نگاهی به بازار سهام 

اولین روز معاملاتی بهمن ماه را در حالی شروع کردیم که برخلاف آغاز هفته های دیگر، شاهد روندی متعادل و مثبت بودیم. شاخص کل بورس با سهام شرکت‌های شاخص‌ساز مثل پالایشگاه نفت تهران و فولاد مبارکه مثبت بود که گزارشات خیلی خوبی هم دادند. در واقع می توان گفت آغاز شگفت انگیزی را از نماد شتران و سایر پالایشی ها نظاره گر بودیم. نیمه اول بازار سرمایه در حالی مثبت و پر تقاضا دنبال شد که تا چشم کار می کرد سبزی بود و سبز. بازار سرمایه به لیدری پالایشی ها و سایر نمادهای بزرگ و شاخص ساز در تمام نمادهای بزرگ و کوچک در مدار مثبت قرار داشت اما ناگهان با نزدیک تر شدن به موعد نیمه مربیان شاهد افت تقاضا و افزایش عرضه در کلیت بازار سرمایه بودیم.  در مورد علت منفی بودن شاخص هموزن نیز باید گفت، ترس بر کلیت بازار حاکم است و بی‌اعتمادی بر بازار سرمایه موج می‌زند. به نظر نمی‌رسد، اعتمادسازی هم کمتر از ۵۰ هزار میلیارد تومان برای دولت هزینه داشته باشد. علت عرضه‌های انتهای بازار نیز بی‌اعتمادی است، مردم فکر می‌کنند فردا قرار است به صف فروش بروند برای همین دست به فروش می‌زنند. امیدواریم فردا شاهد بازار خوبی باشیم اما به نظر می‌رسد فردا نیز بازار پر عرضه‌ای داشته باشیم.

در حال حاضر بازار سرمایه در وضعیتی قرار دارد که به نظر می‌رسد تعادل روانی به لحاظ سرمایه‌گذاری بین سرمایه‌گذاران وجود ندارد. این مسئله نشان می‌دهد که در این موقعیت باید تعادل روانی شکل بگیرد، پیش‌واکنشی عجیبی در بازار اتفاق افتاده و نمی‌توان کمک خاصی به بازار کرد و باید در طول زمان بازاربورس بهبود پیدا کند. در صندوق تثبیت سهام روشی که منابع را از صندوق‌ها خرج می‌کنند روش خوبی نیست؛ نوع حمایت و خرید بسیار مهم است، اما متاسفانه نوع حمایت درستی نیز نداشتند.

اتفاقات مهم روز

شاخص کل و هم وزن : بازار بورس تهران در معاملات اولین روز هفته 2 بهمن ماه 1400 با لیدری پالایشی ها آغازی طوفانی به نمایش گذاشت اما رفته رفته افزایش عرضه در سایر بزرگان موجب شد تا رشد بیش از 7 هزار واحدی نماگر بورس تهران به 2400 واحد برسد. پالایشی ها امروز هم ناجی بازار سرمایه بودند.

فلزی ها: در این گروه نماد فولاد در سقف قیمت روزانه در نیمه اول معاملات قرار گرفت اما افت تقاضا موجب شد تا نماد فولاد مبارکه در نهایت در قیمت 990 تومان مجددا در پایین تر از سطح روانی 1000 تومان به کار خود پایان دهد. فملی در قیمت 675 تومان با رشد نسبی تقاضا به کار خود پایان داد.  

خودرویی ها: با آنکه شاهد نوسان مثبت در دقایق ابتدایی معاملات روز جاری در این گروه بودیم اما ناگهان افت قیمت موجب شد تا رنجی از عرضه گریبان این گروه شود.  

محصولات شیمیایی: افت قیمت در بزرگان این گروه من جمله نوری، شسینا، پترول را نظاره گر بودیم. نماد فارس در محدوده صفر تابلو با نوسان مثبت به کار خود پایان داد.    

فرآورده های نفتی: جهش قیمت نفت برنت در کنار گزارشات فصلی نمادهای بزرگ این گروه رشد خیره کننده ای را در اولین روز معاملاتی هفته رقم زد و شاهد شکل گیری صفوف خرید باورنکردنی در نمادهای این گروه من جمله شتران بودیم. اما افت تقاضا و عقب نشینی خریداران هم جو مثبت این گروه را برهم نزد و تا پایان معاملات روز جاری شاهد رشد قیمت در اغلب نمادهای این گروه من جمله شتران، شبندر، شپنا و شبریز بودیم.   

بانکی ها: روند معاملات این گروه همسو با جو منفی حاکم شده در نیمه دوم معاملات روز جاری در مدار منفی دنبال شد.    

کلیت بازار: در حالی بازار امروز را به پایان رساندیم که پالایشی ها همچنان لیدر بازار بودند. در بازار امروز 272 میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی صورت گرفت. صندوق همای بیشترین ورود پول را از سوی سهامداران خرد داشت و فملی و سمگا با بیشترین حمایت حقوقی همراه بودند. ارزش معاملات خرد نیز به 2.5 هزار میلیارد تومان رسید.

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




پایان سرخ
توسط محمدباقر سلیمانی 09 اردیبهشت 1403 ساعت 14:59
فملی ناجی بازار
توسط محمدباقر سلیمانی 08 اردیبهشت 1403 ساعت 14:55
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 05 اردیبهشت 1403 ساعت 09:10
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 08:32