نگاهی به بازار سرمایه 

بازار سرمایه هفته اول اسفند ماه را با برتری خریداران در نمادهای خودرویی و بانکی آغاز کرد و می توان گفت اخبار مثبت برجام و زمزمه های توافق خوبی که در حال صورت گرفتن است، موجب شد تا آغاز هفته به کام گروه های تاثیر پذیر از این موصوع و شیفت شدن نقدینگی از سایر گروه ها و حرکت به سمت نمادهای تاثیر پذیر از این موضوع باشیم. اما فراموش نکنیم که در واقع در ماه اسفند قرار داریم، یعنی آخرین ماه سال که به صورت سنتی هر سال فشار فروش را بر بازار خواهیم داشت چرا که این فشار فروش ناشی از تسویه اعتبار کارگزاری‌ها است و خیلی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری با توجه به اینکه باید حقوق و عیدی پرداخت کنند به فروش سهام روی می‌آورند. همچنین سایه برجام نیز بر بازار سرمایه سنگینی می‌کند و به تبع اثرات آن را در اولین روز معاملاتی هفته هم شاهد هستیم و احتمالا در نوروز شنونده یک خبر سیاسی از برجام و یک توافق قابل توجه باشیم و وضعیت بازار سرمایه را برای سال ۱۴۰۱ متفاوت خواهد کرد. در شرایط فعلی بیشترین توجهات بازار سرمایه به اخبار است و همین موضوع موجب شده تا ما شاهد ورود نقدینگی جدیدی به بازار سرمایه در ماه های اخیر نباشیم و تنها بازار سرمایه می توان با نقدینگی یا همان پول به روند متعادل بازگردد و این روزها بیشتر در اکثریت نمادها شاهد روندی نوسانی و خنثی هستیم که با روشن شدن موضوعات سیاسی از جمله برجام می توان انتظار داشت تا بازار سرمایه روند خود را تعیین کند و از بلاتکلیفی خارج شود.

در بازار امروز 429 میلیارد تومان خروج پول از سوی حقیقی ها صورت گرفت. نمادهای وتجارت و وبملت بیشترین ورود پول را از سوی سهامداران خرد داشتند و فملی و فزر با بیشترین حمایت حقوقی همراه بودند. ارزش معاملات خرد نیز به محدوده 2.7 هزار میلیارد تومان رسید.

در نهایت در 30 بهمن 1400 نماگر بروس تهران با افت تقاضا حاکم شده در نیمه دوم معاملات روز جاری با افت بیش از 270 واحد در سطح 1 میلیون و 282 هزار واحد به کار خود پایان داد و نماگر هم وزن نیز افت بیش از 190 واحد را به ثبت رساند. ارزش معاملات خرد در معاملات روز جاری 2700 میلیارد تومان به ثبت رسید و با روز معاملاتی قبل تفاوت چندانی نداشت.

ولی ناگفته نماند تمدید مجدد برجام با کاهش قیمت دلار و کاهش نرخ تورم انتظاری، گزارشات ماهانه ماه‌های آتی شرکت‌ها را دستخوش تغییرات زیادی قرار می‌دهد.

اتفاقات مهم روز

شاخص کل و هم وزن : بازار سهام در 30 بهمن 1400 با افت تقاضا و با افزایش عرضه در اکثریت نمادها دنبال شد و نمادهای بانکی و خودرویی هم نتوانستند حال و هوای بازار سهام را تحت تاثیر خود قرار دهند و در نهایت شاخص کل با افت بیش از 270 واحد در سطح 1 میلیون و 282 هزار واحد قرار گرفت و نماگر هم وزن نیز با افت 200 واحد به کار خوئ پایان داد.  

فلزی ها: روند معاملات این گروه متعادل و منفی دنبال شد و در نماد فولاد مبارکه شاهد داد و ستد در محدوده صفر تابلو بودیم و نماد فملی در قیمت 706 تومان به کار خود پایان داد. نماد فجهان هم در قیمت 524 تومان به کار خود پایان داد. فولادی در این گروه برخلاف روند سایر همگروهی هایش در سقف قیمت روزانه با صف خرید همراه شد.

خودرویی ها: خودرویی از همان دقایق ابتدایی در مرکز توجهات سهامداران قرار داشتند و دیری نگذشت که شاهد رشد حداکثری قیمت در نماد خودرو بودیم. اما در نهایت خودرو و خساپا با رشد بترتیب 2.5 و 1.8 درصد به کار خود پایان دادند و نماد خگستر با رشد 2 درصد در قیمت 228 تومان قرار گرفت.

محصولات شیمیایی : افت قیمت در تمام نمادهای این گروه کاملا مشهود بود و ما شاهد افت قیمت در تمام نمادهای این گروه بودیم. نوری در قیمت 8742 تومان افت 1.7 درصد داشت. ساینا افت 5 درصد را به ثبت رساند و نماد فارس در قیمت 1103 تومان در محدوده صفر تابلو دنبال شد.

فرآورده های نفتی: این گروه هم با کم لطفی سهامداران مواجه بودند و در مدار منفی و با افت قیمت دنبال شدند.   

بانکی ها تنها گروهی بودند که تا دقایق پایانی توانستند در مدار مثبت و در سقف قیمت روزانه با لیدری نماد وبملت ادامه دهند و شاهد برتری خریداران در این گروه بودیم. صف خرید تمام نمادهای این گروه را شاهد بودیم.

ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز چهارشنبه (۲۷ بهمن ماه)، ۰.۱ درصد افزایش یافت. ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی، یک میلیون تومانی و ۴۹۲هزار تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۲ میلیون و ۶۴هزار تومان، ۲۲ میلیون و ۷۲۵هزار تومان و ۱۱ میلیون و ۱۸۲هزار تومان رسید.

20 سهم با بیشترین ورود پول حقیقی در معاملات روز شنبه 30 بهمن 1400/سه نماد اول که بیشترین ورود پول حقیقی های امروز را به خود اختصاص دادند مربوط به گروه بانکی میباشند.

خلاصه بازار در تاریخ 30 بهمن 1400

جمله طلایی روز

قدم اول مهم ترین قدم است.

پس

خودت موفقیت را وارد زندگیت کن.

منتظر کسی نباش...

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




برتری فروشندگان در...
توسط محمدباقر سلیمانی 10 اردیبهشت 1403 ساعت 14:59
پایان سرخ
توسط محمدباقر سلیمانی 09 اردیبهشت 1403 ساعت 14:59
فملی ناجی بازار
توسط محمدباقر سلیمانی 08 اردیبهشت 1403 ساعت 14:55
بازار در ناتوانی محض
توسط محمدباقر سلیمانی 17 بهمن 1402 ساعت 15:08