آخرین روز هفته گذشته با افزایش ۲۴/ ۰‌درصدی شاخص کل پایان یافت و این نماگر در سطح یک‌میلیون و ۲۸۴‌هزار واحدی ایستاد. در این روز سهامداران خرد همچنان فروشنده باقی ماندند و ۲۰۴میلیارد و ۶۶۰میلیون تومان دیگر از سهام خود را در معرض فروش قرار دادند. در روز پایانی هفته در مقابل ورود سرمایه‌‌‌های حقیقی به ۱۱صنعت، ۲۵گروه با فشار فروش این معامله‌‌‌گران مواجه شدند. فلزی‌‌‌ها اولویت نخست حقیقی‌‌‌ها برای فروش بودند که این روند با جابه‌‌‌جایی ۷۰میلیارد و ۷۴۳میلیون تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی دنبال شد. پس از آن نوبت به پتروشیمی‌‌‌ها رسید که با خالص فروش ۵۱میلیارد و ۴۶۴میلیون تومانی مواجه شدند. پالایشی‌‌‌ها نیز در روندی مشابه انتقال سهامی به ارزش ۳۰میلیارد و ۷۹۳میلیون تومانی را در مسیر حقیقی به حقوقی تجربه کردند.

 بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد از ۳۹گروه فعال بورسی، ۹صنعت مورد اقبال سرمایه‌‌‌های خرد قرار گرفتند که در این میان، نام زیرمجموعه‌‌‌های گروه انبوه‌‌‌سازی در صدر لیست خرید حقیقی‌‌‌ها خودنمایی می‌‌‌کرد. به این ترتیب طی هفته‌‌‌ای که گذشت، صنعت مزبور میزبان ۵میلیارد و ۳۱۵میلیون تومان پول حقیقی بود. پس از آن نوبت به گروه تک‌سهم استخراج زغال‌سنگ رسید که شاهد جابه‌‌‌جایی سهامی به ارزش ۳میلیارد و ۳۷۰میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی باشد. دیگر گروه‌‌‌هایی نیز که در هفته سوم بهمن‌‌‌ماه مورد توجه سهامداران خرد قرار گرفتند، در زمره صنایع کوچک و عموما تک‌نماد قرار داشتند. در این خصوص می‌‌‌توان صنایع وسایل ارتباطی، انتشار و چاپ، استخراج نفت و گاز، ماشین‌‌‌آلات، منسوجات، سایر معادن و محصولات چرمی را نام برد.

در آن‌سوی بازار اما ۲۹صنعت با خروج سرمایه‌‌‌های حقیقی مواجه شدند و باز هم در صدر لیست خروج این گروه از معامله‌‌‌گران، صنایع بزرگ بازار قرار داشت. به این ترتیب در مجموع دادوستدهای هفته منتهی به ۲۰بهمن‌‌‌ماه، گروه فلزات اساسی با خالص خروج ۸۳۳میلیارد تومانی حقیقی‌‌‌ها، در صدر لیست خروج سهامداران خرد جای گرفت و پس از آن نوبت به زیرمجموعه‌‌‌های گروه فرآورده‌‌‌های نفتی با جابه‌‌‌جایی سهامی به ارزش ۳۰۰میلیارد و ۹۴۸میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی رسید. پتروشیمی‌‌‌ها سومین گروهی بودند که تحت فشار سهامداران خرد برای فروش در هفته گذشته قرار گرفتند. در این گروه شاهد انتقال سهامی به ارزش ۲۹۲میلیارد و ۲۳۰میلیون تومان از سبد سهام حقیقی‌‌‌ها به پرتفوی معامله‌‌‌گران نهادی تالار شیشه‌‌‌ای بودیم. دو گروه بزرگ ریالی بانک و خودرو نیز شرایط مشابهی را تجربه کردند و در مجموع با خالص فروش ۲۳۸میلیارد و ۷۴۵میلیون تومانی حقیقی‌‌‌ها مواجه شدند.

در بین صنایع بازار بیشترین ارزش معاملات به گروه‌های  « خودرو و ساخت قطعات »  « فلزات اساسی » « فلزات اساسی » « بانک‌ها و مؤسسات اعتباری » « محصولات شیمیایی » اختصاص داشت و در بین شرکت‌ها نیز، نمادهای «فزر» «خودرو» «فملی» «اتکای» «انرژی3 » «وبملت» «تجلی» «فولاد» بیشترین ارزش معاملات را به نام خود ثبت کردند. در این میان نمادهای « خودرو » «تجلی» « خساپا» « خپارس » « فزر » «خگستر» «وبملت »  بیشترین حجم معاملات را شاهد بودند.

در بین صنایع بازار بیشترین حجم معاملات مربوط به گروه‌های «خودرو و ساخت قطعات» « بانک‌ها و مؤسسات اعتباری » « فلزات اساسی » «محصولات شیمیایی» اختصاص داشت.

در بین شرکت‌ها نیز، نمادهای « فزر» «فرابورس» «خپارس» «وساخت» «ومعادن» از بیشترین حمایت حقیقی‌ها برخوردار بودند و در مقابل نمادهای «فملی» «اتکای» « فولاد » « شبندر» «کگل» بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.