بازار سرمایه همچنان درگیر بی‌اعتمادی است، حدود یک سال است که این عدم اطمینان به تمام بازار سرایت کرده و به فعالان بازار سهام نیز رسیده است.وعده‌هایی که عملی نمی‌شود، موجب شده که مردم و اهالی بازار بلاتکلیف باشند و کسی نمی‌داند کار درست چیست. در کنار بی‌اعتمادی، بحث بودجه و برجام نیز وجود دارد؛ کمترین تاثیر این دو عامل عدم ورود پول به بازار است، فروش همیشه وجود دارد در نتیجه حجم پایین می‌آید و روند بازار منفی می‌شود. در بازار امروز، شاخص کل با رشد 3500 واحدی در سطح 1 میلیون و 279 هزار واحد به کار خود پایان داد. 243 میلیارد تومان خروج پول حقیقی و ارزش معاملات خرد 2.2 هزار میلیارد تومانی، نتیجه معاملات روز چهارشنبه آخرین روز کاری دی ماه 1400 بود. صندوق کارا بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و فملی با بیشترین حمایت حقوقی همراه بود. صعود قیمت نفت برنت به بالاترین قله ۷ ساله/  قیمت نفت در بازارهای جهانی برای چهارمین روز متوالی امروز هم افزایش یافت؛ هر بشکه نفت برنت در معاملات اولیه صبح امروز به ۸۹ دلار رسید.انفجار در خط لوله نفت کرکوک عراق به جیهان ترکیه در کنار حمله اخیر حوثی‌ها به تاسیسات امارات از جمله دلایلی بوده که چشم‌انداز عرضه نفت را محدود کرده و قیمت‌ها افزایش یافته است.بازار نفت این روزها شاهد بالاترین نرخ از سال ۲۰۱۴ میلادیست. .با شروع معاملات روز  چهارشنبه 29 دی ماه 1400با کمرنگ شدن نقش فروشندگان و پررنگ شدن نقش خریداران بازار سرمایه با سبزی ملایمی آغاز بکار کرد که رفته رفته شاهد رشد قیمت در نمادهای بزرگ و شاخص ساز من جمله گروه پالایشی، خودرویی، بانکی و محصولات شیمیایی (تاپیکو) بودیم. نماگر بورس تهران با قدرت خریداران گروه پالایشی در مدار مثبت قرارگرفت و شاهد نقش آفرینی نمادهای این گروه در موثرترین نمادهای تاثیر گذار بودند.. 

 

اتفاقات مهم روز

شاخص کل و هم وزن : بالاخره بعد از یک روز منفی بازار سرمایه در آخرین روز کاری با رشد قیمت نفت برنت و قرار گرفتن در مرز 89 دلار توانست با واکنش مثبت سهامداران گروه پالایشی مدار معاملات خود را تغییر دهد و شاهد رشد بیش از 3500 واحدی نماگر بورس تهران بودیم. نماگر هم وزن در مقابل با افت تقاضا مواجه بوده و افت بیش از 1300 واحد را به ثبت رساند.

فلزی ها: گزارش ذوب با نارضایتی سهامداران برای دومین روز معاملاتیش بعد از انتشار مواجه بود اما بارها شاهد جمع شدن صف فروش این نماد بودیم. فولاد مبارکه نوسانات خوبی را تجربه کرد و فملی تک نمادی بود که بیشترین تاثیر منفی را بروی نماگر بورس تهران به ثبت رساند.

خودرویی ها:  خودرویی ها در دقایق ابتدایی معاملات نیمه دوم با رشد قیمت همراه شدند اما در نهایت خودرو در قیمت 193 تومان و خساپا در قیمت 158 تومان به کار خود پایان دادند.

محصولات شیمیایی : بالاخره نوسانات مقیمتی این گروه که در مدار مثبت و تعادل قرار گرفت. نوری با رشد بیش از 3 درصد در قیمت 10211 تومان دنبال شد و نماد شفن بعد از روزهای منفی امروز در مدار مثبت 2 درصد داد و ستد می شد.    

فرآورده های نفتی : جهش قیمت نفت برنت با واکنش مثبت سهامداران پالایشی روبروشد. در واقع می توان گفت ناجی نماگر بورس تهران در آخرین ورز کاری دی ماه 1400 گروه پالایشی ها بود که لیدرهای این گروه موجب جهش شاخص بورس تهران شدند. صف نشینیت خریداران در این نمادها قابل توجه بود.  

بانکی ها: نوسانات قیمتی گروه بانکی در محدوده صفر تابلو قرار داشت. نمادهای گروه با رشد اندک در آخرین روز کاری دی ماه 1400دنبال شدند.   

کلیت بازار : با شروع معاملات روز جاری با کمرنگ شدن نقش فروشندگان و پررنگ شدن نقش خریداران بازار سرمایه با سبزی ملایمی آغاز بکار کرد که رفته رفته شاهد رشد قیمت در نمادهای بزرگ و شاخص ساز من جمله گروه پالایشی، خودرویی، بانکی و محصولات شیمیایی بودیم. نماگر بورس تهران با قدرت خریداران گروه پالایشی در مدار مثبت قرارگرفت و شاهد نقش آفرینی نمادهای این گروه در موثرترین نمادهای تاثیر گذار بودیم..

10 سهم با بیشترین ورود پول حقیقی در معاملات روز چهارشنبه 29 دی 1400

 

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 08 اردیبهشت 1403 ساعت 08:26
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 05 اردیبهشت 1403 ساعت 09:10
چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 08:32