امیرعبداللهیان: طرف غربی باید در مذاکرات جدیتر باشد

امیرعبداللهیان در گفتوگوی جداگانه با وزرای خارجه روسیه و عمان: ایران آماده نیل به یک توافق خوب برای بهره‌مندی کامل از مزایای اقتصادی توافق سال ۲۰۱۵ و رفع نگرانی احتمالی طرف مقابل است. طرف غربی باید در مذاکرات جدیتر بوده و ابتکارعمل داشته باشد. برنامه هسته‌ای ایران در ازای لغو تحریم‌ها، متناسب با برجام پیگیری خواهد شد./ایرنا

ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک در وین / مورا: سخت در تلاش هستیم

جلسات فشرده دیپلماتیک میان روسای هیات‌های مذاکره کننده با هدف دستیابی به توافق برای احیای مفاد برجام در پنجمین روز از دور تازه مذاکرات وین ادامه یافت. نماینده اتحادیه اروپا تصریح کرد که طرف‌ها برای رسیدن به توافق دست در تلاش هستند.

واشنگتن‌پست:

تصمیم ترامپ در خروج از توافق هسته‌ای فاجعه‌بارترین خطای محاسباتی سیاست خارجی بعد از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ است

دیپلمات‌های سه کشور اروپایی:

طرح کلی توافق احیای برجام از تابستان گذشته مشخص شده است .همه هیئت‌ها به ایران فشار آورده‌اند که منطقی باشد اما تاکنون نتوانسته‌ایم وارد مذاکرات واقعی شویم.بدون پیشرفت سریع، برجام خیلی زود به پوسته‌ای خالی تبدیل خواهد شد.زمان گران‌بهایی را داریم از دست می‌دهیم. _ایرنا

امیرعبداللهیان: برنامه هسته‌ای ایران در ازای لغو تحریم‌ها، متناسب با برجام پیگیری خواهد شد

وزیر امور خارجه ایران در رایزنی تلفنی با همتای عمانی گفت که آماده نیل به یک توافق خوب برای بهره‌مندی کامل از مزایای اقتصادی برجام و رفع نگرانی احتمالی طرف مقابل هستیم و برنامه هسته‌ای ایران در ازای لغو تحریم‌ها، متناسب با برجام پیگیری خواهد شد.

لاوروف: تمام تحریم‌های غیرقانونی باید برداشته شود

وزیرخارجه روسیه در گفت‌وگو تلفنی با امیرعبداللهیان:تمام تحریم‌های غیرقانونی و مغایر با برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل باید برداشته شود.سازندگی و خلاقیت دیپلماتیک طرف‌ها همراه با صبر و حوصله برای هماهنگی بیشتر؛ رمز موفقیت این مرحله از مذاکرات برای طرفین است.

افشاگری اولیانوف از حساس ترین موضوع مذاکرات وین

این دیپلمات روسی فاش کرد که یکی از موضوعات حساس مورد بحث در وین، موضوع سانتریفیوژهای غنی سازی اورانیوم در سایت های هسته ای ایران است.اولیانوف گفت: ما با این سانتریفیوژها چه باید بکنیم؟ گزینه انتقال آنها به خارج و یا از بین بردن آنها وجود دارد. گزینه دیگر، مهر و موم این سانتریفیوژها و انبار کردن آنها در ایران تحت ضمانت آژانس بین المللی انرژی اتمی است. می‌توان در مورد اینکه کدام یک از این گزینه ها انتخاب شود، توافق کرد. این تنها یکی از ده‌ها موضوعی است که باید حل کنیم.

سقف 3200 تومانی نرخ سوخت صنایع بزرگ در سال آینده

طبق گفته‌های پورمحمدی، معاون سازمان برنامه و بودجه؛ نرخ سوخت صنایع در لایحه بودجه 1401 برای صنایع سیمانی، فلزی، ریخته گری، فولادی های کوچک و نیز سایر صنایع کوچک همچنان معادل 10 درصد نرخ خوراک می باشد. نرخ سوخت صنایع و مجتمع های بزرگ فولادی، پالایشی و پتروشیمی ها اگرچه در لایحه بودجه 1401 معادل 100 درصد نرخ خوراک تعیین شده است اما افزایش آن با سقف مشخصی مواجه است. اگر نرخ خوراک را هم اکنون معادل حدود 5500 تومان در نظر بگیریم، نرخ سوخت برای صنایع بزرگ در سال آینده سقف خواهد داشت و حداکثر 3200 تومان محاسبه میشود. از این رو شایعاتی که امروز نرخ های 6000 تومانی و بالاتر را متصور بودند، تکذیب شدند.

