به هر حال روز گذشته خوش‌بینی‌‌‌های برجامی، گروه بانک و موسسات اعتباری را در صدر لیست خرید حقیقی‌‌‌ها قرار داد تا معامله‌‌‌گران خرد سهامی به ارزش ۶۰‌میلیارد و ۴۰۶‌میلیون تومان از این گروه را به سبد سهام خود بیفزایند. در این میان سهام بانک ملت با بیشترین اقبال حقیقی همراه شد. ماجرا از آن قرار بود که صبح دیروز، عضو هیات‌مدیره بانک ملت از احتمال معافیت مالیاتی بانک‌ها از محل درآمد تسعیر ارز برای عملکرد سال مالی ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: «از آنجا که سازمان مالیاتی برگ تشخیص مالیات عملکرد بانک‌ها در سال ۹۹ را با نرخ نیمایی محاسبه کرده و نرخ نیما در پایان سال قبل ۲۲۳۰۰ تومان با اجرایی شدن محتوای ابلاغیه معاون اول رئیس‌جمهور بود، انتظار می‌رود بانک‌ها برای عملکرد سال مالی ۱۴۰۰ از محل درآمد تسعیر ارز مشمول پرداخت مالیات نشوند.» همین خبر کافی بود تا صف خرید «وبملت» سنگین شود و به محلی برای ورود سرمایه‌‌‌های حقیقی تبدیل شود.

تعدادی از نمادهای بزرگ همچون «فولاد»، «فملی» و «کچاد» پس از انتشار اطلاعات بااهمیت متوقف شدند. به هر روی نبودن این نمادهای شاخص‌‌‌ساز و البته پربیننده سبب شد تا دیروز توجه معامله‌‌‌گران به نمادهای بزرگ ریالی که عمدتا در زمره گروه‌‌‌های برجامی قرار می‌‌‌گیرند، جلب شود. آن هم در روزی که علی باقری، عضو ارشد تیم مذاکره‌‌‌کننده ایران، به منظور از سرگیری مذاکرات وین، تهران را به مقصد وین ترک کرد و شنیده‌‌‌ها نیز احتمال تحقق توافق هسته‌‌‌ای و احیای برجام را تقویت می‌کند. به این ترتیب دیروز شاهد اقبال معامله‌‌‌گران به سهام زیرمجموعه دو گروه بانک و خودرو بودیم. شرایطی که سبب شد تا برخی زیرمجموعه‌‌‌های دو گروه مذکور در زمره نمادهای با بیشترین تاثیر بر رشد نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای قرار گیرند.

در روزی که شاخص کل بورس تهران با رشد ۵۳/ ۰‌درصدی همراه شد، از ۳۴۲ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۱۸۰ سهم (۶۵‌درصد) مثبت بود و در مقابل ۱۳۵ سهم (۳۹‌درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار ۳۳ نماد (۱۰‌درصد) صف خریدی به ارزش ۱۲۱‌میلیارد تومان تشکیل دادند. اما در مقابل شاهد شکل‌‌‌گیری صف فروش در ۲۰ نماد بورسی (۶‌درصد) به ارزش ۷۱‌میلیارد تومان بودیم.

در فرابورس ایران، اما در روزی که آیفکس افزایش ۷۷/ ۰‌درصدی را ثبت کرد، ۱۴۴ نماد معامله شدند که در این میان قیمت ۷۴ سهم (۵۱‌درصد) مثبت و ۶۰ سهم (۴۲‌درصد) منفی بود. در این بازار ۱۲ نماد (۸‌درصد) صف خریدی به ارزش ۷‌میلیارد تومان تشکیل دادند و در مقابل شاهد شکل‌‌‌گیری صف فروش در تنها ۸ نماد فرابورسی (۶‌درصد) به ارزش ۱۳‌میلیون تومان بودیم.

بازار پایه نیز دیروز میزبان دادوستد ۱۴۹ نماد بود. در این میان ۴۸ سهم (۳۲‌درصد) مثبت ماندند و در مقابل شاهد ۸۹ سهم (۶۰‌درصد) در محدوده منفی بودیم. در این بازار نیز ۲۹ نماد (۱۹‌درصد) صف خریدی به ارزش ۱۲۰‌میلیارد تومان شکل دادند و صف فروش در این بازار ۶۵ نماد (۴۴‌درصد) به ارزشی بالغ بر ۱۶۱میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد.

 

 

 

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.