نگاهی به بازار 

بازار سرمایه در معاملات روز جاری با افت تقاضا و افزایش عرضه دنبال شد و ما شاهد افزایش عرضه در کلیت بازار بورس تهران بودیم. شاخص بورس تهران با افت بیش از 22 هزار واحد در سطح 1 میلیون و 281 هزار واحد به کار خود پایان داد و نماگر هم وزن نیز افت بیش از 6000 واحد را به ثبت رساند. اگر بنا به کاهش نرخ دلار باشد، پیش‌بینی می‌شد که بازار سرمایه واکنش منفی نشان دهد تا زمانی که قیمت دلار به تعادل برسد و بازار مسیر خود را پیدا کند. مهم‌ترین مسئله امروز احتمال کاهش نرخ دلار بود که روی قیمت سهام اثر گذاشت. ناگفته نماند که به دلیل ریسک‌های موجود صعود بازار با افزایش قیمت دلار رخ نداد اما به دلیل عدم اعتماد به نرخ تعادلی بازار عکس‌العمل منفی نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد، فردا بازار سهام به این شدت منفی نباشد اما کاهش قیمت‌ها را خواهیم داشت. بازار سرمایه با افزایش عرضه در بازار دلا با افت تقاضا و کم رمق بودن حال سهامداران دنبال شد و نقشه بازار سرمایه به رنگ سرخ به کار خود پایان داد.

بازار سرمایه درست است که در شرایط و در اکثریت نمادها در نقاط ورودی ارزنده ای قرا دارند اما با نبود نقدینگی و ورود آن مواجه هستند و در اصل می توان گفت سهامداران تمایلی برای خرید از خود نشان نمی دهند. با توجه به اینکه حجم معاملات پایین است و هر روز شاهد خروج پول هستیم، در شرایط فعلی بازار زمان مناسبی برای خرید سهم می توان گفت نیست. البته همانطور که گفتیم، بسیاری از سهم‌ها ارزنده هستند، اما متاسفانه به دلیل اینکه پول از بازار خارج می‌شود، فرصت مناسبی برای خرید سهم وجود ندارد. به عنوان مثال، سهم‌های بزرگ مثل فولاد مبارکه و فملی که چندین روز مورد حمایت حقوقی‌ها قرار گرفتند، امروز با حجم‌های بسیار بالا عرضه شده‌اند.

تاثیر نمادهای شاخص‌ساز  همانند پارسان، فولاد، وغدیر و شبندر باعث شد تا شاخص کل بورس در نهایت به 22 هزار واحد منفی به کار خود پایان دهد و اما شاخص کل هم‌وزن شاهد اصلاح 6200 واحدی بود و در سطح 326 واحدی ایستاد. به نظر می‌رسد، بازار در چند روز آینده همچنان تحت تاثیر اخبار پیرامون مذاکرات باشد و نوسانات نرخ ارز تعیین‌کننده وضعیت صنایع بازار باشد که در این چند روز شاهد آن نیز بودیم.

اتفاقات مهم روز

شاخص کل و هم وزن : بازار سرمایه در معاملات روز جاری با افت تقاضا و افزایش عرضه به کار خود پایان دادند و ما شاهد افت بیش از 22 هزار واحدی نماگر کل بورس تهران بودیم. شاخص هم وزن هم نیز افت بیش از 6200 واحد را به ثبت رساند.

فلزی ها : در این گروه شاهد افت تقاضا و افزایش عرضه در نمادهای این گروه بودیم. فولاد در قیمت 1055 تومان به کار خود پایان داد. فملی در مرز 700 تومان افت 1.5 درصد را به ثبت رساند. فجر، فخوز، ذوب با صف فروش مواجه بودند.  

خودرویی ها: در خودرویی ها شاهد عقب نشینی خریداران و برتری فروشندگان بودیم. خودرو، خساپا و خگستر با افت حداکثری قیمت و با صف فروش مواجهند. خاور در سقف قیمت روزانه با صف خرید به کار خود پایان داد.

محصولات شیمیایی: در این گروه نمادها در مدار منفی و با افت قیمت مواجه بودند. نوری، شسینا، پترول، آریا، شگویا و سایر نمادها در کف قیمت روزانه با صف فروش مواجه بودند.  

فرآورده های نفتی: این گروه هم همانند سایر گروه ها با افزایش عرضه دنبال شدند و شاهد افت حداکثری قیمت در نمادهای این گروه بودیم.

بانکی ها: حال و روز این گروه هم مانند سایر گروه ها دنبال شد و شاهد افزایش عرضه در این گروه هم بودیم. وبصادر و وتجارت با حجم بیش از 326 میلیون برگه سهم به کار خود پایان دادند.

کلیت بازار: در نهایتِ بازار امروز، شاخص کل با افت بالغ بر 22 هزار واحدی در سطح 1 میلیون و 281 هزار واحد متوقف شد.حقیقی ها بیش از 1400 میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند (بیشترین رقم طی 5 ماه اخیر) و ارزش معاملات خرد حدود 3900 میلیارد تومان به ثبت رسید. وسرمد صدرنشین ورود پول حقیقی ها بود و فولاد و فملی با بیشترین حمایت از سوی حقوقی ها همراه بودند.

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 05 اردیبهشت 1403 ساعت 09:10
چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 08:32
سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 15:19