نگاهی به بازار سهام

بازار بورس تهران در آخرین روز هفته با رشد بیش از 4500 واحد آغاز بکار کرد و این در حالی است که شاهد حرکت بزرگ و کوچک در مسیر مثبت بودیم. بزرگان با لیدری نمادهای قابل معامله گروه خودرویی ها توانستند مدار مثبت را پیش بگیرند. بورس در آخرین روز کاری با رشد بیش از 2100 واحد در سطح 1 میلیون و 410 هزار واحد به کار خود پایان داد و نماگر هم وزن نیز رشد بیشتری را تجربه کرد چرا که اقبال به نمادهای کوچک در معاملات روز جاری قابل توجه تر بود. نمادهای شفن، شستا و شپدیس بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای فولاد، فارس و ومعادن بیشترین تاثیر منفی را بروی نماگر بورس تهران به ثبت رساندند.

بازار بورس در این هفته با اخبار بسیار زیادی روبرو بود چرا که روند معاملات بدلیل تکذیب خبر افزایش نرخ خودرو با افت تقاضا روبرو و در ادامه با لغو این خبر نیز تقاضا به بازار سهام بازنگشت اما در دو روز پایانی هفته شاهد بهبود نسبی تقاضا در کلیت بازار بودیم بطوری که بازار بورس تهران با آنکه در مدار مثبت دنبال شد اما روندی بی رمق و کم عمقی را به ثبت رساند. در گذشته نیز چنین اقدامی در بورس کالا انجام گرفته بود و یک فرصت و تنوع محسوب می‌شود.

دقیقا در چنین شرایطی ممکن است تحلیلگران خیل بزرگی از سهام را سراغ داشته باشند که ارزنده است اما بر روی تابلوی معاملات هر روز بخشی از بهای خود را از دست می‌دهد.دقیقا به همین دلیل است که طی روزهای گذشته خروج پول سرمایه‌گذاران حقیقی از بازار تداوم داشته است.روز گذشته نیز بیشتر صنایع بازار در حالی خروج پول حقیقی را از گردونه معاملات سهام خود به نظاره نشستند. در این روزها با انکه خیلی از سهامداران از ارزندگی بازار سهام اطلاع دارند اما همچنان شاهد افزایش خروج پول از سوی حقیقی ها هستیم.

وضعیت بازار مدتی است، چنگی به دل نمی‌زند و مایوس‌کننده است، ناسازگاری در بازار زیاد و ناشی از عمل متناقض مسئولین است. به طور خاص نمی‌توان به بحث بازار سرمایه پرداخت و دلیل اصلی آن نفوذ حواشی به بازار است. بحث اصلاح نرخ دلار در بازار دیروز و امروز خیلی مطرح بود و شاهد اخبار و اتفاقاتی بودیم که بر بازار سهام نیز قطعا تاثیرگذار است.گفتنی است؛ دلار در محدود 27 و 29 هزار تومان درگیر شده و تا زمانی که از این محدوده خارج نشود، نمی‌توان انتظار اتفاق جدیدی را داشت.شواهد نشان می‌دهد در بحث ارز اصلاح پیچیده‌ای نمی‌توانیم داشته باشیم که بازار از آن متاثر شود، اما نوسانات بدون شک اثرگذار است.متاسفانه پیچیدگی مسائل داخلی زیاد شده، اما تنها نکته امیدوارکننده بازارهای جهانی است، شاید از این محل شاهد یکسری تغییرات باشیم.باید توجه داشت، تا زمانی که فضای بازار به یک آرامش نسبی نرسیده است، نمی‌توانیم نگرش مثبتی به شرایط فعلی داشته باشیم.

شاخص کل بورس که در لبه کانال 1.4 میلیون واحد قرار دارد، اکنون در شرایطی قرار دارد که معاملات روز چهارشنبه میتواند برای حرکت بعدی شاخص در هفته بعد بسیار تعیین کننده باشد. براین اساس دو سناریو را میتوان بر مبنای حرکت پیش بینی کرد:

در سناریوی نخست، در صورتی که شاخص در همان محدوده 1.4 میلیون واحد باقی بماند و از کانال 1.4 میلیون واحد پایین تر نیاید، چه بسا مقاومت شاخص در این نقطه، مسیر صعود را در روزهای آینده هموارتر کند.

