بازار بورس تهران در آخرین هفته دی ماه 1400 بی انگیزه تر و بی رمق تر از روزهای گذشته دنبال شد و شاهد کم حجم بودن معاملات در این روزها هستیم که امروز مستثنی از این موضوع نبود و افت قیمت در اکثریت بزرگان و کوچک ها موجب شد تا یک روز پرعرضه دیگر در بازار سرمایه به ثبت برسد. شاخص بورس تهران امروز با افت 11630 واحدی عدد 1 میلیون و 322  هزار را نمایش داد. شاخص هم وزن نیز با افت 3573 هزار واحدی به عدد 350 هزار واحد رسید. همچنین امروز با دست به دست شدن 5 میلیارد سهم طی 300 هزار داد و ستد، ارزش معاملات به بیش از 5100 هزار میلیارد تومان رسید. بنابراین شاخص کل بورس تهران، افت 0.87 درصدی را نسبت به معاملات روز قبل تجربه نمود.

شروع بازار امروز با عرضه صف های خرید فلزات اساسی و روندی متعادل و رفته رلفته با افت قیمت در نمادهای لیدر گروه خودرویی و پالایشی و بانکی ها آغاز نمود. تعداد نمادهای صف خرید در شروع بازار 52 و تعداد نمادهای صف فروش 30 نماد بود. هرچه از زمان بازار می گذشت شاهد چیره گی عرضه ها بر تقاضا بودیم. همچنین از تعداد نمادهای مثبت کاسته و بر تعداد نمادهای منفی و صف فروش افزوده می شد. این روند تا پایان بازار ادامه یافت به طوری که در پایان بازار تعداد نمادهای منفی به 131 نماد و تعداد نمادهای مثبت به 41 نماد رسید. اتفاقات مثبت در وین و خبرهای مثبت مذاکرات هم درد ی از بازار سرمایه به در نکرد و روز منفی قابل توجه تری را به نسبت روزهای قبل به نمایش گذاشت.

بی اعتمادی و نبود پول موجب شده تا همچنان شاهد چندین عامل برای کاسته شدن ارزش بازار سرمایه باشیم که به آن می پردازیم:

کاهش قدرت خریداران در بازار که نشان از بی اعتمادی و عدم تزریق نقدینگی است...

مرداد امسال قدرت خریداران به اوج خود رسیده بود. بررسی سرانه خرید و فروش در بازار سرمایه نشان می داد تا قبل از اینکه شاخص از کانال 1.5 میلیون واحدی خداحافظی کند، سرانه خرید در بازار به حدود20 میلیون تومان می رسید. یعنی هر خریدار در هر سفارش خرید به طور میانگین به اندازه 20 میلیون تومان سهام می خرید اما این رقم اکنون به 13 میلیون تومان کاهش پیدا کرده و در طرف مقابل شاهد قدرت گرفتن فروشنده ها در بازار بودیم که از آن زمان تا به امروز بازار در یک روند خنثی قرار دارد که روزهای منفی آن بیشتر از روزهای متعادلش است. در آذرماه سال 99 هم سرانه خرید حقیقی از 22 میلیون به 15 میلیون تومان کاهش پیدا کرده بود.

کوچ سرمایه بزرگان به پارکینگ صندوق درآمد ثابت/ هجوم به صندوق های درآمد ثابت؟

در کنار آغاز دوباره روند خروج پول حقیقی از بورس که می تواند تیر خلاص برای آخرین امیدها به ادامه روند صعودی باشد، این روزها شاخص معکوس شدن روند ورود و خروج پول از صندوق های درآمد ثابت هستیم. از زمانی که شاخص کل بورس از محدوده یک میلیون و 500 هزار واحد عقب نشینی کرده، تاکنون حدود دو هزار و 700 میلیارد تومان پول وارد صندوق های سرمایه گذاری درآمد ثابت شده است. موردی که نشان می دهد سهامداران بزرگ مجددا سرمایه خود را از سهام به واحد سرمایه گذاری درآمد ثابت تبدیل کرده اند و منتظر هستند تا روند نزولی به پایان برسد و در ابتدای صعود دوباره دست به خرید سهام بزنند. باید توجه داشته باشید که وقتی روند بورس صعودی می شود، شاهد خروج پول از صندوق های درآمد ثابت هستیم. اتفاقی که از خردادماه تا ابتدای شهریورماه امسال افتاد و در این بازه بیش از شش هزار میلیارد تومان پول از صندوق های درآمد ثابت خارج شد.

