نگاهی به بازار سرمایه 

بازار بورس تهران برای سومین روز متوالی در مدار مثبت و با رشد قیمت توانست با رشد بیش از 25 هزار واحد به کار خود پایان دهد و شاهد برتری خریداران و افزایش قیمت در نمادهای بزرگ و کوچک بودیم. پمپاژ اخبار مثبت به بازار سرمایه قدرت خریداران را افزایش می داد اما با گذشت زمان شاهد افزایش نسبی عرضه در کلیت بازار سرمایه بودیم اما در دقایق پایانی با رنج کشی مثبت در نمادهای بزرگ و شاخص ساز پالایشی ها شاهد قدرتی از خریداران در نمادهای پالایشی بودیم. در اینجا بحث افزایش نقدشوندگی سهام مطرح است، در گذشته فرابورس حجم مبنا نداشت و قیمت‌‌ها خیلی سریع‌تر تعدیل می‌شدند؛ هرچند یکسری نکات هم مثل امکان دست‌کاری قیمت‌ها. وجود داشت. هدفی که در فرابورس وجود دارد افزایش نقدشوندگی است، الان نگرانی‌هایی که برای دست‌کاری قیمت وجود داشت تا حدودی تلطیف شده است. بنابراین می‌توان با یکسری ملاحظات حجم مبنا را تعدیل کرد تا نقدشوندگی بالا برود. این اقدام در نهایت موجب افزایش نقدشوندگی و کم‌تر شدن صف سهم‌ها می‌شود، در نتیجه در بالا یا پایین رفتن قیمت‌ها اثری ندارد.

اما نکته مهم  و اساسی این روزها همچنان نبود اعتماد و نبود نقدینگی قابل توجهی در بازازر سرمایه است که با گذشت زمان می توان انتظار داشت بازار با نقدینگی قابل توجهی همراه شود و نه‌تنها کماکان با معضلات کسری بودجه و به نتیجه نرسیدن برجام دست‌وپنجه نرم می‌کند بلکه چهار معضل همچون سرنوشت طرح حذف ارز ترجیحی، برنامه مالیاتی دولت برای سال ۱۴۰۱ و تورم افسارگسیخته و داغ شدن بازار رمزارزها بر بی‌اعتمادی در بازار سرمایه دامن زده است.

حقیقی‌ها امروز در حدود ۱۸۰میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج کردند. نمادهای «شبندر»، «فولاد»، «شپنا»، «خودرو»، «فملی»، «خساپا» و «نوری» در گروه پرتراکنش‌های بورس و نمادهای «تجلی»، «کرمان»، «فرابورس»، «آریا»، «مدیریت»، «فجهان» و «سمگا» در گروه پرتراکنش‌های فرابورس قرار گرفتند.

ارزش کل معاملات خرد بورس و فرابورس نیز در مجموع به سه هزار و ۳۹۰میلیارد تومان رسید. ولی باز هم بازار سرمایه در حال و هوای بودجه سال 1401 قرار دارد. در حال حاضر مهم‌ترین تهدیدی که در بازار سهام حس می‌شود اتفاقات و مصوباتی است که در بودجه رخ می‌دهد. از جمله این موارد می‌توان به فرمول نرخ گاز و مالیات واحدهای صادراتی اشاره کرد. این موارد در صورتی که به درستی تبیین نشوند می‌تواند نه تنها حاشیه سود شرکت‌ها را فشرده کند بلکه حتی می‌تواند سبب زیان ساز شدن برخی از صنایع ارز آور بزرگ کشور هم شود. روند طی شده توسط شاخص کل بورس نشانگر آن است که شاخص کل با شیبی مثبت و صعودی کار خود را به پایان رسانده است. همانطور که می‌دانیم براساس داده‌های گذشته‌نگر شیب روند شاخص کل در پایان روز روند آغازین کلیت بازار در روز آتی را پیش بینی می‌کند. فلذا می‌توان این پیش بینی را داشت که شاخص کل کار خود را در مدار مثبت آغاز خواهد کرد.

