار خروج پول حقیقی امری گمراه کننده است و ممکن است فرد پول خود را در حساب کارگزاری نگه دارد و یا به طور موقت صندوق بخرد بنابراین نمی‌توان گفت پول را از بورس خارج کرده و به بازار دیگری برده است. طبق گفته کارشناسان  شناوری سهام بازار که در 10 سال باید آرام آرام در بازار صورت می‌گرفت تنها در دو سال رخ داد و به علت نبود حمایت از بازار اکنون موجب اصلاح بورس شده است. بنابراین با توجه به موارد بالا این روزها با افزایش خرید حقوقی‌ها و در آن سو افزایش فروش حقیقی‌ها شناوری بازار به سمت متعادل‌تری سوق پیدا خواهد کرد. در روزهای اخیر شایعه بازگشایی نماد شستا بعد از افزایش سرمایه 1052 درصدی  درحالی دست به دست می‌شود که حدود 50 روز از توقف این نماد می‌گذرد و اخیرا این افزایش سرمایه در پرتفوی سهامداران اعمال شده است.

اتفاقات مهم روز

شاخص کل و هم وزن : بازار سرمایه در اولین روز اسفند ماه 1400 در نیمه اول با رشد نسبی تقاضا در دو گروه بانکی و خودرویی دنبال شد اما رفته رفته با افت تقاضا شاهد عقب نشینی قیمت ها در اکثریت نمادها بودیم. در نهایت نماگر بورس تهران با افت 7700 واحد در سطح 1 میلیون و 274 هزار واحد به کار خود پایان داد و نماگر هم وزن نیز افت بیش از 650 واحد را به ثبت رساند.   

فلزی ها: فولاد و فملی امروز هم در محدوده صفر تابلو دنبال شدند و شاهد تحرکات خاصی در این دو نماد نبودیم. فولای در این گروه در مرکز توجهات دنبال شد و در نهایت با رشد نزدیک به 3 درصد به کار خود پایان داد.

خودرویی ها: نیمه اول این گروه با برتری خریداران در قطعات دنبال شد و در نیمه دوم معاملات شاهد افت تقاضا بودیم که در دقایق پایانی با رنج کشی مثبت در اکثریت نمادهای این گروه روبرو شدیم. خودر و خساپا با رشد 2 درصد به کار خود پایان دادند.  

محصولات شیمیایی: افت قیمت در نماد فارس بیشترین تاثیر منفی را در ریزش نماگر بورس تهران به ثبت رساند. سایر نمادها نیز افت قیمت را تجربه کردند.

فرآورده های نفتی: در گروه پالایشی ها روند معاملاتی به شکل عجیبی با فشار فروش دنبال می شد.  با وجود قیمت بالای نفت و وضعیت مناسب کرک اسپرد، در طی روزهای اخیر افت قیمت این گروه قابل توجه بوده است.

بانکی ها : معاملات بانکی زیر ذره بین سهامداران دنبال می شود و امروز شاهد تحرکات بیشتری از سوی خریداران در این گروه بودیم. نکته مورد توجه در معاملات پایانی روز جاری، شکل گیری صف خرید نماد وبملت بود. رشد قیمت و افزایش تقاضا در گروه بانکی ها در دقایق پایانی موجب رشد قیمت در اکثریت آنها شد.

کلیت بازار:  بازار سهام در معاملات امروز در ابتدا متعادل و مثبت آغاز بکار کرد و با رشد اندک 200 واحدی همراه شد و  تقاضا در گروه بانکی و حمل و نقل و برخی خودرویی ها و گروه هتل و رستوران و گروه رایانه دیده می شد و می توان گفت از سبز پوشان نیمه اول بودند که در نهایت با افزایش عرضه در کلیت بازار شاهد حرکت نماگر بورس تهران از مدار مثبت به مدار منفی بودیم.

20 سهم با بیشترین ورود پول حقیقی در معاملات روز یکشنبه 1 اسفند 1400

8

خلاصه بازار در تاریخ 01 اسفند  1400

9

جمله طلایی

هیچ کار خارق العاده ای انجام نمی شود، مگر به دست افرادی که "باور " دارند قدرتی درون آنهاست که عوامل بیرونی را شکست می دهد.

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 08 اردیبهشت 1403 ساعت 08:26
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 05 اردیبهشت 1403 ساعت 09:10
چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 08:32