نگاهی اجمالی به بازار سهام 

به گزارش پاداش سرمایه، اگر به وضعیت کلی اقتصاد حال حاضر ایران آشنایی داشته باشید باید متوجه شده باشید که منابع ارزی کشورمان به دلیل افت صادرات و کسری تجاری با کاهش قابل توجهی روبه‌رو شده‌  که در اولین قدم لازم است چنین کسری‌ای جبران شود از این رو ایران دارای بیش از ۳۰ میلیارد دلار دارایی بلوکه شده است که در کشورهایی چون؛ عراق، ترکیه، چین و کره جنوبی نگه‌داری می‌شوند.

در این روزها خبرهای برجامی و سیاسی که در حال تزریق شدن در فضای مجازی هست تا حدودی نقشه راه بیشتر فعالان بازار سرمایه شده و می توان گفت اهرم تاثیر گذار در بازار سرمایه این روزها برجام است که تا حدودی با خبرهای مثبتی که از وین به گوش می رسد موجب شد تا سهم های تاثیرپذیر از این موضوع در معاملات اولین روز هفته 18 دی ماه 1400 مورد اقبال قرار بگیرند و ما شاهد رشد قیمت در نمادهای بانکی و خودرویی بودیم.

بازار سرمایه در سومین هفته دی ماه با آغازی مثبت با لیدری خودرویی ها و بانکی ها دنبال شد و نیمه اول معاملات روز جاری با رشد قیمت در این نمادها سپری کردیم و شاهد رشد بیش از 4000 واحدی نماگر بورس تهران بودیم اما رفته رفته افت تقاضا و عقب نشینی قیمت در کلیت بازار موجب شد تا شاهد کاسته شدن رشد شاخص بورس تهران باشیم و در مدار منفی بالاخره نماگر بورس تهران به کار خود پایان داد.

در هفته‌ای که گذشت مشکلات زیادی را در بازار سرمایه تجربه کردیم که مهم‌ترین آن کمبود نقدینگی و ارزش پایین معاملات بود. هر چقدر هم بازار رشد کند، پایین بودن ارزش معاملات موجب ناپایدار بودن رشد می‌شود. ازسویی با توجه به کاهش نرخ اوراق از ۲۵ درصد تا ۲۲.۵ درصد، می‌توانیم امیدوار باشیم که در هفته آینده وضعیت بازار سهام بهتر شود. احتمالا هفته آینده نسبت به این هفته شرایط بهتری خواهد داشت، اما ارزش معاملات پایین را نیز خواهیم داشت. سرمایه‌گذاری غیرمستقیم نیز یکی از مسائلی است که می‌تواند به بازار بورس کمک کند، اما مستلزم فرهنگ‌سازی در این زمینه است. به نظر می‌رسد، در هفته آینده بازار رشد داشته باشد و این رشد را در نمادهای بزرگ بازار شاهد خواهیم بود.

همچنان بازار تحت تاثیر اخبار پیرامون مذاکرات و احتمال توافق میان طرفین است که منجر به کاهش قیمت دلار شد و این موضوع نیز مدت زیادی است که بر بازار اثرگذار بوده و به نظر می‌رسد دلیل برگشت مجدد شاخص کل به زیر کانال 1 میلیون و 400 هزار واحدی نیز بود. به نظر می‌رسد اخبار پیرامون مذاکرات همچنان در هفته آینده نیز ادامه‌دار باشد اما با توجه تلاش‌های مثبت پیرامون لایحه بودجه و امیدواری‌های مسئولین نسبت به تصمیمات اتخاذ شده که به بسیاری از صنایع کمک خواهد کرد و همچنین میل به خریدی که در هفته گذشته در بازار دیده می‌شد، این امکان وجود دارد که شرایط بهتری را برای این هفته بازار بتوانیم متصور باشیم.

در نهایت بازار سرمایه در معاملات روز جاری با رشد قیمت خوب و حجم معاملات قابل توجهی در خودرویی ها به کار خود پایان داد و شاهد بهبود تقاضا در برخی از سهام ها بودیم. در نهایت پیش‌بینی می‌شود شرایط فعلی و سردرگمی سرمایه‌گذاران خرد در خروج یا ماندن در بازار بی‌رمق بورس، ادامه‌دار بوده و شاهد رِنج بودن بازار در روزهای آتی باشیم.

اتفاقات مهم روز

شاخص کل و هم وزن : بازار بورس تهران در معاملات روز جاری با رشد قیمت در بزرگان بانکی و خودرویی ها آغاز بکار کرد اما رفته رفته با افت تقاضا حاکم شده در کلیت بازار شاهد افت نماگر کل و قرار گرفتن در سطح 1 میلیون و 362 هزار واحد بودیم. افت شاخص کل به 751 واحد رسید. نماگر هم وزن با افت 336 واحد به کار خود پایان داد.  

فلزی ها: روند معاملات گروه فلزی ها متعادل دنبال شد و شاهد داد و ستد منفی در اکثریت نمادهای این گروه بودیم. فولاد در قیمت 1041 تومان دنبال شد. فملی در قیمت 725 تومان در مدار صفر تابلو دنبال شد. فسرب در کف قیمت روزانه با صف فروش دنبال شد.    

خودرویی ها: قدرت خریدار در این گروه به قدری بالا بود که شاهد رشد قیمت در نمادهای بزرگ و کوچک در این صنعت بودیم. خودرو و قطعات بیشترین توجهات را با خود همراه کردند و شاهد ثبت بیش از 820 میلیون برگه معاملات در نماد خودرو بودیم. خساپا در در قیمت 166 تومان با رشد 3.6 درصد به کار خود پایان داد. خگستر در سقف قیمت روزانه با صف خرید دنبال شد. در قطعات روند اکثریت نمادها مثبت و با تقاضا دنبال شد.

محصولات شیمیایی : در این صنعت روند معاملات منفی دنبال شد. شسینا در کف قیمت روزانه با صف فروش دنبال شد. نوری افت 1.7 درصد داشت و در قیمت 10520 تومان داد و ستد می شد. شپلی در سقف قیمت روزانه با صف خرید دنبال شد. پترول با افت 3 درصد به کار خود پایان داد.

فرآورده های نفتی: شپنا و شبندر در مدار مثبت دنبال شد و نماد شپنا با خبر ثبت افزایش سرمایه آغاز بکار کرد و در قیمت 609 تومان دنبال می شد. شبندر در قیمت 652 تومان با رشد نسبی تقاضا با حجم بیش از 57 میلیون برگه سهم به کار خود پایان داد.   

بانکی ها: در این گروه داد و ستد نمادها در مدار مثبت دنبال شد و نماد وبصادر در دقایق پایانی با صف خرید به کار خود پایان داد و نماد وبملت در قیمت 316 تومان با رشد 3 درصد به کار خود پایان داد. وتجارت در قیمت 191 تومان رشد 2.4 درصد داشت.

کلیت بازار: در بازار امروز 259 میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی صورت گرفت. لطیف بیشترین ورود پول را از سوی سهامداران خرد داشت و فملی و فولاد با بیشترین حمایت حقوقی همراه بودند. ارزش معاملات خرد نیز حدود 2.5 هزار میلیارد تومان ثبت شد.

 

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید

 




برتری فروشندگان در...
توسط محمدباقر سلیمانی 10 اردیبهشت 1403 ساعت 14:59
پایان سرخ
توسط محمدباقر سلیمانی 09 اردیبهشت 1403 ساعت 14:59
فملی ناجی بازار
توسط محمدباقر سلیمانی 08 اردیبهشت 1403 ساعت 14:55
چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04