انگیزه ای برای سهامداران باقی نمانده است...

بازار بورس تهران در معاملات روز جاری با افت قیمت در اکثریت نمادهای بزرگ و شاخص ساز دنبال می شود و در برخی از این نمادها شاهد افت حداکثری قیمت هستیم بطوری که نماگر بورس تهران با افت بیش از 6500 واحد در محدوده 1 میلیون و 369 هزار واحد قرار دارد. افت قیمت در نمادهای کوچک هم کاملا محسوس است و افت تقاضا در این نمادها هم مدار نماگر هم وزن را منفی کرد.  بیشترین عرضه در صفوف فروش خاور، ثقزوی و امین به چشم می‌خورد به طوری که فقط برای سهام شرکت ایران خودرو دیزل، ۴۴میلیارد تومان سفارش فروش وجود دارد. تقاضا نیز در صفوف خرید وسالت، زقیام و قشهد در نوبت انتظار است.همچنان روند خروج پول از بازار و ورود پول به صندوق‌ها نشانه‌ای از عدم اطمینان در این شرایط است؛ با توجه به افت مارکت کپ شرکت‌ها در اثر ریزش‌های اخیر و جا ماندن آنها از روند افزایش تورم که آن را می‌توان در صورت‌های مالی شرکت‌ها یافت، به این شکل که شرکت‌ها با توجه به رشد سودآوری و رشد فروش اما شاهد افت قیمت سهم آن‌ها هستیم.

مدتیست که بازار سهام روزهای کم‌رمق و رکودی را تجربه می‌کند، اتفاقی که در ۱.۵ سال اخیر بارها و بارها اتفاق افتاده است. در روزی که گذشت ارزش معاملات خرد به ۲.3 همت رسید و به این ترتیب رکورد کمترین میزان ارزش معاملات خرد در ۷ ماه اخیر را ثبت کرد. حقیقی‌ها نیز مجددا در سمت فروشنده به شکل فعالی ظاهر شدند و در نهایت خروج پول 399 میلیارد تومانی رقم خورد. صندوق کارا بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و میدکو و فملی با بیشترین حمایت حقوقی همراه بودند.شاید مهمترین اتفاقی که در روز آینده می‌تواند بر بورس تاثیرگذار باشد روند مذاکرات برجامی باشد. شنیده‌ها حاکی از این است که این مذاکرات به طور مستقیم و بدون واسطه بین ایران و آمریکا ادامه خواهد داشت که آن را می‌توان نشانه مثبتی در نظر گرفت. مشخص و شفاف شدن چنین موردی که اثرات اقتصادی مهمی را پی دارد می‌تواند سیگنال مثبتی برای بازار محسوب شود.روند بورس فردا بستگی بالایی به روند مذاکرات امروز دارد و اگر اخبار مساعدی از آن منتشر شود احتمال بهبود شرایط بازار و صنایع مرتبط در روز آینده را می‌توان داشت.از طرف دیگر شاخص کل نیز از لحاظ تکنیکالی شرایط چندان مساعدی ندارد. این شاخص به شکل مشخصی در روند نزولی قرار دارد و به تازگی بعد از برخورد به سقف کانال نزولی مجددا دچار افت شده است. همچنین در اندیکاتور RSI نیز واگرایی منفی دیده می‌شود که احتمال ادامه ریزش را افزایش می‌دهد. شاخص کل در سطح ۱.۳۷۵ میلیون واحد دارای یک حمایت است که اگر آن را از دست دهد احتمال کاهش آن تا ۱.۳۴۰ میلیون واحد وجود دارد. با توجه به شرایط موجود بعید است که حمایت اشاره شده بتواند از افت شاخص فوق جلوگیری کند.

اتفاقات مهم روز

شاخص کل و هم وزن : بازار بورس تهران در معاملات یک روز منفی دیگر با افت بیش از 13 هزار واحد در محدوده 1 میلیون و 362 هزار واحد و نماگر هم وزن هم همسو با کلیت روند معاملات کل بازار در مدار منفی و با افت بیش از 3200 واحد به کار خود پایان داد.

فلزی ها: در این گروه نمادها در مدار منفی و با افت تقاضا دنبال شدند و شاهد عقب نشینی قیمت ها بودیم. فجهان در مدار مثبت قرار داشت.  

خودرویی ها : جریان نیمه دوم معاملات این گروه به نسبت نیمه اول بهتر دنبال شد اما مدار منفی در اکثریت بزرگان این گروه کاملا مشهود بود و شاهد نوسانات منفی بیش از 2 درصد در نماهدای این گروه بودیم. در قطعات نمادهای خزر و خنصیر در سقف قیمت روزانه با صف خرید همراه بودند.     

محصولات شیمیایی : در این گروه شاهد معاملاتی از جنس عرضه بودیم. کم حجمی معاملات و بی رمقی آنها در معاملات امروز این گروه هم به چشم می خورد.

فرآورده های نفتی : در این گروه شپنا در مدار منفی 2.2 در قیمت 600 تومان قرار داشت. شبندر در قیمت 645 تومان با افت 1.8 درصد روبرو بود.  

بانکی ها : در بانکی ها نماد وگردش با بیشترین ورود پول حقیقی روبرو بودیم. وتجارت و سایر نمادها در مدار منفی 1 درصد دنبال شدند.     

کلیت بازار: بازار امروز با افت بیش از 13 هزار واحدی در سطح 1 میلیون و 362 هزار واحد به کار خود پایان داد.399 میلیارد تومان خروج پول حقیقی و ارزش معاملات خرد 2.3 هزار میلیارد تومانی، نتیجه معاملات روز جاری بود. صندوق کارا بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و میدکو و فملی با بیشترین حمایت حقوقی همراه بودند.

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 15:19
بازار همچنان بر نوار...
توسط محمدباقر سلیمانی 02 اردیبهشت 1403 ساعت 15:01
بالاترین ارزش معاملات خرد به ثبت...
توسط محمدباقر سلیمانی 01 اردیبهشت 1403 ساعت 14:52