نگاهی به بازار سرمایه

بازار بورس تهران در نیمه اول معاملات روز جاری 21 دی ماه 1400 با لیدری خودرویی ها توانست با رشد قیمت و با لیدر خودرو به کار خود پایان دهد و شاهد رشد بیش از 5000 واحدی نماگر بورس تهران بودیم اما رفته رفته شاهد افزایش عرضه و دست بالای فروشندگان در کلیت بازار سرمایه بودیم. بطوری که عقب نشینی قیمت در این نمادها موجب شد تا در نهایت بازار بورس تهران با رشد بیش از 1920 واحد در سطح 1 میلیون و 334 هزار واحد به کار خود پایان دهد. شاخص هم وزن که با اختلال در فرابورس مواجه بود و شاهد ادامه دار بودن نمادهای ین گروه تا 13:15 دقیقه در روز جاری بودیم، با رشد 1200 واحد به کار خود پایان داد. در بورس امروز حقوقی‌ها حدود ۱۵۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد دو هزار و ۲۲۰میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۲۱درصد یعنی ۴۶۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان هفت درصد از کل معاملات شد.بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه فلزات اساسی،خودرو و ساخت قطعات وبانک‌ها و مؤسسات اعتباری رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های سایر واسطه‌گری‌های مالی و شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی به نفع حقیقی‌ها تمام شد.سه نمادفملی، میدکو و وبصادر لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به فالوم،شفنح وخکاوه معطوف بود.مالکیت حقوقی در ترکیب سهامداری شرکت ملی صنایع‌ مس‌ ایران معادل ۱۳میلیارد تومان افزایش یافت و از سوی دیگر سهامداران حقیقی آلومتک با برتری هشت میلیارد تومانی ابتکار عمل را در دست گرفتند.امروز افزایش سهام حقیقی‌ها در ۱۹نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۵۵نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۵۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۱۶۰میلیارد تومان بود.

بازار امروز با توجه جو چند روز اخیر، اخبار مربوط به مذاکرات برجام و افت نرخ دلار متعادل بود. در حال حاضر حجم پایینی از معاملات را شاهد هستیم و همه این موارد نشان می‌دهد که بازار در انتظار تحولات وین و مشخص شدن تکلیف بودجه است. بازار تا یکشنبه که شرایط در وین مقداری شفاف‌تر شود، در جو انتظار خواهد ماند؛ البته بازارهای دلار، سکه، خودرو و املاک نیز تا حدودی متوقف شدند و در انتظار نتیجه برجام هستند. تعادل در بازار بروس تهران در معاملات روز جاری به قدری قابل توجه بود که رشد قیمت دلار و قرار گرفتن آن در محدوده بالای 28300 تومان تا حدودی موجب شد تا شاهد راندمانی متعادل در نامدهای تاثیر پذیر از این موضوع باشیم.

در چند روز اخیر با توجه به تحولات حول محور مذاکرات اتمی و افت قیمت دلار در بازار آزاد منجر به شکل‌گیری انتظاراتی مبنی بر احتمال توافق هسته‌ای شد که به دنبال آن شاهد بهبود روند معاملات سهم‌های اصطلاحا برجامی از جمله گروه بانکی بودیم.لقی مثبت بودن آثار توافق احتمالی بر گروه بانکی از آنجا نشات می‌گیرد که بانک‌های ایرانی طی سال‌های اخیر در صدر تحریم‌های آمریکا علیه ایران قرار داشتند و تبادلات بانکی ایران به شدت مختل شده بود.با این وجود به نظر می‌رسد آن چیزی که در نهایت منجر به بهبود سودآوری گروه بانکی می‌گردد الزام به رعایت استانداردها و کنوانسیون‌های پذیرفته شده جهانی و انضباط عملیاتی این گروه است.

