روز گذشته شاخص کل بورس یک بار دیگر حمایت روانی متزلزل یک‌میلیون و ۴۰۰‌هزار واحدی را از دست داد تا به خوبی نشان دهد که این بازار دیگر با جلسه و وعده و وعید درست نمی‌شود و برای بازگشت رونق به بازار سرمایه رویدادهای ریشه‌ای‌تر و‌ سنجیده‌تری نیاز است. بر این اساس نخستین روز از هفته جاری در حالی آغاز شد که همان ابتدای معاملات شاخص کل به شکلی آهسته و پیوسته کاهش یافت و راه را برای خوش‌بینی به صعود قیمت‌ها در شرایط موجود بست. همین امر سبب شد در خلال این فرآیند نماگر اصلی بازار از محدوده یک‌میلیون و ۴۱۱‌هزار واحدی عقب‌نشینی کرده و به محدوده یک‌میلیون و ۳۸۳‌هزار واحدی برسد. این افت ۲۷‌هزار و ۲۹۲ واحدی موجب شد در نهایت میانگین وزنی قیمت‌ها در این روز عقبگردی ۹۳/ ۱ درصدی را به ثبت برساند که با توجه به معاملات هفته قبل و گفته‌های کارشناسان در باب ارزندگی سهام شرکت‌ها تا حد زیادی دور از انتظار بود. در این روز نماگر هموزن نیز ۸۴/ ۰ درصد افت کرد که حکایت از وضعیت بهتر این نماگر نسبت به دماسنج بازار داشت.

در چنین شرایطی روز گذشته شاهد جابه‌‌‌جایی سهامی به ارزش ۳۰۹‌میلیارد و ۵۰۵‌میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم. در این روز سهامداران خرد تنها ۷ صنعت را در لیست خرید خود قرار دادند و در مقابل شاهد خروج سرمایه این دسته از بورس‌‌‌بازان از ۳۱ گروه بودیم. در صدر لیست خروج حقیقی‌‌‌ها گروه فلزات اساسی با خالص فروش ۶۹‌میلیارد و ۱۸۲‌میلیون تومانی قرار داشت و پس از آن نوبت به گروه فرآورده‌‌‌های نفتی رسید که با جابه‌‌‌جایی سهام ۴۴‌میلیارد و ۴۰۸‌میلیون تومانی از سبد سهام حقیقی‌‌‌ها به پرتفوی معامله‌‌‌گران عمده بورس تهران مواجه شود.

پتروشیمی‌‌‌ها نیز خروج ۳۸‌میلیارد و ۴۹۷‌میلیون تومانی سرمایه‌‌‌های خرد را تجربه کردند. گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری، شرکت‌های چندرشته‌‌‌ای صنعتی، کانه‌‌‌های فلزی و خودرو و ساخت قطعات از دیگر صنایعی بودند که در اولویت سهامداران حقیقی برای خروج قرار گرفتند. در مقابل انبوه‌‌‌سازان با خالص خرید ۵۵‌میلیارد و ۹۹۲‌میلیون تومانی حقیقی‌‌‌ها همراه شدند و سپس نوبت به دستگاه‌های برقی و محصولات غذایی رسید.

 

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید