تنها عامل افت قیمت بی اعتمادی است در بازار سرمایه

روزهای منفی و دلسرد بازار سرمایه همچنان گریبان سهامداران است و ما امروز هم با تردید و ترس سهامداران مواجه شدیم بطوری که نماگر بورس تهران در معاملات روز جاری در ادامه افت قیمت روز گذشته در مدار منفی آغاز بکار کرد و همچنان فشار فروش در برخی از نمادها بالا است و نماگر بورس تهران با افت بیش از 7 هزار واحد در سطح 1 میلیون و 274 هزار واحد قرار گرفت و راه رفته خود را دنده عقب بازگشت.نماگر هم وزن هم با افت بیش از 2500 واحد مواجه است. به قدری بی اعتمادی در بازار سرمایه موج می زند که نه توافقات برجام برای بازار اهمیت دارد نه کاهشی شدن دلار.  حداقل گروه‌های خودرویی و بانکی باید با استقبال سهامداران مواجه شوند، اما متأسفانه شاهد افت قیمت در این گروه‌ها هستیم که نشانه خوبی نیست. نوسانات لحظه ای که اکثریت نمادها تجربه می کند تنها برای برخی از سهامداران فرصت فروش بشمار می رود.

بازار سرمایه در این روزها بیشترین واکنش را به اخبار برجامی نشان داده است از آنجایی که در سطوح بالاتر هم گفتیم، واکنش بازار سرمایه برای بار چندم به این اخبار موجب شد تا شاهد عقب گرد قیمت در نمادها باشیم بطوری که شاخص کل بار دیگر از کانال 1.300 واحد به سمت کانال 1.200 واحد حرکت کرد.

در هفته گذشته همانطور که انتظار داشتیم شاخص با حمایت حقوقی ها، یک رشد کوتاه مدت را آغاز کرد که این هفته شاهد ادامه دار بودن این رشد نبودیم. شاخص کل در اولین روز هفته با عدد یک میلیون و 306 هزار واحد شروع به کار کرد و در پایان امروز دوشنبه 18 بهمن ماه به عدد یک میلیون و 274 هزار واحد رسید.

در کل به نوعی ترس، عدم اعتماد، عدم ورود پول و جذابیت بازارهای بدون ریسک نسبت به بازار سرمایه موجب شده که فعالان بازار نسبت به خبرهای خوب مثل افزایش بهای جهانی نفت واکنش خوبی نداشته باشند. حمایت دولت از بورس به معنای تزریق مستقیم پول نیست. افزایش اعتماد با افزایش سودآوری شرکت‌ها و کاهش بهای‌تمام‌شده ایجاد می‌شود. رئیس سازمان بورس در حاشیه نشست کمیسیون بازار پول و سرمایه در اتاق بازرگانی ایران در رابطه با حمایت از بورس اظهار کرد، حمایت از بورس اینگونه نیست که دولت به صورت مستقیم پول تزریق کند. تصمیماتی که درخصوص صنایع و شرکت‌ها گرفته می‌شود اگر منطقی باشد شرکت‌ها سودآوری خواهند داشت و به این ترتیب هیچ نیازی به حمایت ندارند با توجه به این صحبت ها نمی توان انتظار حمایت های قابل توجهی از این دولت داشت.

در این روزها بیشترین عاملی که در کنار ترس از ریزش بیشتر در بازار سرمایه به چشم می خورد، عدم اعتمادی است که در بازار وجود ندارد و هر روز بیشتر از روز گذشته این موضوع خود را در بازار نشان می دهد. از سوی دیگر نکته نگران کننده حال حاضر بازار، خروج همزمان پول از بازار سرمایه و صندوق‌های سرمایه گذاری است. سهامداران در شرایط فعلی که نه تنها اعتمادی وجود ندارد بلکه نقدینگی هم به بازار سرمایه تزریق نمی شود، ترجیح به خروج از بازار سرمایه می دهند. اما بنظر همچنان شاهد بی اعتمادی سهامداران و اهالی بازار سرمایه به وعده‌های دولت جدید و خروج پول حقیقی از بازار سرمایه هستیم. با توجه به رشد سریع شاخص و کاهش پلکانی آن باید دید بورس تا چه زمانی به این روند ادامه خواهد داد.

 

 

بررسی گروه های مختلف 

شاخص کل و هم وزن : بازار بورس تهران در ادامه افت قیمت روز گذشته در مدار منفی و با بی رمقی سهامداران دنبال شد و شاهد ثبت بیش از 7 هزار واحدی نماگر کل و افت 2500 واحدی نماگر هم وزن بودیم.  

فلزی ها  :در این گروه فولاد و فملی با راهی کردن شفاف سازی هایی در نیمه دوم متوقف شدند.فجر در قیمت 1763 تومان افت 1 درصد دارد. ذوب در قیمت 241 تومان افت 3 درصد دارد.   

خودرویی ها: در این گروه نمادهای خاور و خکاوه همچنان در تیررس خریداران قرار داشتند و شاهد رشد قیمت در این گروه بودیم. خودرو و خساپا در قیمت های 196 و 160 تومان با افت 3 درصد به کار خود پایان دادند.

محصولات شیمیایی : در این گروه فارس در محدوده صفر تابلو به کار خود پایان داد. شسینا، شپلی و کلر و شلعاب در کف قیمت روزانه قرار داشتند. پترول افت 2 درصد به ثبت رساند. آریا در محدوده بالای 7 تومان به کار خود پایان داد.   

فرآورده های نفتی: پالایشی ها با افزایش نسبی تقاضا و با قرار گرفتن نفت برنت در محدوده بالای 93 دلار در مدار مثبت قرار گرفتند. در نهایت شپنا با رشد 2 درصد در قیمت 440 تومان، شبندر در قیمت 670 تومان با رشد 1.5 درصد، شبریز در قیمت 3510 تومان به کار خود پایان دادند.

بانکی ها: در آخرین معاملات این گروه با آنکه نمادهای وتجارت و وبصادر در مدار مثبت قرار گرفتند اما در نهایت در مدار منفی و با افت قیمت به کار خود پایان دادند. وبملت در محدوده صفر تابلو با نوسانا مثبت همراه بود و ونوین رشد 1 درصد را به ثبت رساند.

کلیت بازار: در نهایتِ بازار امروز، شاخص کل با افت بالغ بر 7 هزار واحدی در سطح 1 میلیون و 274 هزار واحد متوقف شد.حقیقی ها بیش از 405 میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند و ارزش معاملات خرد حدود 2620 میلیارد تومان به ثبت رسید. برترین تقاضا را نماد خاورح و برترین عرضه را در معاملات روز جاری نماد وسخوز داشتند.

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید