همزمان با عقب‌نشینی شاخص‌کل بورس تهران در آخرین روز کاری هفته، شاهد جابه‌‌‌جایی سهامی به ارزش ۱۵۵‌میلیارد و ۶۰۲‌میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم. در این میان گروه خودرو و ساخت قطعات در غیاب بزرگان خودروساز با ورود سرمایه‌‌‌های حقیقی به میزان ۴/ ۹‌میلیارد تومان همراه شدند. در مقابل اما فلزات اساسی شاهد انتقال سهامی به ارزش ۳۵‌میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. شرکت‌های چندرشته‌‌‌ای صنعتی نیز در روندی مشابه خروج ۳۲‌میلیارد تومانی سرمایه‌‌‌های خرد را تجربه کردند.

در روزی که شاخص کل بورس تهران با افت ۷۵/ ۰ درصدی مواجه شد، از ۳۴۰ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۹۵ سهم (۲۸‌درصد) مثبت بود و در مقابل ۲۳۲ سهم (۶۸‌درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار ۲۴ نماد (۷‌درصد) صف خریدی به ارزش ۱۰۳‌میلیارد تومان تشکیل دادند. اما در مقابل شاهد شکل‌‌‌گیری صف فروش در ۱۹ نماد بورسی (۶‌درصد) به ارزش ۸۴‌میلیارد تومان بودیم.  در فرابورس ایران اما در روزی که آیفکس افت ۹/ ۰درصدی را ثبت کرد، ۱۴۱ نماد معامله شدند که در این میان قیمت ۳۷ سهم (۲۶‌درصد) مثبت و ۱۰۳ سهم (۷۳‌درصد) منفی بود. در این بازار ۹ نماد (۶‌درصد) صف خریدی به ارزش ۲۵‌میلیارد تومان تشکیل دادند و در مقابل شاهد شکل‌‌‌گیری صف فروش در ۱۳ نماد بورسی (۹‌درصد) به ارزش ۳۲‌میلیارد تومان بودیم.

بازار پایه نیز دیروز میزبان دادوستد ۱۲۹ نماد بود. در این میان ۴۱ سهم (۳۲‌درصد) مثبت ماندند و در مقابل شاهد ۸۱ سهم (۶۳‌درصد) در محدوده منفی بودیم. در این بازار نیز ۲۳ نماد (۱۸‌درصد) صف خریدی به ارزش ۳۴‌میلیارد تومان شکل دادند و صف فروش در این بازار به ۵۳ نماد (۴۱‌درصد) با ارزشی بالغ بر ۱۸۳‌میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد.

 

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید