چاپ پول ادامه دارد/ 42 «همت» در 3 ماه!

 برخلاف ادعای تیم اقتصادی دولت رئیسی، بانک مرکزی فقط در فصل پاییز سال جاری، 42 هزار میلیارد تومان پول چاپ کرده است!همچنان دور باطل «کسری بودجه، چاپ پول، تورم» با قدرت در جریان است..

بنت: در صورت بازگشت به برجام، منطقه بهای سنگینی می‌دهد

 نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شده یک توافق هسته‌ای، ثبات در منطقه را افزایش نمی‌دهد و در صورت بازگشت به برجام، منطقه بهای سنگین و نامتناسبی را پرداخت خواهد کرد.

رایزنی وزرای خارجه عراق و عربستان درباره دور پنجم مذاکرات تهران - ریاض

 وزیر خارجه عراق در تماسی تلفنی با فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان دلایل تاخیر در برگزاری دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان را بررسی و دوطرف نظرات خود در این خصوص را مطرح کردند.

پیشنهاد معامله رمزارزها در قالب صندوق سرمایه‌گذاری

عشقی؛ رئیس سازمان بورس:درخصوص معامله رمز ارزها در بورس ایران پیشنهاداتی ارائه شده است، مبنی بر اینکه رمزارزهایی که در داخل کشور تولید شدند در قالب صندوق سرمایه گذاری معامله شوند.در تلاش هستیم که تا قبل از پایان سال برنامه‌ریزی‏های لازم را در زمینه دامنه نوسان بورس انجام دهیم.

فولاد ، رمپنا

قرارداد خرید ۵۰ دستگاه لکوموتیو بین شرکت فولاد مبارکه اصفهان و شرکت مپنا با حضور رئیسی، رئیس جمهور و وزیر صمت به امضا رسید.در این قرارداد شرکت مپنا متعهد شده است که نسبت به تولید و تحویل ۵۰ دستگاه لکوموتیو به شرکت فولاد مبارکه در طی ۲ سال آینده اقدام کند.ارزش این قرارداد معادل ۲ هزار میلیارد تومان است و مقرر شده است که شرکت مپنا به تدریج این لکوموتیوها را به شرکت فولاد مبارکه اصفهان برای تسهیل حمل ونقل و جابجایی محصولات این شرکت در شبکه ریلی کشور تحویل دهد

تغییر دامنه نوسان بورس / ابتدا برای شرکت‌های بزرگ

رییس سازمان بورس در خصوص آخرین تصمیمات اتخاذ شده برای دامنه نوسان بورس گفت: این موضوع اکنون و در وضعیت فعلی بازار سرمایه مورد بحث اکثر فعالان این بازار است، بنابراین در تلاش هستیم که تا قبل از پایان سال برنامه‌ریزی های لازم را در زمینه دامنه نوسان انجام دهیم.وی خاطرنشان‌کرد: به دنبال آن هستیم تا برنامه‌ای میان‌مدت برای دامنه نوسان ارائه شود و به مرور اقدامات لازم برای اصلاح دامنه نوسان را در دستور کار قرار دهیم.عشقی تاکید کرد: راه های مختلفی برای برداشتن دامنه نوسان وجود دارد و ممکن است این کار را ابتدا برای شرکت‌های بزرگتر در دستور کار قرار دهیم. _ایرنا

قیمت پایه محصولات پتروشیمی اعلام شد.

قیمت پایه محصولات پلیمری و شیمیایی برای معامله در بورس کالای ایران از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با نرخ ارز ۲۴۰۴۲۱ ریالی اعلام شد.

رکورد جدید تولید فولاد ذوب آهن اصفهان ثبت شد

تلاشگران ذوب آهن اصفهان ۱۶ بهمن ماه موفق شدند، رکورد روزانه جدیدی در تعداد ذوب با دو کنورتور در بخش فولاد سازی ثبت نمایند. خواجوی مدیر فولادسازی ذوب آهن اصفهان، ضمن اعلام این خبر گفت : پولاد مردان این مجتمع عظیم صنعتی در بخش فولادسازی ، با تولید ۶۱ ذوب در شبانه روز ، این رکورد را ارتقاء دادند . رکورد قبلی با ثبت ۶۰ ذوب در شبانه روز در سال ۸۹ رقم خورده است .وی اظهار داشت : تولید بخش فولادسازی ذوب آهن اصفهان در ۱۰ ماهه نخست امسال ۲ میلیون و ۴۶ هزار و ۳۲۴ تن بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵ درصد افزایش یافت.

