رشد نماگر بورس تهران از این حیث حائزاهمیت بود که نشان داد سطح یک‌میلیون و ۴۰۰‌هزار واحدی به سبب نوسان خیلی زیاد حول این محور در عمل نقش روانی خود را از دست داده و چندان نمی‌توان مانند موارد مشابه روی آن حساب کرد. از این رو بیراه نیست اگر بگوییم که رشد ۴۶/ ۱ درصدی نماگر اصلی بازار در این روز تا حد زیادی مرهون از بین رفتن ترس بازار از اعداد و ارقام مندرج در شاخص‌‌‌هاست چراکه وضعیتی مشابه در شاخص هموزن برقرار بوده و نامطلوب بودن شرایط (افزایش ریسک‌های سیستماتیک) هم طی روزهای اخیر نتوانسته راه را برای کاهش تقاضا در بازار سهام هموار کند.

مهم‌ترین دلیل برای رونق روز گذشته بازار سهام نیز جذاب شدن قیمت‌ها پس از نزول چند روزه بازار سهام بود که در مواجهه با صعودی شدن بازار ارز و بهبود اوضاع کامودیتی‌‌‌ها راهی به جز افزایش تقاضا را پیش روی فعالان این بازار نگذاشت. این مهم پس از آن رقم خورد که طی روزهای اخیر نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای حدود ۵‌درصد عقب‌‌‌نشینی کرده بود و در برخی سهام افت‌‌‌های به مراتب بالاتری را شاهد بودیم. به نظر می‌رسد تحت این شرایط سهامداران به‌ویژه حقیقی‌‌‌ها با جذاب قلمداد کردن قیمت‌ها به گردونه معاملات سهام بازگشتند تا شاهد ورود ۷۸‌میلیارد تومان سرمایه خرد به زمین خرید سهام باشیم.

در بین صنایع بازار بیشترین ارزش معاملات به گروه‌های « محصولات شیمیایی » « خودرو و ساخت قطعات» « بانکها و موسسات» «فلزات اساسی» اختصاص داشت و در بین شرکت‌ها نیز، نمادهای «وبملت» «خبمهمن» «توسن» «شبندر» «فولاد» «بورس» «انرژی3» «خگستر»  بیشترین ارزش معاملات را به نام خود ثبت کردند. در این میان نمادهای « خبهمن» «وبملت» «وتجارت» «خگستر» « وبصادر» بیشترین حجم معاملات را شاهد بودند. 

 در بین صنایع بازار بیشترین ورود پول حقیقی به گروه‌های «محصولات شیمیایی»  اختصاص داشت و در مقابل بیشترین خروج پول حقیقی را گروه‌های «خودرو و ساخت» «فرآورده های نفتی» «استخراج کانه های فلزی» به نام خود ثبت کردند.

در بین شرکت‌ها، نمادهای «وبملت» «شفن» «شستا» «فولاد» «شکلر» بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و در مقابل نمادهای «خبهمن» «فسبزوار» «شبندر» « آریان» «سمگا» بیشترین خروج پول حقیقی را به نام خود ثبت کردند.

 

 

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید