نگاهی به بازار سرمایه

بازار بورس تهران در سومین روز معاملاتی هفته به استقبال خریداران خودرویی ها و بانکی ها رفت و در نیمه دوم بازار شاهد بهبود تقاضا و قرار گرفتن نمادها در مرکز توجهات سهامداران بودیم. در حال حاضر ارزیابی بازار سرمایه به صورت روزانه بسیار سخت شده است، امروز در نمادهای خودرویی شاهد رشد بودیم و بازار سهام نیز طبق عادت برخی گروه‌ها لیدری می‌کند. در نتیجه با مثبت شدن این گروه‌ها احتمال رشد بازار بالا می‌رود و در صورت منفی شدن بالعکس خواهد بود. در کل روز گذشته سیگنال‌های مثبتی از مذاکرات داشتیم، در کنار آن کاهش نرخ دلار نیز بر احتمال توافق وین صحه گذاشته است و احتمالا سایه این ریسک از بازار سرمایه برداشته شود ‌و بازار تحلیل‌محوری داشته باشیم. امیدواریم اتفاقات جانبی که در بازار سرمایه رخ می‌دهد، تصمیماتی که گرفته می‌شود و به جو بی‌اعتمادی دامن می‌زند حل شود؛ در این صورت با توجه به ارزندگی سهم‌ها احتمالا بازار خوبی تا دو ماه آینده داشته باشیم.

بازار سرمایه در معاملات امروز با افت قیمت و عقب نشینی خریداران دنبال شد و شاهد افت بیش از 6500 واحدی نماگر بورس تهران بودیم اما رفته رفته با افزایش تقاضا و چرخش نقدینگی به سوی نمادهای بزرگ گروه های بانکی و خودرویی ها شاهد بهبود تقاضا در کلیت بازار و همچنین شاهد کاسته شدن افت نماگر بروس تهران بودیم. شاخص کل در نهایت با افت بیش از 4000 واحد در سطح 1 میلیون و 332 هزار واحد به کار خود پایان داد. در بازار امروز 274 میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی صورت گرفت. چخزر بیشترین ورود پول را از سوی سهامداران خرد داشت و فملی و شپنا با بیشترین حمایت حقوقی همراه بودند. ارزش معاملات خرد نیز حدود 2.6 هزار میلیارد تومان ثبت شد. دو صنعت خودرو و بانک توانستند روند معاملات امروز را بهبود ببخشنند و رنگ سبز را  به نمای معاملات بازگرداندند. به موجب افزایش تقاضا، کمی از افت شاخص کل کاسته شد. به طوری که این شاخص بورسی که افت بیش از 6600 واحدی را تجربه می کرد، با کاهش 4700 واحدی در سطح 1 میلیون و 332 هزار واحد به کار خود پایان داد. نمادهای فملی، پارس، شپنا و فارس بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص گذاشتند و در مقابل خودرو بیشترین تلاش را در جهت مثبت شدن شاخص کرده است.

در کدال چه گذشت؟

کیسون:  انعقاد قرارداد مهم/موضوع قرارداد: عملیات اجرایی قطعه اول راه‌آهن دو خطه اصفهان – اهواز/طرف قرارداد: شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور

کسرا: پیرو گزارش صورت های مالی میان دوره ای تلفیقی حسابرسی شده شش ماهه منتشر شده در سامانه کدال با بهره برداری از طرح توسعه سالیانه 6,000 تن به ظرفیت تولید فعلی اضافه خواهد گردید که اثر مالی این موضوع قبلا برای دو ماهه پایانی سال مالی 1400 در برآورد تولید و فروش سال 1400 لحاظ گردیده است.

کچاد: با عنایت به درخواستِ سهامدارانِ عمدۀ شرکت به دلیلِ نزدیک شدن به پایانِ سال مالی و امکانِ افزایش سرمایه از محلِ سودِ سالِ مالی منتهی به 29 اسفند ماه 1400 و همچنین وضعیتِ نقدینگیِ بازار سرمایه در مقطعِ فعلی و ...، مکاتبات و مذاکرات لازم با ادارۀ نظارت بر انتشار و ثبتِ اوراق بهادار سرمایه‌ای سازمان بورس و اوراق بهادار با تمرکز بر اخذ مجوزِ افزایش سرمایه صرفاً از محلِ سود انباشته به میزانِ 66.000 میلیارد ریال در دست انجام بوده و بخشِ نقدیِ افزایش سرمایه به میزانِ 78.500 میلیارد ریال در مقطعِ فعلی از دستور کار شرکت خارج گردیده است.

اتفاقات مهم روز

شاخص کل و هم وزن : شاخص بورس تهران در معاملات سومین روز هفته با افت بیش از 4100 واحد به کار خود پایان داد و شاهد افت بیش از 1000 واحدی نماگر هم وزن هستیم.

فلزی ها: معاملات این گروه در نمادهای فملی و فولاد مبارکه متعادل دنبال شد. فروی در قیمت 1823 تومان با رشد 2 درصد به کار خود پایان داد.

خودرویی ها: نیمه دوم معاملات روز جاری با قرار گرفتن نمادهای این گروه در مرکز توجهات سهامداران موجب شد تا شاهد رشد قیمت و سقف نشینی خریداران در نمادهای این گروه بویژه خودرو باشیم. حجم معاملات در نمادهای خودرویی در حال افزایش است و می توان گفت روزهای آینده هم می توان شاهد رشد قیمت و روند متعادلی در این گروه باشیم.

محصولات شیمیایی : روند معاملات این گروه هم متعادل دنبال شد و شاهد داد و ستدی متعادل و منفی در اکثریت نمادهای این گروه بودیم.

فرآورده های نفتی: در این گروه روند معاملات شبندر نسبت به سایر نمادها بهتر دنبال شد و شاهد پیشروی رشد بیش از 1 درصدی قیمت در این نماد بودیم. شپنا با افت 2 درصد به کار خود پایان داد. شتران افت 1 درصد را به ثبت رساند.

بانکی ها: بانکی ها هم همسو با روند خودرویی ها در کانون توجهات سهامداران قرار گرفتند و شاهد شکل گیری صف خرید نماد وبصادر در این گروه بودیم که در نهایت نماد در قیمت 2039 ریال با صف خرید به کار خود پایان داد. وتجارت رشد 2 درصد را به ثبت رساند. وبملت در قیمت 323 تومان با رشد 3 درصد به کار خود پایان داد.

خلاصه بازار سرمایه در 20 دی ماه 1400

ورود پول هوشمند در معاملات روز جاری در نمادهای جدول فوق صورت گرفت:

رنج مثبت در پایان معاملات روز جاری در نمادهای فوق صورت گرفت:

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 05 اردیبهشت 1403 ساعت 09:10
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 08:32
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 01 اردیبهشت 1403 ساعت 08:36
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 29 فروردین 1403 ساعت 08:39