در سناریوی دوم، در صورتی که شاخص از محدوده 1.4 میلیون واحد پایین تر بیاید، چه بسا که سد مقاومت شکسته میشود و حتی سطوح پایین تر را هم تجربه کند. به همین دلیل هفته بعد برای بازگشت شاخص، سخت تر خواهد بود.

حال به بررسی برخی از نمادها و گروه ها می پردازیم

استقبال سهامداران از نمادهای کوچک در معاملات روز جاری به قدری بالا بود که شاهد سبقت خریداران در نمادهای این دسته بودیم. در نهایت نماگر هم وزن با رشد بیش از 2800 واحد در سطح 386 هزار واحد به کار خود پایان داد.

در گروه فلزی ها ذوب آهن اصفهان در معاملات روز جاری به مدار معاملات بازگشت. فولاد مبارکه در قیمت 1120 تومان با افت نسبی تقاضا و با ثبت حجم بیش از 53 میلیون برگه سهم به کار خود پایان داد. فملی با افشای اطلاعات مهم مبنی بر انعقاد قرار داد مهم ممنوع متوقف شد.

در غیاب لیدرهای گروه خودرویی، سایر نمادها توانستند با رشد قیمت و افزایش تقاضا به کار خود پایان دهند. در دقایق پایانی معاملات 26 آبان ماه 1400 خبهمن و خگستر و سایر نمادها با صف خرید به کار خود پایان دادند.   

شفن در گروه محصولات شیمیایی عملکرد جذاب و خیره کننده را به نمایش گذاشته است بطوری در مرحله پیش گشایش در صدر بیشترین نماد از لحاظ تقاضا قرار گرفته بود. نوری، شلرد، پترول، آریا و سایر نمادها در مدار مثبت دنبال شدند.

معاملات صنعت پالایشی هم در مدار مثبت و با رشد اندکی دنبال شد. شبریز، شبندر و شتران در مرکز توجهات سهامداران قرار داشتند. شبندر با ثبت بیش از 41 میلیون برگه سهم، اسکار بیشترین نماد از لحاظ داد و ستد را در دست گرفت.    

روند معاملات گروه بانکی در نیمه اول مثبت و در اغلب نمادها شاهد پیشروی بیش از 2 درصدی قیمت بودیم رفته رفته با افت نسبی تقاضا شاهد عقب شینی خریداران در این گروه هم بودیم اما به هر حال تمام نمادهای گروه بانکی در مسیر مثبت به کار خود پایان دادند.

در مجموع روزهای سبز و سرخ فراوانی را بازار سهام در این هفته پشت سر گذاشت اما در نهایت با لیدری گروه خودرو بازهم شاهد افزایش نه چندان بالا اما مثبت و دست بالای تقاضا در کلیت بازار بودیم. حجم معاملات همچنان در پایین سطح قرار دارد. بی عمق بودن حجم معاملات و کم رمق بودن داد وستد در معاملات این هفته بیداد می کرد. در بازار امروز  تراز نقدینگی حقیقی ها مثبت و 13 میلیارد تومان پول از سوی سهامداران خرد جذب بازار شد. شفن، ثشاهد و سمگا با بیشترین ورود پول حقیقی همراه بودند و برکت و پاکشو بیشترین حمایت حقوقی را داشتند. ارزش معاملات خرد نیز  3.8 هزار میلیارد تومان ثبت شد.

جمله طلایی روز

سخت ترین کار تصمیم گیری برای انجام دادن است، بقیه کار ها با سرسخت بودن برمی‌گردد.

 

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




برتری فروشندگان در...
توسط محمدباقر سلیمانی 10 اردیبهشت 1403 ساعت 14:59
فملی ناجی بازار
توسط محمدباقر سلیمانی 08 اردیبهشت 1403 ساعت 14:55
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 08 اردیبهشت 1403 ساعت 08:26
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 08:36