در بازار امروز چه گذشت؟

بازار بورس تهران در معاملات سومین روز هفته با رشد قیمت و افزایش تقاضا به لیدری خودرویی ها آغاز بکار کرد و شاهد رشد بیش از 3000 واحدی نماگر بورس تهران در نیمه اول معاملات روز جاری بودیم اما ناگهان با افزایش عرضه در کلیت بازار و افت تقاضا در اکثریت نمادهای بزرگ و شاخص ساز شاهد عقب نشینی قیمت ها و رنج کشی منفی در کلیت بازار بازار سهام و همچنین رنج منفی در نماگر بروس تهران بودیم بطوری که شاخص بورس تهران از مدار مثبت بیش از 3000 واحد در محدوده منفی بیش از 4200 واحد به کار خود پایان داد. همچنین در نمادهای کوچک هم نیز شاهد افت قیمت و افزایش عرضه و در نهایت افت بیش از 1300 واحدی این نماگر بودیم.

روزهای تلخ زمستانی 1400 یکی پس از دیگری در حال سپری شدن است. در یک روز تلخ زمستانی دیگر، بیش از هشتاد درصد بازار قرمز پوش شدند. در بین صنایع، بیشتر موارد مربوط به صنایع شیمیایی، خودرو و فلزات اساسی است اما وضعیت صنعت خودرو رو به بهبود بود و می توان گفت لیدر نیمه اول بازار که شاهد موجی از تقاضادر کلیت بازار بودیم این گروه بود که منجر شد تا شاهد معاملاتی مثبت در کلیت بازار سرمایه باشیم. وضعیت بزرگان گروه های فلزات مهم هم نسبتاً مشخصه و نمادهای بزرگ این در محدوده صفر تابلو دنبال شدند. احتمالاً مهمترین عاملی که باعث سبز شدن لیدرهای خودرویی از نیمه دوم معاملات روز گذشته تا معاملات روز جاری دوشنبه 27 دی ماه 1400 شد، خوشبینی به نتایج و لغو تحریم های مرتبط با این صنعت می بود. در کل در روزهای این‌چنینی صرفا تماشاگر باشید، نه خرید کنید و نه بفروشید.

اما باید بگوییم که با آنکه سرنوشت مبهمی در انتظار بازار سرمایه است ولی روزهای خوبی را هم می توان برایش متصور شد چرا که می توان گفت با توجه به اصلاح عمیق زمانی و قیمت نمادها می توان نقاط فعلی نمادها را ارزنده و  بورس را محل امنی برای سرمایه‌گذاری دانست. جای ریزش بیشتر وجود ندارد و به کف‌های مطمئنی در سهم ها رسیده اند.

اخیرا طبق صحبت‌هایی که رئیس بانک مرکزی در رسانه ملی داشتند، از رشد تورم کاسته شده و خبر از کاهش تورم و رشد اقتصادی در سال آتی دادند. در واقع این دو عامل در کنار هم منجر به کاهش انتظارات تورمی و عرضه در تمام گروه‌ها در بازار شده است.بیشترین گروه‌هایی که تحت فشار عرضه قرار دارند، گروه‌های کامودیتی محور هستند و برعکس آن صنعت برجامی مثل خودرویی‌ها، برخی از صنایع ریالی مثل کاشی و سرامیک، همچنین صنایع زراعی و برخی از نمادهای سیمانی با تقاضا روبه‌رو بودند.

باتوجه به اینکه به پایان دی ماه در حال نزدیک شدن هستیم و بازار سهام با گزارشات ماهانه و عملکرد سه ماهه سوم شرکت ها روبرو هستند و در برخی از صنایع با توجه به وضعیت مطلوب شرکت ها می توان انتظار جهش های خیره کننده ای را داشته باشیم اما بازار بی اعنتا به این موضوع در حال سپری کردن معاملات خود است.

