برداشت بازار دلار از آینده مذاکرات چیست؟

فردا مذاکرات احیای برجام بعد از تعطیلات سال نو میلادی از سر گرفته می‌شود، برخی دیپلمات‌های حاضر در روند مذاکرات وین اظهار امیدواری کرده‌اند تا کمتر از یک ماه دیگر توافق حاصل شود. رابرت مالی معتقد است ایران تا همینجای کار برنامه هسته‌ای خود را گسترش داده است و به زودی تلاش برای احیای برجام مانند تلاش برای جان دادن به یک مرده خواهد بود. برخی تحلیل‌گران داخلی نیز دستیابی به توافق را بعید ارزیابی می‌کنند، اما روند قیمتی دلار تا اینجای کار نشان می‌داد امید به احیای برجام در بازار ارز داخل هنوز از دست نرفته است و فعالان بازار شانسی برای حصول توافق قائلند.

محسن علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد:

متن دوم برای اصلاحیه قانون بازار سرمایه پیشنهادی سازمان بورس بوده و  نباید با سربرگ کمیسیون منتشر می‌شد!تنها یک متن با 16 ماده توسط رییس کمیسیون اقتصادی مجلس برای اصلاحیه قانون بازار سرمایه رونمایی شده است.ما باید سپاسگذار کسانی باشیم که به صورت رایگان به مردم آموزش تخصص بورس می‌دهند.باید تخلفات مدیران سازمان و ارکان جرم‌انگاری شود.

حذف مشروط دامنه نوسان

 خواجه حق‌وردی، معاون نظارت بازار فرابورس: در این موضوع بحث دامنه نوسان است برای نمادهایی که بازارگردان دارند با شرایط هیئت مدیره بورس‌ها می‌توانند دامنه نوسان را افزایش دهند و این افزایش هیچ سقفی ندارد. هیئت مدیره فرابورس در حال تهیه ضوابط دقیق این موضوع است تا برابر با این ضوابط اجرا انجام شود.

خبر مهم معاون نظارت بر بازار فرابورس درباره حذف حجم مبنا

 معاون نظارت بازار فرابورس: در حال حاضر با تغییرات فعلی معاملات سه نماد روان شده و 20 نماد نیز حجم مبنا یک دارند و منتظریم که معاملات آنها نیز روان شود تا به شرایط قبل برگردند و حجم مبنا به خود بگیرد.سروش خواجه حق‌وردی با اعلام یک خبر بسیار مهم گفت: در دستور العمل بازارگردانی موضوعاتی اضافه شده، از جمله اینکه اختیار به بورس‌ها داده شده تا ضوابطی تهیه شود که برای نمادهای با بازارگردان، حجم مبنا حذف شود. البته بر اساس ضوابطی که بورس‌ها تهیه و مصوب می‌کنند، نمادهایی که  ضوابط را دارند دیگر حجم مبنا نخواهند داشت.

چهار دلیل مثبت بودن توافق هسته‌ای برای بازار سرمایه

 اولا و مهمترین دلیل: توافق هسته‌ای، چرخ پروژه‌های توسعه‌ای شرکت‌ها و توسعه زیرساخت‌های کشور را که در 4 سال اخیر تقریبا متوقف شده بود، مجددا به حرکت در می‌آورد. دوم، توافق احتمالی، ریسک دست اندازی دولت بر منابع شرکت‌ها را برای جبران کسری بودجه، کاهش خواهد داد. سوم؛ توافق هسته‌ای، سیگنال تغییر نظام حکمرانی اقتصادی و سیاسی را به سرمایه‌ گذاران مخابره خواهد کرد.  چهارم، نگران کاهش احتمالی و موقت قیمت دلار پس از توافق نیستیم. در موقعیت فعلی که نتیجه 16 ماه افت پیاپی بازار است، ریسک واکنش هیجانی بازار به کاهش احتمالی قیمت ارز در کوتاه مدت را کاهش داده است.

حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده، بدون تاثیر بر صنایع قندی

دانایی، دبیر انجمن صنفی کارخانجات قند و شکر تاثیر این مصوبه را بر صنایع قندی، در حد «صفر» می‌داند و می‌گوید:با خارج شدن قند و شکر از لیست معافیت مالیات بر ارزش افزوده، کارخانجات سهم 9 درصدی دولت را از صنایع تبدیلی و خریداران دریافت و به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز می‌کنند. مردم به‌عنوان مصرف‌کننده نهایی زمان خرید قند و شکر و محصولات وابسته، باید 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده بپردازند. در این زنجیره، برای صنایع قند و شکر، تنها نقش واسط و امانتدار تعریف شده است و مصوبه جدید هیچ‌گونه تاثیری در سود و زیان کارخانجات ندارد.

خوش بینی اوپک پلاس به بهبود تقاضای نفت در سال 2022

بلومبرگ: انتظار می‌‌رود اوپک و هم پیمانانش در نشست هفته آینده، عرضه نفت خود را افزایش دهند و این امر نشان می‌دهد که این گروه نسبت به چشم‌انداز تقاضای جهانی نفت خوش بین است. ️اوپک پلاس پیش بینی می‌کند، تقاضا برای نفت در جهان در سال جاری میلادی بهبود یابد و آسیب «ملایمی» از شیوع اُمیکرون ببیند. با افزایش رفت و آمد و ترافیک در سراسر کشورهای مصرف کننده آسیایی و کاهش ذخایر نفت در آمریکا، قیمت نفت به بالای 80 دلار در هر بشکه رسید که این پیش بینی را تقویت می‌کند.

