روز نسبتا متعادلی بود در تالار شیشه ای

تالار شیشه ای در معاملات روز جاری با رشد بیش از 1300 واحد به کار خود پایان داد و بیشترین تاثیر مثبت را بروی نماگر بورس نماد پارس داشت که می توان گفت سهامداران این نماد گل کاشتند. افت نماگر هم وزن در معاملات جاری موجب شد تا شاهد تعادل و افت نسبی تقاضا در نمادهای کوچک بودیم.

 به نظر می رسد که بورس امروز هم مانند روز گذشته پرعرضه باشد به خصوص بزرگان بازار هم کار را منفی آغاز خواهند کرد و شاخص کل نیز روز گذشته حمایت یک میلیون و 380 هزار واحدی را از دست داد و حمایتی که باید از بازار می دیدیم را متاسفانه ندیدیم. برخلاف بزرگان بازار، ما در نمادهای کوچکتر وضعیت به مراتب بهتری را داشتیم و برخی از این نمادهای کوچک که با صف فروش رو به رو بودند، صف های فروش آن ها با قدرت خوبی برچیده شد. انتظار این است که سهام کوچک خیلی بهتر از بزرگان بازار معامله شوند.

بازار امروز تا حدودی فشار فروش داشت، البته بالا نبودن حجم معاملات ‌و یا به تعبیری فروشنده خیلی قوی با شرایط حال حاضر بازار سازگار نیست.ابهاماتی در حوزه کلان سیاسی، علی‌الخصوص در رابطه با مذاکرات وین به وجود آمده که احتمال یک فشار نسبی برای نرخ ارز وجود دارد  که می توان گفت نوسانات قیمت و افت تقاضا حاکم شده در این روزهای اخیر منشات گرفته از این موضوع است.گفتنی است؛ خطر جدی بازار را تهدید نمی‌کند، هرچند که روند سنگین تورمی افزایشی هم در انتظار بازاربورس نیست. اما نکته ای که سهامداران در دوره زمانی در بازار سرمایه باید به آن توجه کنند، تغییر دید سرمایه گذاری آنها است. بازار سرمایه از دید کوتاه‌مدت به دید میان‌مدت و بلندمدت تغییر دیدگاه داده است و سرمایه‌گذارها باید در تحلیل‌‌های خود به این نکته توجه کنند.با توجه به وضعیت امروز، به نظر می‌رسد بازار فردا نسبتا معقول باشد . شنیده ای در بازار سرمایه به گوش می رسید مبنی بر اینکه خبرگزاری مهر خبری از افزایش نرخ 10 درصدی خودرو بزودی تا روز چهارشنبه اعلام خواهد کرد که روند این گروه متاثر از این خبر در مدار مثبت دنبال شد و می توان روند فردا را برای این گروه متعادل ارزیابی کرد.

اتفاقات مهم روز

شاخص کل : شاخص بورس تهران با رشد نسبی تقاضا در اکثریت نمادها من جمله نماد پارس توانست در مدار مثبت و با رشد بیش از 1300 واحد در سطح 1 میلیون و368 هزار واحد به کار خود پایان داد.

شاخص هم وزن: برخلاف روند متعادل نمادهای بزرگ، نمادهای کوچک با افت تقاضا دنبال شدند بطوری که نماگر هم وزن افت بیش از 1900 واحدی را به ثبت رساند.

فلزی ها: فولاد مبارکه همچنان در نبود فملی در حال داد وستد است و می توان گفت نماد در قیمت 1020 توام به کار خوئ پایان داد. در نیمه اول معاملات نماد ذوب آهن اصفهان با رشد قیمت همراه و با رشد 1.5 درصد هم دنبال شد اما رفته رفته با نزدیکتر شدن به دقایق پایانی معاملات روز جاری شاهد افت تقاضا و قرار گرفتن نماد در محدوده صفر تابلو بودیم.

