از یکشنبه های چالشی تا واکنش منفی بورس به وعده های وزیر اقتصاد

بازار بورس تهران برخلاف روند معاملاتی ابتدای هفته با افت تقاضا و با شکل گیری صف فروش اکثریت نمادهای بزرگ و شاخص ساز آغاز بکار کرد و شاهد ثبت افت بیش از 13 هزار واحدی نماگر کل و پایین امدن شاخص بورس تهران و قرار گرفتن در کانال 1.290 واحد بودیم. شاخص هم وزن هم نیز با افت بیش از 3400 واحد به کار خود پایان داد. می توان گفت صنعت فولادی، محصولات شیمیایی، پالایشی و خودرویی بیشترین تاثیر منفی را بروی نماگر کل به ثبت رساندند.

در واقع دولت بهتر می‌داند برای بهبود بازار چه کاری انجام دهد، اما در اصل سیاست‌های دولت بازار را به این جا رسانده است؛ قیمت‌گذاری دستوری، دست‌کاری در نرخ خوراک، نرخ گاز، اختلاف قیمت ارز نیما و دلار و در کل وضعیت کلی کشور. سیاست‌گذاری پولی و مالی موجب شده تا بازار ما به چنین وضعیتی دچار شده، در نتیجه این سیاست‌ها در دست دولت است و مربوط به افراد پایین دست نیست.گفتنی است؛ باید به کشش بازار توجه کرد و براساس آن تصمیم درست گرفت اما در نهایت سر و سامان دادن به بازاربورس کار سختی نیست.

اتفاقات مهم روز

شاخص کل : بازار بورس تهران با افت بیش از 13 هزار واحد در سطح 1 میلیون و 292 هزار واحد قرار گرفت و بیشترین تاثیر منفی را نمادهای فولاد، فملی، شستا و شپنا داشتند.          

شاخص هم وزن: افت قیمت در نمادهای کوچک به قدری بالا بود که شاهد ثبت افت بیش از 3400 واحدی نماگر هم وزن بودیم.       

فلزی ها: معاملات گروه فلزی در مدار منفی دنبال شد و شاهد افت بیش از 2.7 درصدی نماد فولاد مبارکه بودیم. فملی در قیمت 615 تومان افت 2.5 درصد را به ثبت رساند. فروی در محدوده 1592 تومان با افت 4 درصد روبرو بود.  

خودرویی ها : برخلاف روند معاملات ابتدای هفته امروز شاهد افت حداکثری قیمت در نمادهای خودرویی بودیم بطوری که تمام نمادهای این گروه در کف قیمت روزانه با صف فروش مواجه بودند.

محصولات شیمیایی : محصولات شیمیایی با افت تقاضا در اغلب نماهدا دنبال شدند. شفن در آستانه کف قیمت روزانه قرار گرفت. نوری افت 3 درصد را به ثبت رساند. پترول در آستانه کف قیمت روزانه قرار گرفت.

فرآورده های نفتی : همسو با روند حاکم شده در کلیت بازار شاهد افت تقاضا در این گروه هم بودیم. شبندر همچنان با بیشترین حجم معاملات روبرو است.  

بانکی ها  : افت 3 درصدی قیمت در نمادهای بانکی را شاهد بودیم. بانکی ها هم با بیشترین افزایش عرضه مواجه بودند.    

کلیت بازار: معاملات بازار بورس تهران همچنان کم حجم و منفی در جریان بود. نماگرها که در ابتدا سبزپوش بودند، یکدست قرمز شده اند. به طوری که شاخص کل با افت حدود 13 هزار واحدی مجددا به زیر کانال 1.3 میلیونی سقوط کرد. 498 نماد در مدار منفی حرکت کردند و تنها 93 نماد در محدوده مثبت معامله شدند.

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید