نگاهی به بازار سرمایه

در ادامه روزهای بی رمق و منفی بازار سرمایه در هفته گذشته، در آغاز معاملات روز جاری شاهد افزایش عرضه و افت تقاضا بودیم بطوری که نه تنها بازار سهام در مدار منفی دنبال شد بلکه شاهد کاسته شدن ارز معاملات در معاملات روز جاری نیز بودیم. اما در مقابل رالی قابل توجهی را در بازار دلار شاهد بودیم. دلار در بازار آزاد به بالا 30 هزار تومان رفت و نوسانات با هیجانی را دنبال کرد، اما آیا بعد از بازار دلار نوبت بازار سهام است ؟

البته انتظار برای رسیدن به توافقات در برجام در دور اول نبود البته بازار سهام منفی های این موضوع را پیش خور کرده و از لحاظ تکنیکال اغلب نمادها در کف قیمت روزانه قرار دارند. بی اعتمادی حاکم شده در بازار سهام سد برای ورود نقدینگی به بازار سهام شده و ورود نقدینگی از این بازار گرفته است و می توان گفت معضل اصلی بازار سهام در شرایط فعلی نبود اعتماد و نبود نقدینگی است. بازار سهام در ابتدای معاملات روز کاری 13 آذر ماه 1400 با رشد نسبی تقاضا در نمادهای بانکی آغاز بکار کرد و شاهد رشد بیش از 2 هزار واحدی نماگر بورس تهران بودیم اما رفته رفته افت تقاضا و افزایش عرضه در کلیت بازار بالا رفت و شاهد عقب نشینی خریداران در کلیت نمادها بودیم بطوری که نماگر بورس تهران با افت بیش از 6 هزار واحد به کار خود پایان داد و شاهد قرار گرفتن این نماگر در سطح 1 میلیون و 334 هزار واحد بودیم اما در مقابل نماگر هم وزن از همان ابتدای معاملات در مدار منفی قرار داشت و افت تقاضا در نمادهای کوچک شدت بیشتری را به نسبت بزرگان تجربه کرد.

در واقع بازار خیلی افت کرده، فضای زیادی برای مانور ندارد اما با رفع ابهامات بودجه و سیاست‌گذاری‌ها می‌تواند به مسیر قبلی خود برگردد و رشد کند. باید بودجه به شکلی تدوین شود که صدمه‌ای به شرکت‌ها و حاشیه سودها وارد نشود و در ازای آن اعتماد به بازار سرمایه جلب شود. امیدواریم در رابطه با مذاکرات نیز به جمع‌بندی خوبی برسیم، اما برای مسائل داخلی مشخص شدن تکلیف بودجه و اجتناب از قیمت‌گذاری دستوری از مهم‌ترین موضوعات است. همچنین نباید بین ارز نیما و ارز آزاد فاصله‌ای وجود داشته باشد تا صادرکننده‌ها نیز با مشکل مواجه شوند و انگیزه صادرات کاهش پیدا کند. به قواعد بازار، پیش‌بینی پذیر بودن اقتصاد و حمایت و پشتیبانی از تولید باید بیشتر توجه شود. دولت باید حمایت بخش خصوصی را جلب کند، دارایی‌ها و اموال غیرمولد خود را واگذار کند تا بخش خصوصی ما تقویت شود؛ دولت نباید بازیگر اصلی باشد باید نظارت داشته باشد و بخش خصوصی را حمایت کند.

بورس منفی با طعم دلار 30,000 تومانی

در بازار امروز تقابل جذابی میان برخی از سهام دلاری و سایر سهام ها شکل گرفت. گروه های صنایع فولاد، پالایشگاه ها و پتروشیمی ها توانستند روند نسبتا مثبتی را ثبت کنند اما بقیه بازار همچنان روندی منفی را دنبال کرد. بالاخره این دور از مذاکرات وین تمام شد و نتیجه‌ای در بر نداشت. با این شرایط دلار به سرعت روند سودی به خود گرفت و از سد مقاومت 30000تومانی عبور کرد. شاخص کل امروز با کاهش 5337 واحدی به 1,334,734 واحد رسید و شاخص هم‌وزن با افت 4652 واحدی رو به رو شد و به عدد 362,908 واحد رسید. ارزش کل معاملات امروز بازار 4671 میلیارد تومان بود، از این مبلغ 3056 میلیارد تومان مربوط به معاملات خرد شامل سهام، حق تقدم و صندوق های قابل معامله بوده است. حجم معاملات خرد نسبت به قبل کاهش زیادی داشته است. امروز 65 درصد از معاملات مربوط به معاملات خرد بوده است. امروز شاهد خروج مبلغ 374 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار بودیم.

