نگاهی به بازار سهام

به گزارش پاداش سرمایه بازار بورس تهران در اولین روز کاری خود در این هفته با افت تقاضا و افزایش عرضه آغاز بکار کرد و ما شاهد ثبت افت بیش از 27 هزار واحدی نماگر بروس تهران در معاملات روز جاری بودیم بطوی که نماگر بورس تهران سطح 1.400 واحد خود را از دست داد و در سطح 1.383 هزار واحد به کار خود پایان داد. نمادهای شستا، فولاد و فارس بیشترین تاثیر منفی را بروی نماگر بورس تهران به ثبت رساندند.

با افت قیمت های جهانی و افت قیمت دلار در بازار آزاد شاهد افت تقاضا و وافزایش عرضه در کلیت بازا به خصوص در نمادهای بزرگ و شاخص ساز بودیم. شاخص سازها به قدری در تیررس خریداران بودن که موجب شدندن تا شاهد تغییر رنگ تابلو معاملات اغلب نمادهای کوچک هم باشیم و نماگر هم وزن هم از مدار مثبت در مدار منفی قرار گرفت.

شایعه قطع گاز صنایع فولاد، سیمان و پتروشیمی در زمستان پیش‌رو با صدور بخشنامه‌های وزارت نفت قوت گرفته است تا جایی که تخمین زده می‌شود حتی تولید شرکت فولاد‌ مبارکه تا 50 درصد کاهش را تجربه کند. قطعی برق 2 ماهه این صنایع در تابستان اثر خود را بر کاهش میزان تولید و فروش نشان داد و اکنون قطعی احتمالی گاز می‌تواند ضربه‌ی دیگری بر سودآوری این شرکت‌ها باشد.عامل بعدی افت بازار، نبود جریان پول قوی است که یکی از عوامل آن فروش سنگین اوراق درآمد ثابت با نرخ سود حوالی 24 درصد توسط دولت و الزام نهادهای حقوقی به خرید این اوراق است.به نظر می‌رسد، عزم فعلی دولت پوشش کسری بودجه و جبران مخارج با فروش اوراق بدهی است و تقریبا برنامه‌ای برای حمایت از بازار سرمایه وجود ندارد. در هفته جاری عرضه اولیه صندوق پروژه محور تجلی در دستورکار قرار دارد که حوالی 1000 میلیارد تومان نقدینگی از بازار جذب خواهد کرد.به نظر می‌رسد تا وقتی که این ریسک‌ها و اجبار به خرید اوراق درآمد ثابت رفع نشود نمی‌توان انتظار ورود نقدینگی به بازار را داشت. افت قیمت در این نمادها بازار سرخی را در روزهای پایانی ابان ماه به نمایش گذاشت.

حال به بررسی برخی از گروه ها می پردازیم

با شدت گرفتن عرضه ها در نیمه دوم معاملات روز جاری شاهد عقب نشینی خریداران در نمادهای کوچک بودیم و نماگر هم وزن از مدار مثبت در مدار منفی بیش از 3200 واحد به کار خود پایان داد.

در فلزی ها نماد فولاد مبارکه با افزایش عرضه مواجه بود و نماد فملی بمدت 2روز کاری متوقف شد.وسدید در این گروه با رشد قیمت همراه بود و بزرگان فلزی هم یکی پس از دیگری در محدوده های منفی کامل قرار داشتند.

خودرویی ها از همان دقایق ابتدایی با افزایش عرضه و عقب نشینی قیمت مواجه بودند. اما در نیمه دوم بازار در یکساعت پایانی معاملات نماد خبهمن و خزامیا رنگ تابلو خود را از سرخ به سبزی در آورد و شاهد نوسانات مثبت تا دقایق پایانی معاملات در این دو نماد بودیم.    

محصولات شیمیایی: شفن همچنان در صدر توجهات سهامداران دنبال می شد و تا پایان معاملات صف خرید خود را حفظ کرد. پترول با حجم معمالات قابل توجهی دنبال شد و این نماد با افزایش عرضه در کلیت بازار صف خریدش عرضه و در نهایت در مدار مثبت 3 درصد به کار خود پایان داد. شیراز در مدار منفی به گردونه معاملات بازگشت.  

فرآورده های نفتی: داد و ستد معاملات این گروه در مدار منفی و با افت حداکثری قیمت دنبال شد. شبندر با ثبت حجم 170 میلیون برگه سهم اسکار بیشترین حجم معاملات را در دست گرفت.

بانکی ها: روند صنعت بانکی هم در مدار منفی و با افت حداکثری قیمت ها دنبال شد و شاهد افت بیش از 4 درصد قیمت در اکثریت نمادهای این گروه من جمله وبصادر، وبملت و وتجارت بودیم.

کلیت بازار: بازار سرخ پوش امروز با افت بیش از 27 هزار واحدی و عقب نشینی تا سطح 1 میلیون و 385 هزار واحد، به اتمام رسید. برتری فروشندگان در نفتی ها، فلزی ها و بانکی ها مشهودتر بود. ارزش معاملات خرد نیز چنگی به دل نمی زند و بیش از 4 هزار میلیارد تومان به ثبت رسید.

جمله طلایی روز

افراد موفق هیچ وقت اجازه نمی دهند که شرایط آزارشان دهد بلکه شرایط را تغییر می دهند.

 

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




برتری فروشندگان در...
توسط محمدباقر سلیمانی 10 اردیبهشت 1403 ساعت 14:59
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 05 اردیبهشت 1403 ساعت 09:10
چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 08:32