به گزارش پاداش سرمایه بازار بورس تهران در 24 آبان ماه 1400 شاهد خزان دیگری در بازار سهام بود و این در حالی است که روز گذشته نوسانات مثبتی را بورس تهران تجربه کرد. بازار بورس تهران در معاملات روز جاری با افت تقاضا و سبقت گرفتن فروشندگان از خریداران با افت بیش از 26 هزار واحد در بالاتر از سطح 1 میلیون و 416 هزار واحد به کار خود پایان داد.

در جریان معاملات روز جاری نمادهای ثنام، سخند، پادا و ولغدر با حجم مشکوک روبور بودند.

در معاملات امروز ورود پول هوشمند به نمادهای شفن، حکشتی، پاکشو، سیلام و رتاپ و خروج پول هوشمند به نمادهای ثاژن، چکاوه، سپیدما و کرمان را شاهدبودیم.

همچنین نماد معاملاتی بورس در معاملات روز جاری با رشد 52 درصد به مدار معاملات بازگشت و تاثیر بیش از 1800 واحدی را بروی نماگر بورس تهران به ثبت رساند.

آغاز قیمت های جهانی در مدار تعادل و منفی و از سوی دیگر افت قیمتی نرخ ارز موجب شد تا بازار بورس تهران بک روز منفی رو پشت یر بگذارد و البته سرخپوشی شاخص ها را در معاملات روز جاری شاهد بودیم. بازار در دوگانگی به سر می برد. از یک طرف سهم هایی که با قیمت ارزنده در حال عرضه هستند و از طرف دیگر عدم اعتماد سهامداران به عرضه ها و تقاضاهای منطقی، چالش اصلی بورس می باشد.

شاخص مقاومت داینامیک پیش روی خود را شکسته و به سطح شکسته شده پولبک زد، پیش بینی می‌شود روند صعودی تا محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد تداوم یابد.

اتفاقات مهم روز

شاخص کل : با کاسته شدن نرخ ارز دلار و شرایط قیمت های جهانی شاهد آغازی متعادل و منفی بودیم که موجب شد تا نماگر بورس تهران با افت بیش از 26 هزار واحد در سطح 1 میلیون و 416 هزار واحد بکار خود پایان داد.

شاخص هم وزن:  افت قیمت در نمادهای کوچک هم موجب شد تا نماگر این دسته از نمادها در سطح 384 هزار واحد (افت 4100 واحدی) بکار خود پایان دهد.

فلزی ها: دست بالای فروشندگان در نمادهای فلزی موجب شد تا فولاد مبارکه در دقایق پایانی معاملات روز جاری با افت بیش از 4 درصد در آستانه کف قیمت روزانه قرار بگیرد. نوسانات داد و ستد در نماد فملی هم نشان از افزایش عرضه و فشار فروش در این نماد را می دهد. فخوز که در معاملات روز گذشته با افزایش تقاضا روبرو بود با افت تقاضا در کلیت بازار با افت قیمت روبروست.

خودرویی ها : برخلاف روند مثبت و متعادل این گروه در دقایق ابتدایی معاملات روز جاری رفته رفته فشار فروش موجب شد تا این گروه هم در مدار منفی و با افت تقاضا روبرو شوند و شاهد کاسته شدن قیمت در نمادهای این گروه هم نیز بودیم. خبمهن امروز هم با بیشترین حجم معاملات روبرو بود. خگستر هم افت قیمت را تجربه کرد و در حوالی 242 تومان به کار خود پایان داد.  

محصولات شیمیایی : شفن همچون الماسی در میان این سرخی حاکم شده در معاملات روز جاری این گروه در حال درخشش بود و در نهایت توانست با همان صف خرید شکل گرفته شده به کار خود پایان دهد. پترول در کف قیمت روزانه با صف فروش به کار خود پایان داد و سایر نمادها نیز افت های قابل توجهی را تجربه کردند.

فرآورده های نفتی : افت قیمت و عقب نشینی خریداران از همان دقایق ابتدایی در معاملات امروز پالایشی ها کاملا مشهود بود بطوری که دیری نگذشت که شاهد افزایش عرضه در این گروه بودیم. شپنا در کف قیمت روزانه به پایین تر از 1100 تومان قرار گرفت. شبندر در قیمت 661 تومان افت بیش از 3.7 درصد داشت. شتران در قیمت 443 تومان با افت حداکثری با صف فروش مواجه بود.   

بانکی ها: صف فروش بانکی ها هم از سوی دیگری در نقشه سرخ بازار سهام به چشم می خورد. بطوری که لیدرهای این گروه با افت بیش از 4 درصد با صف فروش مواجه بودند. وبملت با بیشترین حجم جابه جایی روبرو بود.

کلیت بازار : بازار سهام در معاملات روز جاری با افت تقاضا و برتری فروشندگان دنبال شد بطوری که افت بیش از 26 هزار واحدی نماگر کل را شاهد بودیم. در بازار امروز 534 میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت. بورس بیشترین ورود پول حقیقی و سمگا و شپنا بیشترین ورود نقدینگی حقوقی را داشتند. ارزش معاملات خرد نیز 4.3 هزار میلیارد تومان ثبت شد.

اخبار شرکت‌ها

فولاد: فولاد مبارکه اصفهان چهار هزار تن ورق گوانیزه در بورس کالا با قیمت پایه ۲۷۳ هزار و ۳۴۵ ریال عرضه کرد. در جریان معاملات امروز این محصول تا قیمت ۲۸۲ هزار و ۹۲۰ ریال رقابت شد و در انتها تمام محصول عرضه شده با میانگین قیمتی ۲۸۲ هزار و ۴۰۸ ریال معامله شد. قیمت پایانی معاملات امروز نسبت به هفته گذشته رشد هفت درصدی داشته است.