در کدال چه گذشت؟

ونفت:  به استحضار می رساند در خصوص آخرین وضعیت انحلال و علت عدم ارایه صورت های مالی حسابرسی شده جهت شرکت مدیریت و اجرای طرح های نفت گستر قشم (سهامی خاص)

تنوین: واگذاری 2/85 درصد سهام شرکت اعتباری ملل(سهامی عام)

 شلرد:   شفاف سازی در خصوص شایعه، خبر یا گزارش منتشر شده

خپارس:   طبق توافق صورت گرفته با شرکت سایپا نرخ حق الزحمه تولید هر دستگاه کوئیک معمولی و ساینا از 48 میلیون ریال به 138 میلیون ریال افزایش و از ابتدای سال 1400 اعمال خواهد شد.

اتفاقات مهم روز

شاخص کل :آغاز هفته با افت قیمت در نمادهای بزرگ  و کوچک دنبال شد و شاهد افت بیش از 5300 واحدی نماگر بورس تهران بودیم. شاخص بورس تهران در سطح 1 میلیون و 334 هزار واحد به کار خود پایان داد.   

شاخص هم وزن: افزایش عرضه که هر روز شاهد آن هستیم موجب شد تا در سابقه امروز این نماگر افت بیش از 4600 واحدی را شاهد باشیم.   

فلزی ها: در جریان معاملات منفی و بی رمق این گروه نماد فولاد مبارکه با رشد بیش از 1.5 درصد در قیمت 1023 تومان دنبال شد. فجهان در قیمت 549 تومان در محدوده صفر تابلو با نوسان منفی دنبال شد. ذوب همانند سایر نمادها بی رمق و کم حجم معاملات خود را دنبال کرد.

خودرویی ها : روند معاملاتی گروه خودرو منفی و با افزایش عرضه دنبال شد و ما شاهد افت قیمت در تمام نمادهای بزرگ و کوچک در این گروه بودیم و این در حالی است که شاهد بازگشایی نمادهای لیدر گروه خودرویی در روز چهارشنبه خواهیم بود.

محصولات شیمیایی : نوسانات نیمه اول این گروه متعادل و مثیت دنبال شد اما افزایش عرضه در کلیت بازار به قدری بالا بود که تابلو معاملات این گروه هم تحت تاثیر خود قرار داد و شاهد افت تقاضا بودیم. پترول در این گروه با نوسانات خوبی توانست سهامداران خود در این میان راضی نگه دارد و با صف خرید به کار خود پایان داد. نورس از دیگر نمادهای مورد توجه در گروه بشمار رفت.

فرآورده های نفتی: افزایش ناگهانی معاملات این گروه در نیم ساعت پایانی معاملات روز جاری به قدری بالا بود که شاهد قرار گرفتن نمادها در سقف قیمت روزانه در این گروه بودیم. پالایشی ها یکی پس از دیگری در مرکز توجهات سهامداران قرار گرفتند و شاهد رشد قیمت در اکثریت نمادها بودیم. شپنا، شبندر با رشد حداکثری قیمت همراه شدند. 

بانکی ها: روند معاملات این گروه برخلاف دقایق ابتدایی داد وستد روز جاری در مدار منفی دنبال شد بطوری که افت قیمت در نمادها موجب شد تا شاهد افزایش عرضه و افت بیش از 4 درصدی قیمت در این گروه باشیم.  

کلیت بازار: امروز هم تراز نقدینگی حقیقی‌ها منفی بود و 373 میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت. بپاس بیشترین تغییر مالکیت از حقیقی ها به حقوقی‌ها را داشت و شفا با بیشترین ورود پول حقیقی همراه شد. ارزش معاملات خرد 2600 میلیارد تومان ثبت شد که کمترین سطح از اواخر خرداد ماه محسوب می شود.

جمله طلایی روز: 

به جای سخت کار کردن، هوشمندانه تلاش کن.

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 05 اردیبهشت 1403 ساعت 09:10
چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 08:32
سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 15:19