بازار بورس تهران در آخرین روز پاییز 1400 توانست با رشد قیمت در تمام نمادهای بزرگ و کوچک در مدار مثبت قرار گیرد و با جهش تقاضا به کار خود پایان داد و شاهد برتری خریداران در کلیت بازار سهام بودیم. رشد نزدیک به 17 هزار واحدی نماگر بورس تهران در معاملات روز جاری موجب شد تا شاخص کل در سطح 1 میلیون و 318 هزار واحد قرار گرفت. نمادهای کوچک هم در مدار مثبت دنبال شد و رشد بیش از 4300 واحد را رقم زد. سه نماد شلرد، شستا و زاگرس بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به شیراز، توسن و کاوه معطوف بود. بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه محصولات شیمیایی، خودرو و ساخت قطعات و فلزات اساسی رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های محصولات غذایی و آشامیدنی و رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن به نفع حقیقی‌ها تمام شد.

مهمترین موردی که در بررسی شاخص باید مد نظر قرار داد وضعیت نمادهای بزرگ بازار است که به لحاظ بنیادی در بهترین شرایط ممکن قرار دارند که این مسئله مؤید پتاتسیل رو به جلوی این نمادهاست اما نباید از این موضوع غافل شد که سهامداران حقیقی در فاصله دو ماه مانده به پایان سال طبیعتاً سعی در جمع آوری نقدینگی خواهند کرد بنابراین بخش زیادی از موضوع با توجه به زیان های هنگفت سهامداران به این مسئله ارتباط دارد.موضوع بعدی درباره وضعیت نمادهای دلاری به نحوه عرضه ارز در بازار و نوسان گرفتن از آن است. گمانه ها در خصوص کاهش قیمت دلار در بازار و اثرگذاری آن روی بازار به خوبی نشان میدهد که علیرغم وعده های دولت در خصوص حمایت از بازار که البته تا کنون محقق نشده باید با عذر بدتر از گناه تأثیرگذاری قیمت ارز بر شاخص روبرو باشیم که من حیث مجموع پذیرفتنی نیست زیرا در روزهای اوج گیری قیمت دلار شاخص در حال درجا زدن و کاهش بود بنابراین در این روزها نیز نباید شاخص را متأثر از قیمت دلار دانست.

یکی از ابهاماتی که در بازار سهام  وجود داشت و خیلی از اهالی بازار از این موضوع ناراحت بودند، رفتار سلیقه‌ای ناظران بازار بود که بخشی از این رفتارهای سلیقه‌ای به محدودیت کدها برمی‌گردد. با توجه به اینکه بسیاری از کدهای معاملاتی با کارگزاری در ارتباط هستند و از کارگزاری‌ها اعتبار کسب می‌کنند، به نظر تصمیم درست و منطقی است. همچنین رفتار سلیقه‌ای ناظران کمتر می‌شود و می‌تواند اثر مثبتی داشته باشد. لازم به یادآوری است، این مباحث ریز ساختاری هستند و قطعا در شرایط فعلی بازار این‌طور نیست که بازار سرمایه را به شدت مثبت کند و ارزش معاملات را بیشتر کند؛ مثبت شدن بورس به عواملی فراتر بستگی دارد. در واقع اگر قرار باشد در بازار شاهد رشد باشیم می‌تواند به دلیل محدوده‌های حمایت قیمتی مناسب و تعیین تکلیف نرخ خوراک و نرخ سوخت پتروشیمی ها و فولادی ها باشد.

اتفاقات مهم روز

شاخص کل : بازار بورس تهران با افزایش تقاضا در بزرگان در مدار مثبت و با رشد بیش از 16 هزار واحد به کار خود پایان داد و مجددا در سطح 1 میلیون و 318 هزار واحد قرار گرفت.           

شاخص هم وزن: افزایش تقاضا و جهش قیمت در نمادهای کوچک بالاخره قدرت گرفت و شاهد رشد بیش از 4300 واحد نماگر هم وزن بودیم.        

فلزی ها: در جریان معاملات فلزی ها نماد فولاد مبارکه مجددا در سطح بالاتر از 1000 تومان قرار گرفت و نماد فملی با جهش بیش از 5 درصد در سقف قیمت روزانه با صف خرید به کار خود پایان داد و صدر نشینی بیشترین تاثیر مثبت در معاملات روز جاری بروی نماگر بورس تهران شد.   

خودرویی ها :رشد قیمت در نمادهای خودرویی موجب شد تا شاهد رنگ سبز تابلو معاملات اکثریت نمادهای این گروه باشیم.

محصولات شیمیایی: قدرت خریداران در این گروه بسیار بالا بود و در اکثریت نمادها شاهد قرار گرفتن آنها در سقف قیمت روزانه بودیم. پترول، شپاکسا با صف خرید به کار خود پایان دادند.

فرآورده های نفتی : افزایش تقاضا در این گروه هم سرایت کرد و شاهد افزایش تقاضا در این گروه بودیم. شبریز بهترین عملکرد را در این میان داشت.

بانکی ها : خریداران در نماد بانک ملت بیشترین حضورا را داشتند بطوری که بارها شاهد قرار گرفتن نماد در سقف قیمت روزانه بودیم و در نهایت توانست با موجی از تقاضا در سقف قیمت روزانه با صف خرید به کار خود پایان دهد. وتجارت به گرودنه معاملات بازگشت و در قیمت 185.5 تومان با رشد نزدیک به 3 درصد دنبال شد.    

کلیت بازار: در آخرین روز از پاییز 1400، شاهد قدرتنمایی خریداران در بازار بورس تهران بودیم. معاملات روندی صعودی داشت و عمده نمادهای معاملاتی افزایش قیمت را تجربه می کردند و می توان گفت سهامداران در حال شمارش جوجه های آخر پاییز خود بودند.  

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 05 اردیبهشت 1403 ساعت 09:10
چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 08:32
سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 15:19