کلیت بازار 

بازار بورس تهران در اولین روز کاری خود در آذر ماه توانست با رشد بیش از 20 هزار واحد در بالاتر از سطح 1.400 واحد مجدد قرار گیرد و شاهد پیشبازار بورس تهران در اولین روز کاری خود در آذر ماه توانست با رشد بیش از 20 هزار واحد در بالاتر از سطح 1.400 واحد مجدد قرار گیرد و شاهد پیشروی نماگر بورس تهران تا سطح 1.407 هزار واحد بودیم. نمادهای بزرگ و شاخص ساز امروز گل کاشتند که البته از حق نگذریم نماد شستا در معاملات روز گذشته با شایعه خبر تایید افزایش سرمایه توانست جان دیگری را به بازار سهام تزریق کند و از سوی دیگر خبر افزایش سرمایه نماد بانک ملت که مجددا در حال بررسی است موجب شد تا بانکی ها هم در تیررس خریداران قرار بگیرند. در معاملات روز جاری معاملات کم رمق و بی جان در حال گذراندن بود و این در حالی بود که نماد شستا در سقف قیمت روزانه با صف خرید بالای 300 میلیون برگه سهم روبرو بود و با نزدیک شدن به نیمه دوم داد وستد روز جاری شاهد بهبود تقاضا و برتری خریداران در کلیت بازار سهام بودیم بطوری که پالایشی ها برای بازگشت نماد لیدرشان، شپنا در سقف قیمت روزانه قرار گرفتن و شاهد بازگشت این نماد به مدار معاملات با رشد بیش از 6 درصد بودیم و بانکی ها با خبر افزایش سرمایه بانک ملت و لیدری این نماد در سقف قیمت روزانه سهامداران خود را در انتظار در نوبت قرار دادند. به جرات می توان گفت بازار سهام در نیمه ودم با برتری خریداران همراه بود و شاهد آتش بازی خریداران در نیمه دوم معاملات روز جاری بودیم. شستا، فولاد، شپنا و فارس بیشترین تاثیر مثبت را بر معاملات روز جاری به ثبت رساند.

نمادهای ساذری، وفتخار، سایرا و وملت از نمادهای دارای حجم مشکوک به شمار رفتند.

بیشترین حجم معاملات در روزی جاری متعلق به نمادهای وبملت، خبهمن، وتجارت و خگستر به ثبت رسید.

در مجموع، حمایت‌هایی که روز گذشته در یک ساعت خاص از اکثر سهم‌ها شد، بر مثبت شدن شاخص تاثیر داشت و به طور کلی دلیل آن مصنوعی بود و اتفاق بنیادی رخ نداد. چند ابهام در بازار داریم؛ در کنار نرخ بهره، بودجه و مطرح شدن بحث نرخ‌گذای صنایع نیز موجب می‌شود بازار نتواند به روند پرقدرت صعودی بازگردد. اما در نهایت باید گفت با توجه به اصلاح عمیقی که در اکثریت نمادهاشاهد آن بودیم بازار سهام روندی متعادل و مثبتی را در پیش خواهد گرفت چرا که در روزهای آتی شاهد بازگشت نامدهای خودرویی و لیدرهای این گروه به مدار معاملات هستیم.

مروری بر کلیت بازار

شاخص بورس تهران با لیدری شستا در معاملات روز جاری توانست با ثبت رشد بیش از 20 هزار واحد در بالاتر ار سطح 1.400 واحد قرار بگیرد و مجددا شاهد بازگشت نماگر بورس تهران در معاملات روز جاری به بالاتر از سطح 1 میلیون و 407 هزار واحد بودیم.

شاخص هم وزن : رشد قیمت حاکم شده در کلیت روند معاملات امروز موجب شد تا نمادهای کوچک هم بدنبال بزرگان در مرکز توجهات سهامداران قرار بگیرند و با رشد بیش از 3600 واحد به کار خود پایان داد.

فلزی ها : در این صنعت بارها نماد فولاد مبارکه در آستانه سقف قیمت روزانه قرار گرفت اما در نهایت با رشد 1.8 درصد با اثر گذاری 1800 واحدی مثبت بروی نماگر بورس تهران به کار خود پایان داد. ذوب در معاملات روز جاری با رشد حداکثری با صف خرید به کار خود پایان داد.

خودرویی  ها: در غیاب لیدرهای این گروه شاهد روندی متعادل و بی رمق بودیم. بطوری که اکثریت نمادهای این گروه با افت نسبی تقاضا روبرو بودیم اما در مقابل خزامیا با نوسانات مثبت به کار خود پایان داد.خبهمن با حجم نزدیک به 400 میلیون برگه سهم در صدر بیشترین نماد پرتراکنش قرار گرفت.    

از شفن بگوییم یا از درخشش تا در این روزها. یک گروه محصولات شیمیایی است و یک نماد شفن که در روزهای متوالی در سقف قیمت روزانه با صف خرید روبروست. فارس با نوسانات بیش از 2.2 درصد جزو نمادهای تاثیرگذار بروی نماگر بورس تهران به ثبت رسید. شگویا و سایر نمادها در مدار مثبت و با برتری خریداران دنبال شدند.  

فرآورده های نفتی در معاملات روز شاهد هجوم و رنج کشی مثبت در نمادهای این گروه بودیم بطوری که تمام در سقف قیمت روزانه قرار گرفتند و شاهد بازگشت نماد شپنا به مدار معاملات بودیم. این نماد با رشد 6 درصد به گردونه معاملات بازگشت.