اولین واکنش ایران به ادعای توافق ۲ ساله در برجام

امیرعبداللهیان درباره ادعای «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مبنی بر اینکه «واشنگتن برای احیای برجام شروطی را برای تهران تعیین کرده»، گفت:

ما هیچ پیش شرطی را از طرف امریکایی دریافت نکردیم و اساسا این مذاکرات یک روندی دارد که موضوع پیش شرط در آن مطرح نیست و نمی‌دانم خبری که به نقل از این فرد (رابرت مالی) مطرح شده چگونه است، اما تا این زمانی که با هم صحبت می‌کنیم، موضوع پیش شرط مطرح نیست و متن یا پیشنهادی در چارچوب پیش شرط دریافت نکرده ایم و قطعا این مذاکرات بر مبنای نقطه نظرات کارشناسی و توافقاتی که نتیجه نهایی آن رسیدن به یک توافق خوب و تامین منافع کشور باشد، پیش می‌رود.

آغاز عملیات اجرایی ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی کشور

عملیات اجرایی ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی کشور با اعتباری معادل ۱۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری با حضور رئیس جمهور آغاز شد.آیت الله رئیسی روز یکشنبه در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما در آیین آغاز عملیات اجرایی ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی کشور که در ۱۳ استان و ۲۷ شهرستان اجرا خواهند شد، حضور یافت. شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، مجتمع فولاد مبارکه، شرکت ملی صنایع مس ایران، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان به عنوان «گروه پیشرانان پیشرفت ایران» مسئولیت سرمایه‌گذاری در این ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی را بر عهده دارند. ۱۱ میلیارد دلار صادرات سالانه، تولید ۵۴ میلیون تن محصول معدنی، فلزی و پتروپالایشی، معادل ۲۰ میلیارد دلار درآمد سالانه پس از بهره‌برداری و ایجاد ۲۱ هزار شغل مستقیم و ۶۴ هزار شغل غیرمستقیم از جمله مزیت‌ها و ظرفیت‌های این پروژه‌های عظیم پس از بهره‌برداری است.

چرا دولت از خودروسازان خارج نمیشود؟

اما سوالی که پیش می آید چرا همیشه واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا انجام نمی شود و منفعت دولت در این کار چیست؟

وزیر صنعت می گوید: ترکیب هیات مدیره ایران خودرو براساس سهام‌ها مشخص شده است و به آرای این ترکیب خدشه‌ای وارد نیست که اگر مشکلی داشت، سازمان بورس ورود می‌کرد. با این حال با تعلق گرفتن دو صندلی به سازمان گسترش مخالف هستم چرا که حضور دولت در شرکت‌ها را زیبنده نمی‌دانم.فاطمی امین درخصوص سهام‌های شرکت سایپا گفت: ۱۷ درصد سازمان گسترش، ۱۵.۶ درصد صندوق بازنشستگی فولاد و ۴۰ درصد خود سهام داری داریم که ترکیب هیات مدیره این شرکت نیز قانونی است و خدشه‌ای به آن وارد نمی‌شود، با این حال به دنبال واگذاری سهام‌های دولت به صورت بلوکه به سرمایه گذاران هستیم، چرا که با حضور سرمایه داران خرد، مدیریت شرکت‌های خودروساز با مشکل مواجه می‌شود. نعمت بخش می گوید: دولت علاقه ندارد سهام خود را در خودروسازی ها بفروشد. اگر بخواهیم صنعت خودرو رشد کند باید خصوصی سازی واقعی صورت گیرد و دولت دست خود را از بنگاه داری کنار بکشد. در دنیا ثابت شده است دولت‌ها بنگاه دار خوبی نیستند و دولتی بودن منفعتی برای صنعت خودرو ندارد. رئیس سازمان خصوصی سازی، درباره سهام شرکت‌های دولتی در سازمان خصوصی‌سازی گفته بود: سهام دولت در شرکت ایران خودرو ۱۳ درصد و شرکت سایپا زیر ۱۰ درصد و بسیار کم است اما سهام های تودلی که دارند زیاد است.

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




چند خبر مهم و اثرگذار
توسط مرسده گونه 04 تیر 1402 ساعت 07:30
تابستان 1402 آغاز شد
توسط مرسده گونه 03 تیر 1402 ساعت 07:55
نگاهی عمیق تر به روند پیش روی بورس...
توسط مرسده گونه 30 خرداد 1402 ساعت 07:41
اتمام بازی خودرویی ها
توسط مرسده گونه 29 خرداد 1402 ساعت 07:52