بازار سهام بالاخره در آخرین هفته آذر ماه مثبت آغاز بکار کرد اما باید گفت لیدری خودرویی ها بی تاثیر در روند معاملاتی امروز 27 آذر ماه 1400 بازار سرمایه نبود. بازار بورس تهران با رشد بیش از 12 هزار واحد مجدد در کانال 1.300 واحد قرار گرفت و شاهد برتری خریداران در سمت تقاضا در نمادهای بزرگ و کوچک بودیم

بازار امروز تحت تاثیر خبرهای دو روز گذشته که با موضوع حمایت دولت بود، روند بهتری به خود گرفت. اما همچنان مشکل اصلی بازار سهام کمبود نقدینگی است که اجازه نمی‌دهد بازار جان بگیرد.برخی از سهم‌ها مثلخودرویی‌ها در یک دامنه نوسان فقط نوسان می‌کنند، دلیل آن هم قوانینی است که هر روز تغییر می‌کند.حقیقت امر آن است که بازار هنوز درگیر یکسری ابهامات است، مثبت شدن بازار تاثیر خاصی ندارد و صرفا حمایتی است؛ در نتیجه باید تا رفع ابهامات منتظر بمانیم.احتمالا فردا عرضه‌ها از اواسط بازار زیاد شود، اما وضعیت بازار بستگی به اخباری که به گوش می‌رسد نیز دارد.

بازار با رشد بیش از 12 هزار واحدی در سطح 1 میلیون و 305 هزار واحد به کار خود پایان داد. 101 میلیارد تومان خروج پول حقیقی و ارزش معاملات خرد 2300 میلیارد تومانی، نتیجه معاملات روز جاری بود. شپدیس علاوه بر داشتن بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل، با بیشترین ورود نقدینگی حقیقی نیز همراه بود.

بازار سهام هفته گذشته با را با افت ۴ درصدی در شاخص کل پشت سر گذاشت. در حالی که چهارشنبه با کاهش فشار فروش، بازار کمی سبز شد باید دید امروز بورس کار خود را چگونه آغاز خواهد کرد. در هفته جاری، بازار سرمایه همچنان شاهد صف‌های عرضه در نمادهای مختلف بود. با آمار مثبت و کاهش تعداد صف‌های فروش در روزهای آخر هفته قبل و همزمان با بازگشایی نمادهای خودرو و خساپا، جو مثبت به بازار مخابره شد. این جو مثبت، پایدار نبود و از روز شنبه بیستم آذرماه، مجددا شاهد افزایش صف‌های فروش در بازار بودیم. ادامه‌دار نبودن شرایط مثبت و تمایل سهامداران خرد به خروج از بازار نشان از عدم اعتماد سهامداران به این بازار است. سهامداران خرد اعتماد خود را نسبت به بازار، ناظر بازار و بازارگردان از دست داده‌اند. دولتمردان نیز که مقرر بود از زمان آغاز به کار دولت جدید، برای بهبود شرایط تلاش کنند، اقدام خاصی برای احیای این بازار نکردند و در نهایت شرایط سخت‌تری به سهامداران تحمیل شد.

اتفاقات مهم روز

شاخص کل : بازار بورس تهران در آخرین هفته آذر ماه 1400، با رشد قیمت بزرگان با لیدری خودرویی ها توانست در مدار مثبت و با رشد بیش از 12 هزار واحد مجددا در کانال 1.300 واحد قرار گیرد. نماگر بورس تهران با بیشترین تاثیر مثبت از نمادهای شپدیس، پارسان، خودرو و فملی در مدار مثبت به کار خود پایان داد.         

شاخص هم وزن: رشد قیمت در کلیت بازار محسوس بود بطوری که نمادهای کوچک هم در مدار مثبت قرار گرفتند و رشدی بالغ بر 2400 واحد را به ثبت رساندند.     

فلزی ها: معاملات این صنعت هم در مدار مثبت دنبال شد و شاهد نوسانات مثبت و متعادل در اکثریت نمادهای این گروه بودیم. فولاد، فملی، فسازان و سایر نمادها با رشد قیمت همراه بودند بطوری که نماد فسازان در سقف قیمت روزانه با صف خرید همراه شد.

خودرویی ها : لیدری این گروه با نماد خساپا موجب شد تا تقاضا در بازار به قدری بالا رود که شاهد سبز پوشی سایر نمادها و گروه ها باشیم. خساپا تا دقایق پایانی معاملات در سقف قیمت روزانه قرار گرفت و حجمی بالغ بر 434 میلیون برگه سهم را به ثبت رساند. خودرو در دقایق پایانی با رشد حداکثری قیمت در سقف قیمت روزانه قرار گرفت.

محصولات شیمیایی : معاملات در این صنعت متعادل و در برخی از نمادها مثبت دنبال شد. شفن برخلاف روند سایر نمادهای گروه در مدار منفی با افت 2 درصد به کار خود پایان داد. شگویا، نوری و سایر نمادها در مدار مثبت قرار داشتند.

فرآورده های نفتی : رشد آرام و آهسته ای را در این گروه شاهد بودیم و شبندر، شبریز و شپنا در مدار مثبت دنبال شدند.

بانکی ها: تقاضا در صنعت بانکی بالا بود بطوری که نماد بانک تجارت در محدوده 176 تومان رشد 4 درصد را تجربه کرد. بانک ملت و بانک صادرات رشد 2 درصد را تجربه می کند.   

کلیت بازار:  با رشد بیش از 12 هزار واحدی، شاخص کل خود را به بالای سطح 1 میلیون و 305 هزار واحد رساند. شاخص هم وزن نیز رشد حدود 2400 واحدی را تجربه کرد. شپدیس، فولاد، خودرو، کگل و فملی بیشترین تاثیر را بر سبزپوشی شاخص کل داشته اند.

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 15:19
بازار همچنان بر نوار...
توسط محمدباقر سلیمانی 02 اردیبهشت 1403 ساعت 15:01
بالاترین ارزش معاملات خرد به ثبت...
توسط محمدباقر سلیمانی 01 اردیبهشت 1403 ساعت 14:52