بانکی ها: یکی از صنعت های پرتقاضا در معاملات اولین روز آذر ماه بانکی بود که با خبر افزایش سرمایه بانک ملت شاهد بهبود و شکل گیری صف خرید بروی این نماد بودیم.  

کلیت بازار : بازار بورس تهران اولین روز آذر ماه با برتری خریداران و با رشد بیش از 20 هزار واحد به کار خود پایان داد. در این میان با عقب نشینی خریداران و قدرت نمایی خریداران در نمادهای پالایشی و بانکی شاهد رشد کلیت بازار بودیم. اما از حق نگذریم تایید افزایش سرمایه شستا در معاملات روز گذشته جان دیگری به بازار داد و شاهد بهبود معاملات و بازگشت روند داد و ستد از روز گذشته بودیم.وبملت، شفن و شستا با بیشترین ورود پول حقیقی همراه بودند و خبهمن و فسبزوار بیشترین حمایت حقوقی را داشتند. ارزش معاملات خرد همچون روز گذشته حدود 4 هزار میلیارد تومان ثبت شد.

اخبار شرکت‌ها

سخوز: سیمان خوزستان در شش ماهه سال جاری ۲۲۰ میلیارد تومان معادل ۱۵۷ تومان سود به ازای هر سهم شناسایی کرده که نسبت به مدت مشابه سال مالی قبل ۲۵ درصد رشد داشته است. فروش شرکت در ۶ ماهه سال جاری ۴۹۰ میلیارد تومان گزارش شده که ۴۰ درصد بیشتر از شش ماهه سال قبل است. حاشیه سود ناخالص شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییر محسوسی نداشته و از ۵۴ به ۵۳ درصد رسیده است. فروش ۲۳۸ میلیارد تومانی بهار شرکت با شش درصد افزایش در تابستان به ۲۵۲ میلیارد تومان رسید. حاشیه سود ناخالص شرکت نسبت به فصل بهار کاهش داشته و از ۵۴ به ۵۱ درصد رسیده است.

غپینو: پارس مینو در شش ماهه سال جاری ۴۶ میلیارد تومان معادل ۶۹ ریال سود به ازای هر سهم شناسایی کرده که نسبت به مدت مشابه سال مالی قبل ۱۷ درصد افت داشته است.فروش شرکت در شش ماهه سال جاری ۵۴۵ میلیارد تومان گزارش شده که ۹۰ درصد بیشتر از شش ماهه سال قبل است. اما حاشیه سود ناخالص از ۳۲ درصد در مدت مشابه سال گذشته به ۲۱ درصد کاهش پیدا کرده است.فروش ۲۲۵ میلیارد تومانی بهار شرکت با ۴۲ درصد افزایش در تابستان به ۳۲۰ میلیارد تومان رسید. حاشیه سود ناخالص شرکت نسبت به فصل بهار تغییر محسوسی نداشته و از ۲۱ به ۲۰ درصد رسیده است.

فسپا: فسپا در شش ماهه سال جاری ۲۰۴.۹ میلیارد تومان معادل ۱,۵۷۷ ریال به ازای هر سهم سود شناسایی کرده که نسبت به مدت مشابه سال مالی قبل ۸.۷ درصد رشد داشته است. فروش شرکت در ۶ ماهه سال جاری ۱,۱۲۸ میلیارد تومان گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۱ درصد رشد داشته است. حاشیه سود ناخالص نیز از ۲۹ درصد به ۲۳.۵ درصد کاهش پیدا کرده است. فروش شرکت در تابستان ۶۷۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به فصل بهار ۴۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد. حاشیه سود ناخالص شرکت نسبت به فصل بهار کاهش داشته و از ۲۹ به ۲۰ درصد رسیده است. سود خالص شرکت در فصل تابستان ۱۰۷ میلیارد تومان بوده که نسبت به فصل قبل ۹.۵ درصد رشد داشته است.

شیراز: پتروشیمی شیراز در شش ماه نخست امسال دو هزار و ۸۴ میلیارد تومان سود خالص شناسایی کرده (به ازای هر سهم ۴۰۹ تومان) که نسبت به مدت مشابه سال مالی قبل ۸۳ درصد رشد داشته است. فروش شرکت در شش ماهه امسال ۵۲۹۱ میلیارد تومان بوده که ۱۰۶ درصد بیشتر از شش ماهه سال قبل است. حاشیه سود ناخالص شرکت نیز با ۵ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۵۴ درصد رسیده است. فروش هزار و ۷۰۶ میلیارد تومانی بهار شرکت با ۱۱۰ درصد افزایش در تابستان به سه هزار و ۵۸۵ میلیارد تومان رسید. حاشیه سود ناخالص در بهار ۵۷ درصد بوده و در تابستان ۵۳ درصد گزارش شده است.

ونوین: بانک اقتصاد نوین در شش ماه ابتدای سال به سود خالص ۸۶۵.۹ میلیارد تومانی دست یافت (۲۸۵ ریال به ازای هر سهم) که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰% افت داشته است. مجموع تراز بانک در این شش ماه هزار و ۷۲۱ میلیارد تومان مثبت بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۱۸ درصد رشد داشته است.

جمله طلایی روز 

به دیروز اجازه نده امروز تو را خراب کند.

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید

 




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 05 اردیبهشت 1403 ساعت 09:10
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 08:32
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 08:36
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 02 اردیبهشت 1403 ساعت 08:34