خودرویی ها : معاملات گروه در خودرویی در مدار مثبت دنبال شد و شنیده ها از افزایش نرخ 10 درصد در این گروه به گوش می رسد و نماد خزامیا با رکورد زنی فروش خود در آبان ماه توانست برای دومین روز متوالی در مدار مثبت و در معاملات روز جاری با صف خرید به کار خود پایان داد. خریداران نماد ختوقا در دسته قطعات گویا صندوق های سرمایه گذاری هستند و این نماد در سقف قیمت روزانه با صف خرید همراه بود.

محصولات شیمیایی : در این گروه نماد پارس با خبر اصلاحیه افزایش سرمایه خود که بروی سامانه کدال قرار گرفت، شاهد رنج مثبت قوی و رشد بیش از 4 درصد قیمت در این نماد بودیم و بازوی اصلی رشد شاخص کل در معاملات روز جاری بشمار رفت. نوری در قیمت 11500 تومان رشد 1 درصد را به ثبت رساند. شفن نیز در معاملات روز جاری با رشد بیش از 4.7 درصد به کار خود پایان داد.   

فرآورده های نفتی : رنج کشی مثبت در بازار سرمایه در معاملات روز جاری در ابتدای نیمه دوم موجب شد تا شاه تغییر رنگ تابلو معاملات این گروه باشیم. اما با افت تقاضا در دقایق پایانی بازار شاهد افت قیمت مجدد در این نمادها بودیم.  

بانکی ها : وسینا در این گروه در سقف قیمت روزانه با صف خرید دنبال شد. وبصادر معاملات قابل توجهی داشت.

کلیت بازار : در بازار امروز 286 میلیارد تومان تغییر مالکیت از حقیقی ها به حقوقی ها صورت گرفت. نمادهای میدکو و بپاس با بیشترین حمایت حقوقی همراه بودند و شفنح و پارس بیشترین ورود نقدینگی حقیقی را داشتند. ارزش معاملات خرد روندی نزولی داشت و 3.2 هزار میلیارد تومان ثبت شد.

در کدال چه گذشت؟

کاوه:  انتقال سهام شرکت صنایع فولاد کاوه شرق(سهامی خاص

فولاد:  پیرو اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر بر عرضه تلفیقی محصولات فولادی در بورس کالا به استحضار می رساند شرکت فولاد مبارکه اصفهان به عنوان عرضه ‏کننده عمده ورق‏های فولادی در کشور به منظور تأمین کامل تقاضای بازار، براساس الگوی جدید وزارت صمت اقدام به عرضه سبد تلفیقی ورق داخلی-وارداتی در بورس کالا می‏نماید. ترکیب عرضه با در نظر گرفتن نیاز بازار و مقادیر تولید شرکت فولاد مبارکه و سایر شرکت‏های تولیدکننده در بازار تعیین می‏گردد. عرضه تلفیقی به نحوی پیش‏بینی شده که پنج واحد از محل تولیدات شرکت و یک واحد از محل واردات تامین می‌شود.

ختور:  پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه شرکت رادیاتور ایران/درصد افزایش سرمایه: 210 درصد/محل تامین: مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها

شاروم:  برنده شدن این شرکت در مناقصه فروش 15هزارتن کود سولفات پتاسیم(5هزار تنسولفات پتاسیم گرانولی و 10هزار تن سولفات پتاسیم پودری)

وپاسار: مزایده واگذاری شرکت های فوق الذکر در سال 1399 به دلیل عدم وجود متقاضی میسر نگردید، لکن فروش سهام شرکت های مزبور در دستور کار هیأت مدیره قرار دارد که اطلاعات تکمیلی و شرایط فروش پس از طی مراحل داخلی و اخذ مصوبات مربوطه متعاقبا از طریق سامانه کدال و روزنامه رسمی بانک به اطلاع سهامداران محترم خواهد رسید.

جمله طلایی روز 

به دیروز اجازه نده امروز تو را خراب کند.

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید

 

 

 




پایان بازاری بی...
توسط محمدباقر سلیمانی 16 اردیبهشت 1403 ساعت 14:59
برتری فروشندگان در...
توسط محمدباقر سلیمانی 10 اردیبهشت 1403 ساعت 14:59
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 08 اردیبهشت 1403 ساعت 08:26
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 05 اردیبهشت 1403 ساعت 09:10