رانت ۴۰ هزار میلیاردی دلالان خودرو در سال ۹۹

 سخنگوی انجمن قطعه‌سازان گفت: طی سال گذشته ۴۰ هزار میلیارد تومان نصیب بخش دلالی کشور شده که این موضوع بیانگر سیاست‌های غلط شورای رقابت است که باعث زیان خودروساز و قطعه‌ساز و سود دلال می‌شود. فرهاد بهنیا گفت:  اگر شورای رقابت هم بخواهد نمی‌تواند قیمت مواد اولیه را کاهش بدهد چراکه زور شورای رقابت به شرکت‌های بزرگ تولیدکننده مواد اولیه نمی‌رسد.وی افزود: پیشنهاد ما این است که واردات خودرو منوط به اخذ ۸ تا ۱۰ گواهی اسقاط خودرو شود. با این روند واردات خودرو جایگزین خودروهای فرسوده خواهد شد.

سانتریفوژهای غنی سازی ایران یا باید از بین برده شود، یا به خارج از کشور منتقل شود یا در انباری تحت نظارت آژانس در ایران نگهداری شود

خبرگزاری روسی تاس نوشت: میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، فاش کرد که یکی از موضوعات حساس مورد بحث در وین، موضوع سانتریفیوژهای غنی سازی اورانیوم در سایت های هسته ای ایران است.

اولیانوف:ما با این سانتریفیوژها چه باید بکنیم؟ گزینه انتقال آنها به خارج و یا از بین بردن آنها وجود دارد. گزینه دیگر، مهر و موم این سانتریفیوژها و انبار کردن آنها در ایران تحت ضمانت آژانس بین المللی انرژی اتمی است. می‌توان در مورد اینکه کدام یک از این گزینه ها انتخاب شود، توافق کرد.

مقام اماراتی: نمی‌خواهیم با ایران در بیفتیم

 «انور قرقاش» مشاور دیپلماتیک رئیس امارات در مصاحبه‌ای گفت که ابوظبی می‌خواهد از هرگونه درگیری بین آمریکا و برخی دولت‌های منطقه با ایران خود را دور نگه دارد.

میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه:

وضعیت بورس در شرایطی نیست که الان سهام دولتی را عرضه کنیم و باید مدیریت در بورس انجام شود. در یک مقاطعی عرضه سهام شاید منطقی نباشد و علیرغم اینکه عدد قابل توجیهی برای فروش سهام دیده شده ولی عملکرد آن برای فروش و واگذاری صفر است. در سال آینده عدد واگذاری سهام کم شده و در بودجه ۱۴۰۱ واقعی تر شده است. در مورد فروش اموال هم آسیب شناسی شده، مشکل این بوده که بنگاه ها می گفتند با فروش اموال هزینه جاری می شود و به حساب خزانه می رود. برنامه این است که اگر اموال به فروش می رود، هر کسی هر دستگاهی می‌فروشد در منابع  صندوق خودش می رود و به خود بنگاه برمی گردد و از این جهت وضعیت بهتری داریم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه:

اگر قرار باشد سیاست ارز ترجیحی ادامه پیدا کند دچار کسری شدید در بودجه خواهیم شد.با حذف ارز ترجیحی ۷.۶ درصد تورم ایجاد می‌شود اما به سبب جلوگیری از افزایش پایه پولی بخشی زیادی از این رقم به جامعه برخواهد گشت.در حال حاضر ماهانه تا یک و نیم میلیارد دلار برای ارز ترجیحی پرداخت می‌شود و برای سال آینده ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای پوشش تورم ناشی از حذف ارز ترجیحی تخصیص می‌یابد.

صدور مجوز فروش ارز شرکت های صادرات محور در بازار رقابتی

 عشقی رئیس سازمان بورس:در بحث فروش ارز توسط شرکت های بورسی، بانک مرکزی اخیراً اجازه داده که شرکت ها بصورت آزاد و براساس عرضه و تقاضا، ارز خود را عرضه کنند. این نرخ دستوری نیست و برخی از نرخ ها بالاتر و برخی پایین تر است. این کار به تعیین نرخ ارز براساس عرضه و تقاضا کمک می کند‌.

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




چند خبر مهم و اثرگذار
توسط مرسده گونه 04 تیر 1402 ساعت 07:30
تابستان 1402 آغاز شد
توسط مرسده گونه 03 تیر 1402 ساعت 07:55
نگاهی عمیق تر به روند پیش روی بورس...
توسط مرسده گونه 30 خرداد 1402 ساعت 07:41
اتمام بازی خودرویی ها
توسط مرسده گونه 29 خرداد 1402 ساعت 07:52