در کدال چه گذشت؟

شاراک:  پیرو درج اخبار منتشر شده درخصوص وقوع آتش سوزی در این شرکت در فضای مجازی، به استحضار می رساند وقوع حریق جزئی در شامگاه روز 20 دیماه سال جاری در یکی از خطوط خروجی بسمت فلر کوره زباله سوز واحد تصفیه بوده و در روال عادی تولید شرکت هیچگونه خللی وارد نشده است. تولید و فروش محصولات بر اساس روند پیش بینی شده در حال انجام و اثرات حادثه مذکور بطور کامل رفع شده است. مراتب جهت استحضار جنابعالی و سهامداران محترم ارسال می گردد.

کیسون: انعقاد قرارداد مهم /موضوع قرارداد: عملیات اجرایی قطعه اول راه‌آهن دو خطه اصفهان – اهواز/طرف قرارداد: شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور/مبلغ قرارداد: 4,838,934

کسرا:  پیرو گزارش صورت های مالی میان دوره ای تلفیقی حسابرسی شده شش ماهه منتشر شده در سامانه کدال با بهره برداری از طرح توسعه سالیانه 6,000 تن به ظرفیت تولید فعلی اضافه خواهد گردید که اثر مالی این موضوع قبلا برای دو ماهه پایانی سال مالی 1400 در برآورد تولید و فروش سال 1400 لحاظ گردیده است.

اتفاقات مهم روز

شاخص کل و هم وزن : شاخص بورس تهران با رشد قیمت در نمادهای بزرگ و شاخص ساز با رشد قابل توجهی آغاز بکار کرد و تا پایان معاملات شاهد برتری خریداران در کلیت بازار سرمایه بودیم که در نمادهای کوچک هم رشد قیمت ادامه داشت و شاهر رشد بیش از 1200 واحدی نماگر هم وزن بودیم.

فلزی ها: معاملات متعادلی را از نمادهای فلزات اساسی شاهد بودیم. فولاد در قیمت بالای 1000 تومان توانست به کار خود پایان داد. فروی در قیمت 1870 تومان با رشد نسبی تقاضا به کار خود پایان داد. فملی حجم بیش از 46 میلیون برگه سهم را به ثبت رساند.  

خودرویی ها: خودرویی ها با رشد قیمت و با لیدری نماد خودرو توانستند نیمه اول معاملات خود را با برتری خریداران دنبال کنند اما رفته رفته با قدرت بیشتر فروشندگان شاهد رشد کمتر قیمت در نمادهای این گروه بودیم. خودرو با رشد 2.2 درصد در قیمت 204 تومان به کار خود پایان داد. خساپا در مدار منفی به کار خود پایان داد. خگستر رشد بیش از 3 درصد را به ثبت رساند.  

محصولات شیمیایی : در این گروه شپلی در سقف قیمت روزانه با صف خرید همراه شد. نوری در قیمت 10315 تومان با رشد 1.3 درصد به کار خود پایان داد. شصدف رشد 2 درصد داشت و عملکرد جذابی را به نمایش گذاشته بود .

فرآورده های نفتی : این گروه روند متعادلی را دنبال کردند و شبندر در قیمت 642 تومان رشد 1 درصد را تجربه کرد و شپنا در قیمت 573 تومان به کار خود پایان داد.

بانکی ها : معاملات بانکی ها مثبت دنبال شد اما در نیمه دوم روند داد و ستد این گروه در قیمت صفر تابلو شاهد پایان معاملات بودیم. بانک صادرات بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد.

کلیت بازار: در بازار امروز، شاخص کل با رشد 1900 واحدی در سطح 1 میلیون و 334 هزار واحد به کار خود پایان داد. 152 میلیارد تومان خروج پول حقیقی و ارزش معاملات خرد 2.3 هزار میلیارد تومانی، نتیجه معاملات روز جاری بود. فالوم بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و فملی و میدکو با بیشترین حمایت حقوقی همراه بودند.

لیست نمادهایی که در پایان بازار امروز با رنج مثبت به کار خود پایان دادند و اختلاف درصد تغییرات آخرین معامله با  درصد تغییرات پایانی بیشتر از 2% بوده است

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 05 اردیبهشت 1403 ساعت 09:10
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 08:32
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 08:36
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 02 اردیبهشت 1403 ساعت 08:34