ایران خودرو از افزایش فروش خبر داد:

 تا پایان سال 100 هزار دستگاه خودرو فراتر از تعهدات وارد بازار می‌شود. معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو با اشاره به برنامه افزایش تولید محصولات، با بیان این‌که در حال حاضر، روزانه بالغ بر 2000 دستگاه خودرو از سوی این خودروساز وارد بازار می شود، از افزایش این عدد به 2500 دستگاه در روزهای آینده خبر داد. بابک رحمانی، با بیان این‌که تا پایان سال 100 هزار دستگاه خودرو در قالب فروش فوق‌العاده و فراتر از تعهدات، وارد بازار خواهیم کرد، گفت:‌ در روزهای اخیر و پس از اصلاح قیمت محصولات، 18000 دستگاه خودرو به صورت فوق‌العاده و 33500 دستگاه به صورت پیش فروش یک‌ساله و مشارکت در تولید به فروش رفته است.

ضرورت جمع‌آوری نظرات فعالان بورسی از طریق کانون‌ها

دبیر کل کانون کارگزاران در مورد «پیش نویس قانون بازار سرمایه» ، اظهار کرد:این پیش نویس فعلا توسط کمیسیون اقتصادی مجلس منتشر شده و قاعدتا تا رسیدن به یک قانون مسیر نسبتا قابل توجهی را در پیش دارد.اکنون نیاز است مسئولان مربوطه یک فرصت کافی را در اختیار نهادهای مالی و سرمایه گذاری به منظور بررسی بیشتر بندهای این پیش نویس قرار دهند تا آن ها نیز بتوانند نقطه نظرات و پیشنهادات خود را در راستای بهبود بخشیدن به پیش نویس قانون بازار بیان کنند.  _سنا

قفل ۵ ساله شکسته شد؛

عملیات سوآپ گاز ترکمنستان از مسیر ایران آغاز شد

عملیات سوآپ سه‌جانبه میان ترکمنستان، ایران و آذربایجان که هفتم آذرماه در حاشیه پانزدهمین نشست سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) امضا شده بود، آغاز شد. ایران بر اساس این قرارداد سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد مترمکعب گاز ترکمنستان را به آذربایجان تحویل می‌دهد.

بدهی 7800 میلیارد تومانی ایران خودرو و سایپا به کروز

مدیر فروش گروه قطعه سازی کروز گفت: شرکت ایران خودرو حدود 3800 میلیارد تومان و سایپا نیز 4 هزار میلیارد تومان به گروه کروز بدهی دارند.یوسفی افزود: با توجه به مشکلات خودروسازان در فروش و الزام به فروش با ضرر خودرو، هر روز بدهی آنها به قطعه سازان افزایش پیدا می کند و روش هایی مانند خرید دین که از سوی از خودروسازان به دلیل عدم نقدینگی برای قطعه سازان استفاده می کنند نیز با نزدیکی به پایان سال از سوی بانکها پذیرفته نمیشود.

صدور زودهنگام دعوتنامه‌های ۲۰۶

معاون بازاریابی و فروش ایران‌ خودرو ،‌ افزایش تولید و عرضه خودرو را حاصل اصلاح قیمت‌ها دانست و از صدور زودهنگام دعوتنامه برخی محصولات مانند پژو ۲۰۶ با موعد تحویل بهمن‌ماه در هفته جاری خبر داد.بابک رحمانی، با بیان این‌که تا پایان سال ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو در قالب فروش فوق‌العاده و فراتر از تعهدات، وارد بازار خواهیم کرد، گفت:‌ در روزهای اخیر و پس از اصلاح قیمت محصولات، ۱۸ هزار دستگاه خودرو به صورت فوق‌العاده و ۳۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه به صورت پیش فروش یک‌ساله و مشارکت در تولید به فروش رفته است.

از حضور شستا در خرید بلوک فارس تا عرضه رایتل

علی رستمی مدیرعامل شستا، در گفت‌و‌گوی با همفکران در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه آیا احتمال حضور شستا برای خرید بلوک هلدینگ خلیج فارس وجود دارد یا خیر گفت: قطعاً ما برنامه داریم که در این رقابت وارد شویم و بتوانیم انشاالله برنده آن شویم. در خصوص برنامه عرضه شرکت رایتل نیز عنوان شد: شرکت رایتل در حال آماده شدن است و به نظر می‌رسد ابتدای سال ۱۴۰۱ در بازار سرمایه عرضه شود.

روند تولید و قیمت سیمان با سوخت جایگزین تغییری نکرده است

 دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در خصوص وضعیت و میزان تولید کارخانه‌های تولید سیمان، گفت: کارخانه‌های سیمان برای حفظ روند تولید در حال حاضر سوخت مازوت را علی رغم قیمت بالای حملی که پرداخت می‌کنند مصرف کرده تا تولید ادامه پیدا کند. روند تولید  سیمان تغییری نکرده، زیرا سوخت جایگزین را کارخانه‌های تولید سیمان به هر طریقی تامین و استفاده می‌کنند.️ شیخان اظهار کرد: کارخانه‌های تولید سیمان در مناطق مختلف ممکن است دچار کمبود سوخت مازوت شوند، ولی در حال حاضر سوخت برای تولید دارند و تولید را انجام می‌دهند.

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




چند خبر مهم و اثرگذار
توسط مرسده گونه 04 تیر 1402 ساعت 07:30
تابستان 1402 آغاز شد
توسط مرسده گونه 03 تیر 1402 ساعت 07:55
نگاهی عمیق تر به روند پیش روی بورس...
توسط مرسده گونه 30 خرداد 1402 ساعت 07:41
اتمام بازی خودرویی ها
توسط مرسده گونه 29 خرداد 1402 ساعت 07:52