تکرار الگوی RSI برای شاخص کل

بررسی اندیکاتور شاخص قدرت نسبی روی نمودار شاخص کل نشان می دهد تغییرات RSIدر هفته  گذشته، تا حد زیادی مطابق با هفته آخر آذر 99 است. بعد از به وجود آمدن این الگو شاخص کل بورس از محدوده یک میلیون و 440 هزار واحد به کانال1.1 میلیونی سقوط کرد. حالا شاخص کل دقیقا در همان محدوده و شاخص RSIهم دقیقا در همان  منطقه قرار گرفته است و همه چیز برای تکرار تاریخ مهیا شده. اگر این اتفاق بیافتد، بعید نیست تا آخر پاییز شاخص کل دوباره به کانال 1.1 یا 1.2 میلیون واحدی عقب نشینی کند.

حال به بررسی بازار سرمایه می پردازیم

اتفاقات مهم روز

شاخص کل و هم وزن : در اولین روز کاری هفته آخر دی ماه 1400 شاهد افت بیش از 11 هزار واحدی شاخص بورس تهران بودیم. نماگر بورس تهران در سطح 1 میلیون و 322 هزار واحد قرار گرفت. نماگر هم وزن نیز افت بیش از 3500 واحد را به ثبت رساند.   

فلزی ها   :در این گروه روند معاملات اکثریت نمادها در مدار منفی دنبال شد و شاهد افت قیمت در اکثریت نمادها بودیم. فولاد مبارکه در قیمت 1000 تومان به کار خود پایان داد و افت 1 درصد را به ثبت رساند. فملی در قیمت 709 تومان در محدوده صفر تابلو قرار گرفت.

خودرویی ها :افت حداکثری قیمت در اکثریت نمادهای این گروه موجب شد تا نمادها در کف قیمت روزانه با صف فروش مواجه شوند و شاهد صف فروش بیشتر نمادهای این گروه من جمله لیدرهای گروه بودیم اما نکته قابل توجه در معاملات این گروه جمع شدن صف فروش خودرو و خساپا در دقایق پایانی معاملات روز جاری بود.    

محصولات شیمیایی :در این گروه شاهد معاملاتی مثبت  در نمادهای شفن و شسینا بودیم.  

فرآورده های نفتی روند معاملات این گروه منفی و با افزایش عرضه دنبال شد و شاهد افت بیش از 1 درصدی قیمت در اکثریت نمادها بودیم.

بانکی ها  :معاملات نمادهای بزرگ این گروه در محدوده منفی کامل دنبال شدند و شاهد افت بیش از 4 درصدی قیمت بودیم.  

کلیت بازار: در بازار امروز 365 میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی صورت گرفت. شفن بیشترین ورود پول را از سوی سهامداران خرد داشت و فولاد و خودرو با بیشترین حمایت حقوقی همراه بودند. ارزش معاملات خرد نیز به 2.1 هزار میلیارد تومان رسید.

در کدال چه گذشت؟

وسینا:  عدم حصول نتیجه از برگزاری مزایده/موضوع مزایده: برگزاری مزایده دو ساختمان تملکی واقع در نیاوران/دلایل عدم حصول نتیجه: عدم مراجعه خریدار جهت دریافت اسناد شرکت در مزایده

ثامید: برگزاری مزایده/موضوع مزایده : فروش پروژه تجاری و مسکونی آتیه، شهران، دبستان، اهواز، تختی2 و امید1

تایرا:   شرکت خودروسازان دیزلی آذربایجان(سهامی خاص) از شرکتهای تحت کنترل تراکتورسازی ایران ، با واگذاری %100 سهام شرکتهای فرعی مبین صنعت امند، کیان صنعت مایان و آوا صنعت یاقوت حدود 155 میلیارد ریال سود تحقق یافته داشته است.

بالبر: انعقاد قرارداد مهم/موضوع قرارداد: فروش کابل جهت پروژه تامین تجهیزات شرکت صانیر بین الملل/طرف قرارداد: شرکت صانیر بین الملل/مبلغ قرارداد:787,838

خودرو: برگزاری مزایده/موضوع مزایده: فروش سهام شرکت پاسادانا ایرانیان/واگذاری 20000000سهم شرکت پاسادانا به صورت یکجا و نقد از طریق مزایده عمومی/تاریخ شروع مزایده :1400/11/02

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 05 اردیبهشت 1403 ساعت 09:10
چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 08:32
سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 15:19