نگاهی به بازار سرمایه

بازار بورس تهران در اولین روز کاری خود در هفته سوم بهمن ماه با افزایش تقاضا آغاز بکار کرد. از افزایش نرخ نفت برنت گرفته تا اخبار مثبت برجامی تماما نوید روزهای خوب را برای بازار سرمایه به ارمغان آورد. بازار سهام با لیدری بزرگان و نمادهای شاخص ساز توانست در مدار مثبت و با افزایش تقاضا به کار خود پایان دهد. در معاملات روز جاری نمادهای گروه بانکی و پالایشی بیشترین توجهات را به خود اختصاص دادند.

در بورس امروز حقوقی‌ها حدود ۳۴۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد دو هزار و ۶۹۰میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۳۰درصد یعنی ۸۰۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان ۱۳درصد از کل معاملات شد. بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و بانک‌ها و مؤسسات اعتباری رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های استخراج کانه‌های فلزی و استخراج زغال سنگ به نفع حقیقی‌ها تمام شد. سه نماد فولاد، فملی و وگردش لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به تجلی، شزنگ و وتجارت معطوف بود.

بازار امروز تحت تاثیر اخبار مذاکرات و شایعات پیرامون توافق در برخی زمینه‌ها قرار گرفت و همزمان با کاهش نرخ دلار شاهد منفی شدن نسبی سهام دلاری و افزایش تقاضا برای سهام ریالی همانند بانکی و خودرویی بودیم؛ به نحوی که بازار نسبتا متعادل و با ترکیبی از نماد سبز و قرمز به کار خود پایان داد. فلزات_اساسی که متاثر از تغییرات نرخ ارز هستند بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند و خودرویی‌ها، فرآورده‌های نفتی و بانک‌ها به ترتیب در رده‌های بعد قرار گرفتند. از میان این صنایع، فلزات اساسی در دامنه منفی به کار خود پایان داد و خودرویی‌ها نیز در حوالی صفر تابلو و متمایل به منفی بودند اما فراورده‌های نفتی به دلیل افزایش قیمت جهانی نفت و همچنین بانک‌ها به دلیل تاثیر مثبت توافق در مذاکرات بر آنها در دامنه مثبت به کار خود پایان دادند.تاثیر نمادهای شاخص‌ساز نفتی و بانکی همانند شتران، شبندر، وتجارت و وبملت باعث شد تا شاخص کل بورس در نهایت به 3 هزار واحد مثبت به کار خود پایان دهد و اما شاخص کل هم‌وزن شاهد اصلاح اندکی بود و در سطح 330 واحدی ایستاد.به نظر می‌رسد، بازار در چند روز آینده همچنان تحت تاثیر اخبار پیرامون مذاکرات باشد و نوسانات نرخ ارز تعیین‌کننده وضعیت صنایع بازار باشد و با این اوصاف می‌توان انتظار مثبت بودن و لیدری دو گروه بانکی و خودرویی را در روزهای آتی انتظار داشت.شاخص کل به تازگی وارد کانال 1 میلیون و 300 هزار واحدی شده و به نظر می‌رسد مدتی حوالی 1280 الی 1340 می‌تواند نوسان کند تا شرایط برای حرکت بعدی مهیا گردد.

اتفاقات مهم روز

شاخص کل و هم وزن : امروز روز شاخص سازها بود. بطوری که خبرهای خوب برجامی از یک سو و خیز نفت برنت برای 100 دلار شدن از سوی دیگر منجر به رشد قیمت در نمادهای بزرگ و شاخص ساز شد. نماگر بورس تهران با رشد 3200 واحد در سطح 1 میلیون و 304 هزار واحد آرام گرفت و نمادهای کوچک با افت قیمت مواجه بودند و موجب افت 307 واحدی نماگر هم وزن شدند.

فلزی ها: در مرحله پیش گشایش شاهد شکل گیری صف خرید 50 میلیونی نماد فولاد بودیم و در نهایت فولاد در قیمت 1083 تومان به کار خود پایان داد. فملی در قیمت 714 تومان قرار داشت.    

خودرویی ها: خودرویی ها یکساعت ابتدایی معاملات روز جاری در مدار مثبت دنبال کردند اما دیری نگذشت شاهد افت تقاضا و افزایش عرضه در این گروه بودیم. خودرو و خساپا در قیمت های 209 و 170 تومان به کار خود پایان دادند. خگستر افت 2 درصد داشت. خاور و خکاوه در سقف قمت روزانه با صف خرید دنبال شدند.

محصولات شیمیایی : افزایش نسبی تقاضا در نیمه اول مدار معاملات اکثریت نمادها را مثبت نشان داد اما افت تقاضا حاکم شده در نیمه دوم معاملات موجب شد تا رنگ تابلو اکثریت نمادهای این گروه قرمز شود. فارس در قیمت 1029 تومان قرار داشت و شسینا در سقف قیمت روزانه با صف خرید دنبال شد.

فرآورده های نفتی : افزایش قیمت در بزرگان این گروه در دقایق ابتدایی کاملا مشهود بود و نماد شتران در مدار سقف قیمت روزانه قرار گرفت. در دقایق پایانی معاملات این گروه با خیز نفت برنت در مسیر 100 دلاری شدن مثبت بود. شپنا در قیمت 589 تومان و شبتدر در قیمت 677 تومان و نماد شتران در قیمت 443 تومان به کار خود پایان دادند.

بانکی ها: حال و روز معاملاتی بانکی ها امروز دیدنی بود. بانکی در مدار مثبت و با رشد قیمت قابل توجهی اولین روز معاملاتی خود را به پایان رساندند. وبملت در قیمت 317 تومان رشد 2.6 درصد را به ثبت رساند. وتجارت در قیمت 191 تومان با رشد بیش از 4 درصد در آستانه سقف قیمت روزانه به گردونه معاملات بازگشت. سامان با صف خرید 63 میلیون برگه سهمی روبروست. وبصادر در قیمت 210 تومان با رشد 3 درصد به کار خود پایان داد.

کلیت بازار: در نهایت بازار امروز با رشد 3260 واحدی در محدوده 1 میلیون و 304 هزار واحد متوقف شد. حقیقی ها 340 میلیارد تومان از بازار خارج کردند و ارزش معاملات خرد با کاهش 10 درصدی حدود 2700 میلیارد تومان به ثبت رسید. تجلی صدرنشین ورود پول حقیقی ها بود و فولاد و فملی با بیشترین حمایت و ورود پول حقوقی همراه بودند.

20 سهم با بیشترین ورود پول حقیقی در معاملات روز شنبه 16 بهمن 1400

جمله طلایی روز

مردم عادی با آرزو هایشان زندگی می کنند

و مردم موفق با هدفها و برنامه هایشان

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 15:19
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 08:36
بازار همچنان بر نوار...
توسط محمدباقر سلیمانی 02 اردیبهشت 1403 ساعت 15:01