اتفاقات مهم روز

شاخص کل و هم وزن : بازار بورس تهران در معاملات امروز هم برای سومین روز متوالی در مدار مثبت و با رشد قیمت در اکثریت نمادهای بزرگ و کوچک دنبال شد و شاهد رشد بیش از 25 هزار واحدی نماگر کل و رشد بیش از 2600 واحدی نماگر هم وزن نیز هستیم. ارزش معاملات خرد در معاملات روز جاری 3800 میلیارد تومان به ثبت رسید.   

فلزی ها: در گروه فلزی ها نماد فولاد مبارکه در قیمت 1071 تومان با رشد 3 درصد به کار خود پایان داد و نماد فملی با اردرهای جذاب از سوی خریداران روبرو بود که در قیمت 706 تومان توانست به کار خود پایان دهد. فجر در سقف قیمت روزانه و فخوز در قیمت 534 تومان با رشد 2 درصد به کار خود پایان داد.

خودرویی ها: خودرویی ها در نیمه دوم معاملات روز جاری با رنج کشی منفی مواجه بودند و شاهد عقب نشینی خریداران در اکثریت نمادهای این گروه من جمله خودرو و خساپا بودیم.  

محصولات شیمیایی: در این گروه اکثریت نمادها در سقف قیمت روزانه با صف خرید دنبال شدند. نوری، پترول، زاگرس و شگویا صف خرید داشتند و نماد فارس در قیمت 1008 تومان با رشد 2.7 درصد به کار خود پایان دادند. شپدیس رشد 4 درصد داشت.

فرآورده های نفتی: در این گروه در نیمه ساعت پایانی معاملات روز جاری شاهد رنج کشی مثبت در نمادهای این گروه بودیم بطوری که خریداران و افزایش تقاضا موجب شد تا مجددا نمادها این گروه در سقف قیمت روزانه با صف خرید همراه شوند. شپنا و شتران و شبندر با صف خرید به کار خود پایان دادند.

بانکی ها : در نبود نمادهای وبملت و وتجارت شاهد افزایش تقاضا در سایر نمادها من جمله وبصادر هستیم. وگردش در سقف قیمت روزانه با صف خرید به کار خود پایا نداد. ونوین امروز هم با صف خرید به کار خود پایان داد. وپارس با رشد 1 درصد و وپاسار با رشد 3 درصد روبرو بودند.

کلیت بازار: موج اخبار مثبت امروز در بازار سرمایه به قدری در جریان بود که هر لحظه شاهد واکنش سهامداران در کلیت بازار بودیم. معاملات بازار بورس تهران، امروز هم سبز پوش و با برتری خریداران در جریان بود. صنایعی نظیر پالایشی ها و شیمیایی ها همچنان لیدر بازار بودند و دیگر بزرگان نظیر خودرویی ها و فلزی ها مثبت بودند اما کمی متعادل تر از روز گذشته...

در کدال چه گذشت؟

قطران: شرکت پالایش قطران در نظر دارد حمل تانکری مواداولیه مورد نیاز شش ماهه خود را بصورت تدریجی از مبادی مختلف داخلی به مقدار تقریبی 24000 تن از طریق مناقصه به پیمانکاران دارای شرایط حمل واگذار نماید.بترانس: برگزاری مزایده /موضوع مزایده:  فروش ویلاهای سرخرود شرکت ایران ترانسفو

خنصیر: دریافت مجوز تغییر 119 درصد در نرخ فروش محصولات یا ارائه خدمات/  تغییر 112 درصد در نرخ خرید مواد اولیه

مفاخر: اصلاحیه زمانبندی پرداخت سود سهام مصوب سال 1399

ختور: فروش محصول به شرکت تراکتور سازی تبریز

کرماشا:  مطالبات از شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و اتحادیه های تابعه

 

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید

 




بازار با خبر هم جایی نمی...
توسط محمدباقر سلیمانی 23 اردیبهشت 1403 ساعت 14:42
توانی برای بازار نمانده...
توسط محمدباقر سلیمانی 22 اردیبهشت 1403 ساعت 14:57
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 18 اردیبهشت 1403 ساعت 08:29
برتری فروشندگان در...
توسط محمدباقر سلیمانی 10 اردیبهشت 1403 ساعت 14:59