در بازار امروز 273 میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی صورت گرفت. صندوق کارا بیشترین ورود پول را از سوی سهامداران خرد داشت و خودرو و فملی با بیشترین حمایت حقوقی همراه بودند. ارزش معاملات خرد نیز به 2.2 هزار میلیارد تومان رسید.

در کدال چه گذشت؟

گکوثر:  افزایش حدود 47% در نرخ فروش خدمات اقامتی جهت اعمال از اول بهمن ماه 1400 لغایت 31 شهریور ماه 1401

ثپردیس: برگزاری مناقصه/موضوع مناقصه  : تهیه مصالح و اجرای سفت کاری یکی از بلوک های پروژه مسکونی باران 1/تاریخ شروع/ برگزاری مناقصه:  1400/10/27

کگل:  مجوز افزایش سرمایه از 100 به 200 هزار میلیارد ریال

غگرجی: با توجه به بلا استفاده بودن ماشین تولیدی و تغییر سیاست های کلان شرکت ماشین الات را به مزایده گذاشته که طی فرایند برگزای مزایده ، پیشنهادی به شرکت واصل نگرید و با توجه به درنظرگرفتن مبلغ ارزیابی کارشناس و بنا به پیگیری های واحد بازرگانی شرکت با تایید و تصویب هیئت مدیره به فروش رسید .

اتفاقات مهم روز

شاخص کل و هم وزن : بازار بورس تهران در سومین روز کاری در مدار مثبت و با رشد تقاضا با لیدری خودرویی ها آغاز بکار کرد اما رفته رفته فشار فروش و افزایش عرضه در بازار سرمایه به قدری بالا رفت که نماگر بورس تهران با رشد بیش از 3 هزار واحد به 4200 واحد افت رسید و شاهد رنج کشی منفی در کلیت بازار سرمایه بودیم. نماگر هم وزن نیز با افت 1390 واحد به کار خود پایان داد.

فلزی ها: روند معاملات این گروه منفی دنبال شد و مجددا شاهد قرار گرفتن نماد فولاد مبارکه در پایین تر از محدوده 1000 تومان بودیم. فملی یکی از نمادهای بود که در معاملات روز جاری موجب اثرگذاری منفی در نماگر بورس تهران شد.

خودرویی ها: روند معاملات این گروه مثبت و بارها شاهد قرار گرفتن نماد خودرو در سقف قیمت روزانه بودیم بطوری که در نیمه دوم بازار با افت تقاضا حاکم شده در کلیت بازار سرمایه، خودرو با رشد 2.6 درصد و خساپا با رشد نسبی تقاضا در محوریت تقاضا به کار خود پایان دادند.

محصولات شیمیایی: روند معاملات این گروه منفی دنبال شد و شاهد افت قیمت در نمادهای این گروه بودیم. حجم معاملات بسیار پایین و بی رمق دنبال شد. فارس در محدوده صفر تابلو معاملات خود را به پایان رساند.   

فرآورده های نفتی : روند معاملات این گروه هم همسو با کلیت بازار متعادل و منفی دنبال شد و امروز هم شاهد روند متعادل و مثبت در نماد شبریز برای دومین روز متوالی بودیم. نماد شبریز در قیمت 3332 تومان به کار خود پایان داد.

بانکی ها: بانکی ها هم در مدار مثبت و با رشد قیمت روبرو شدند و شاهد روندی متعادل و رشد قیمت در نمادهای این گروه بودیم اما افت تقاضا موجب شد تا نمادهای این گروه در مدار منفی دنبال شوند و شاهد افت قیمت باشیم.  

کلیت بازار: در بازار امروز 273 میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی صورت گرفت. صندوق کارا بیشترین ورود پول را از سوی سهامداران خرد داشت و خودرو و فملی با بیشترین حمایت حقوقی همراه بودند. ارزش معاملات خرد نیز به 2.2 هزار میلیارد تومان رسید.

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 05 اردیبهشت 1403 ساعت 09:10
چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 08:32
سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 15:19