روز گذشته شاخص بورس تهران پس از افت و خیز صبحگاهی تنها ۵۳واحد افت داشت. در این روز میانگین وزنی قیمت‌ها بدون هیچ تغییری نسبت به روز چهارشنبه به انتظار معاملات روز آتی نشست. در همین روز شاخص هموزن تنها ۰۲/ ۰درصد رشد داشت. 

همان‌طور که پیشتر نیز اشاره شد، معاملات روز ۲۳ بهمن‌ماه متعادل خاتمه یافت. در این روز اگرچه در ابتدای معاملات شاهد رشد شاخص بورس بودیم با این حال کاهش نسبی این نماگر در پایان معاملات سبب شد تا رفت و برگشت قیمت‌ها در این روز به تغییر صفر‌درصد در بورس بینجامد. در این روز از ۳۴۱ نماد معامله‌شده، قیمت پایانی ۱۱۹ سهم (۳۵درصد) مثبت بود و در مقابل ۲۰۱ سهم (۵۹ درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار ۳۱ نماد (۹ درصد) صف خریدی به ارزش ۸۶ میلیارد‌تومان تشکیل دادند، اما در مقابل شاهد شکل‌گیری صف‌فروش در ۲۷‌نماد بورسی (۸‌درصد) به ارزش ۷۵میلیارد ‌تومان بودیم. تقابل عرضه و تقاضا در این روز باعث شد تا ارزش معاملات خرد از محدوده ۲۰۸۴‌میلیارد‌ تومان فراتر نرفته و همچنان به مانند روزهای گذشته خروجی پول حقیقی‌ها نسبت به پول وارد شده از سوی آنها بیشتر باشد.

بر این اساس طی روزی که گذشت خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی ۲۱۰‌میلیارد‌تومان بود. بانکی‌ها در این روز بیش از هر گروه دیگری شاهد کاهش اقبال حقیقی‌ها به معاملات خود بودند. همین امر موجب شد تا گروه یاد شده در روز گذشته در صدر فهرست گروه‌های دارای بیشترین خروج پول حقیقی باشند. در این روز رقمی بیش از ۶۰میلیارد ‌تومان از نمادهای یاد شده خارج شد. در کنار این نمادها فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی قرار داشتند. به‌نظر می‌آید که بازار سهام بخشی از کاهش خروج سرمایه حقیقی‌ها از گروه‌های یاد‌شده را مدیون همین تحولات رخ‌‌داده در بازارهای جهانی باشد، چراکه  گروهای یاد‌شده از مهم‌ترین گروه‌های دلاری بازار سرمایه هستند.

 در بین صنایع بازار بیشترین ارزش معاملات به گروه‌های «خودرو و ساخت قطعات » « شرکتهای چند رشته ای صنعتی » « استخراج کانه های فلزی » «فلزات اساسی» اختصاص داشت و در بین شرکت‌ها نیز، نمادهای «تجلی» «خودرو» «خپارس» «ومعادن» «شتران» «کاما» «حخساپا» «وبملت»  بیشترین ارزش معاملات را به نام خود ثبت کردند. در این میان نمادهای «خپارس» «تجلی» «کرمان» «خودرو» « وسکرد» بیشترین حجم معاملات را شاهد بودند. 

 در بین شرکت‌ها، نمادهای «تجلی» «آریان» «شفا» «سپید» «وسکاب» بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و در مقابل نمادهای «وبملت» «ومعادن» «فملی» «سمگا» «وتجارت» بیشترین خروج پول حقیقی را به نام خود ثبت کردند.

نمادهای «حکشتی» « غنوش» «کرمان» ورود پول هوشمند و «فرابورس» «تپکو» «خاور» خروج پول هوشمند داشتند. 

 

 

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.