تالار شیشه‌‌‌ای هرچند کم‌‌‌رمق اما رنگ و روی صعودی به خود گرفت و شاهد رشد 16/ 0‌درصدی شاخص کل و صعود 7/ 0‌درصدی نماگر هم‌‌‌وزن بودیم. همزمان حقیقی‌‌‌ها نیز به زمین خرید بازگشتند تا الگوی هفته‌‌‌های اخیر در خصوص بازگشت سهامداران خرد در آخرین روز کاری هفته تکرار شود. در این روز حقیقی‌‌‌ها خالص خرید 29‌میلیارد و 243‌میلیون تومانی را ثبت کردند. سه گروه انبوه‌‌‌سازان، محصولات شیمیایی و خودرو پرتقاضاترین صنایع بورسی از سوی حقیقی‌‌‌ها در آخرین روز هفته بودند.

در هفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که گذشت سهامداران حقیقی در 13 گروه بورسی خریدار بودند. در این میان بازگشایی نماد معاملاتی «بورس» در روز دوشنبه پس از برگزاری مجامع عمومی فوق‌العاده مبنی بر افزایش سرمایه و عمومی عادی سالیانه مبنی بر تقسیم سود و رشد بیش از 50‌درصدی آن سبب شد شاهد افزایش اقبال بورس‌‌‌بازان حقیقی به این سهم باشیم. شرایطی که باعث شد گروه فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی واسط در صدر لیست خرید سهامداران خرد قرار گیرد. حقیقی‌‌‌ها در مجموع هفته منتهی به 26 آبان‌‌‌ماه در این گروه سهامی به ارزش 123‌میلیارد و 259‌میلیون تومان را به پرتفوی خود افزودند. پس از آن نوبت به انبوه‌‌‌سازان رسید. در این گروه «ثشاهد» با بیشترین اقبال سهامداران خرد همراه شد تا خالص خرید هفتگی حقیقی‌‌‌ها در گروه انبوه‌‌‌سازی 49‌میلیارد و 335‌میلیون تومان برآورد شود. پس از آن سهامداران خرد، گروه محصولات شیمیایی را در لیست خرید خود قرار دادند. در این راستا زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پتروشیمی و شوینده در هفته‌‌‌ای که گذشت شاهد جابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌جایی سهامی به ارزش 46 ‌‌‌میلیارد و 995 ‌‌‌میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بودند. این مهم پس از آن رقم خورد که یکی از نمادهای شوینده این گروه یعنی «پاکشو» اقدام به انتشار اوراق فروش تبعی و تضمین سود 40‌درصدی سهام خود در 24 ماه آینده کرد.

اما نکته مهم بازار در این روز این بود که به لطف افزایش تقاضای حقیقی در گروه‌‌‌هایی نظیر انبوه‌‌‌سازی و محصولات شیمیایی خالص خرید حقیقی به محدوده ۲۹‌میلیارد تومان رسید. گفتنی است در این روز ارزش معاملات کل بورس ۷۵۹۹‌میلیارد تومان و ارزش معاملات خرد سهام (سهام و حق‌تقدم) ۲۷۴۵‌میلیارد تومان بود.

 

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید