به گزارش پاداش سرمایه، در اولین روز معاملاتی هفته شاهد افزایش عرضه درکلیت بازار سهام هستیم، بطوری که نماگر بورس تهران با افت 18 هزار واحد و نماگر هم وزن نیز با افت بیش از 4600 واحد به کار خود پایان داد.

بازار در هفته گذشته با روندی مثبت همراه بود و در پایان هفته و آغاز مذاکرات مجددا شاهد عقب نشینی خریداران رو تشدید جو احتیاط بودیم. نکته مثبت بازار بازگشت نسبی تعادل پس از ماه ها بی ثباتی بود و در این هفته پس از مدت ها ارزندگی معنا دار شد و شاهد عکس العمل بازار به سطوح قیمتی جذاب بودیم و البته نکته منفی اصرار ادامه دار حقیقی ها به خروج از بازار است که بیش از پیش خدشه دار شدن اعتماد و سختی احیای آن را گوشزد می کند.

در بازارهای جهانی اما شاهد تعطیلی گسترده و کم حجمی معاملات در روزهای پایانی سال بودیم و البته در همین فضای نیمه تعطیل نیز شاهد رشد قیمت ها در بازار نفت و فلزات بودیم. نفت برنت به 80 دلار نزدیک شد و افت شاخص دلار، طلا و فلزات اساسی را متاثر کرد. روی بالاتر از 3500 دلار در هر تن و مس نیز بالاتر از 9700 دلار با معاملاتی کم حجم همراه هستند. چشم انداز این بازارها که حالا ترس کمتری از گونه های جدید ویروس کرونا دارند همچنان مثبت می باشد.

در بازار ارز اما شاهد تعادل در سطوح پایین تر از 30000 تومانی هستیم و هرچند اخبار داخلی از روند مذاکرات مثبت است اما بازار بی توجه به این جو در هر دو سمت نوسانات محتاط است و منتظر اخبار جدی از مذاکرات است. وقفه سه روزه مذاکرات به دلیل آغاز سال نو میلادی نیز اثر مثبت بر نرخ ارز داشت و افت چند روزه نرخ ارز نیز جبران شد و مجددا در بازار آزاد و در معاملات غیررسمی شاهد رشد نسبی قیمت ها بودیم. به نظر می رسد فعلا مهم ترین موضوع تاثیر گذار بر بازار ارز وضعیت مذاکرات باشد و اگر اظهارات طرف های غربی جدی باشد، وضعیت مذاکرات می بایست تا چند هفته آینده نهایی شود و همین مساله بازار را تا حدودی زیادی محتاط کرده است.

از سوی دیگر ورود نقدینگی در گرو اعتماد از دست رفته ای است که باید به بازار سهام بازگردد تا ما شاهد ورود نقدینگی باشیم. در اولین روز هفته هم با خبر هایی مبنی بر پیش نویس قانون اصلاح بازار سرمایه موجب شد تا شاهد افت تقاضا و دست بالای فروشندگان در بازار سهام بودیم.

اتفاقات مهم روز

شاخص کل و هم وزن: افت تقاضا و افزایش عرضه در نمادهای بزرگ و کوچک موجب کاسته شدن بیش از 18 هزار واحدی نماگر بورس تهران و 4600 واحدی نماگر هم وزن شد.

فلزی ها: سرخپوشی تابلو معاملات این گروه به قدری بالا بود که نقش اصلی را نمادهای بزرگ این دسته در افت نماگر بورس تهران به ثبت رساندند. فولاد با افت 2.5 درصد مواجه بود و همچنان در بالای 1000 تومان در حال نوسان بود. فملی در محوریت صفر تابلو قرار داشت.  

خودرویی ها : جمع شدن صف فروش خودرویی ها در نیمه دوم معاملات تا حدودی موجب عقب نشینی فروشندگان در کلیت بازار شد اما ناگهان فشار فروش به قدری بالا بود که مجددا شاهد شکل گیری صف فروش خودرو بودیم. خساپا هم در کف قیمت روزانه در حال انجام معامله بود.   

محصولات شیمیایی: جریان معاملات این صنعت هم همسو با روند کلی بازار منفی دنبال شد و شاهد افت تقاضا و عقب نشینی خریداران در این دسته از نمادها هم بودیم. نوری در مدار منفی 4 درصد قرار داشت. پترول در کف قیمت روزانه با صف فروش مواجه بود. شپدیس افت نزدیک به 4 درصد را تجربه کرد.  

فرآورده های نفتی: شبریز در میان این میدان سرخ در مدار مثبت دنبال شد. شپنا در محدوده قیمتی 614 تومان با افت 2 درصد روبرو بود. شبندر در قیمت 651 تومان با 1.8 درصد دنبال شد.

بانکی ها : منفی بودن معاملات این گروه هم تا پایان معاملات روز جاری ادامه داشت. وگردش در محوریت صفر تابلو در نهایت با نوسان منفی به کار خود پایان داد.   

کلیت بازار: در بازار امروز 459 میلیارد تومان تغییر مالکیت از حقیقی ها به حقوقی ها صورت گرفت. نمادهای فولاد و فملی با بیشترین حمایت حقوقی همراه بودند و بهپاک بیشترین ورود نقدینگی حقیقی را داشت. ارزش معاملات خرد نیز به 2.5 هزار میلیارد تومان کاهش یافت.

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




برتری فروشندگان در...
توسط محمدباقر سلیمانی 10 اردیبهشت 1403 ساعت 14:59
پایان سرخ
توسط محمدباقر سلیمانی 09 اردیبهشت 1403 ساعت 14:59
فملی ناجی بازار
توسط محمدباقر سلیمانی 08 اردیبهشت 1403 ساعت 14:55
بازار سبزپوش شد
توسط محمدباقر سلیمانی 20 فروردین 1403 ساعت 15:11