پتایر: شرکت تولیدی ایران تایر در دوره شش ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ به ازای هر سهم ۹۴ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل هشت درصد افت داشته است.«پتایر» با سرمایه ثبت شده ۹ میلیون و ۸۸۲ هزار و ۷۳۰ میلیون ریال طی عملکرد شش ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۹۲۶ هزار و ۳۸۱ میلیون ریال سود محقق کرده است.

فخوز: شرکت فولاد خوزستان شرکت فولاد خوزستان در دوره شش ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ به ازای هر سهم هزار و ۳۴۴ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۵ درصد افزایش داشته است.«فخوز» با سرمایه ثبت شده ۵۰ میلیون ریال طی عملکرد شش ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۶۷ میلیون و ۲۰۴ هزار و ۴۳ میلیون ریال سود محقق کرده است.

اخبار بازار جهانی

پلی پروپیلن: در سال ۹۹، با افزایش قیمت‌های جهانی و همچنین افزایش هزینه‌های حمل، نرخ جهانی پلی پروپیلن روندی صعودی داشت. در بورس کالا نیز قیمت معاملات در پی افزایش نرخ جهانی و نرخ دلار در مسیر صعود قرار گرفت. میانگین نرخ معاملات بورس کالا در سال ۹۹، ۲۴ هزار تومان (هزار و ۸۸ دلار) بوده و همچنین ۱۳ درصد رقابت نیز در این بازه زمانی صورت گرفته است. در فصل بهار سال جاری با وجود کاهش قیمت دلار، شاهد رشد چشمگیر قیمت‌های جهانی بودیم و قیمت این محصول در بورس کالا ۳۵ هزار تومان (هزار و ۱۷ دلار بدون رقابت) رسید. در تابستان با اصلاح قیمت جهانی و صعود نرم دلار نیما، قیمت ۳۲ هزار تومان (هزار و ۴۰۳ دلار با رقابت سه درصدی) گزارش شده است.

میانگین نرخ معاملات ۲۱ روزه آبان ماه نیز حدوداً ۴۰ هزار تومان (هزار و ۷۰۲ دلار) بوده و رقابت پنج درصدی صورت گرفته است. میانگین عرضه ماهانه در سال ۹۹، ۶۸ هزار و ۵۶۹ تن و میانگین ماهانه تقاضا ۹۹ هزار و ۴۳ تن بوده است. در دو ماه فروردین و اردیبهشت خریداران به دنبال قیمت‌های پایین‌تری برای خرید بودند و حجم تقاضا کم بوده است، در خرداد با افزایش تقاضا، تولیدکنندگان عرضه‌ی خود در بورس کالا را افزایش دادند و مجموعاً ۱۲۰ هزار و ۳۰۵ تن عرضه در این ماه ثبت شده است. میانگین ماهانه عرضه و تقاضا در شش ماهه سال جاری ۳۵ هزار و ۸۱۸ و ۴۴ هزار و ۱۵۱ تن بوده است. در ۲۱ روز ابتدای آبان ۵۰ هزار و ۵۲۹ تن عرضه پلی پروپیلن در بورس کالا با تقاضای ۷۳ هزار و ۵۶۴ تنی رو به رو شده است.

شرکت‌های مارون، جم پلین و شاراک از این تغییرات تأثیر می‌گیرند.

ورق گرم: قیمت ورق گرم CIS این هفته ۸۵۰ دلار گزارش شده و کاهش ۲۵ دلاری نسبت به هفته گذشته داشته است. در بحبوحه رشد گسترده در بازار فلزات آهنی و سهام املاک، با افزایش تعداد وام‌های تأیید شده توسعه املاک و مستغلات در چین در ماه اکتبر، امیدها برای پایان دادن به مشکلات تأمین مالی در این کشور برانگیخته شده است. در روز پنجشنبه ۱۱ نوامبر، اقدام کارخانه‌ها برای حمایت از قیمت فولاد به طور موقت از رکود شدید در بازار آتی جلوگیری کرد و در نتیجه قیمت معاملات لحظه‌ای ورق گرم در چین افزایش چشمگیری داشت. به گفته معامله‌گران، نقدینگی در بازار ورق گرم شانگهای نیز افزایش داشته است. بازار ورق گرم اروپا به دلیل کاهش فعالیت‌ها تقریباً ثابت بود و حتی اندکی کاهش قیمت را نیز تجربه کرد. خریداران در پی ارزیابی وضعیت بازار از خرید خودداری کردند، تولیدکنندگان نیز برای جبران هزینه‌های بالای تأمین مواد خام، حمل و نقل و انرژی، به دنبال افزایش قیمت هستند و چشم‌انداز مثبتی را برای سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ دارند.

شرکت‌های فولاد، فسپا، فجر، فوکا از این تغییرات تأثیر می‌گیرند.

ذغال کک شو: قیمت‌های زغال کک شو به دنبال کاهش قابل توجه قیمت در بازار نقدی چین، تحت فشار قرار داشتند. قیمت زغال سنگ در معاملات روز جمعه برای پنجمین روز متوالی با افت قیمت مواجه شد. تقاضا برای زغال سنگ در چین ضعیف بود و فولادسازان با توجه به حاشیه‌های سود پایین و تمایلات نزولی، در بازار ساحلی فعال نبودند. در نیمه اول اکتبر با توجه به باران‌های شدید و توقف تولید در برخی معادن و همچنین قطعی برق و در نتیجه افزایش تقاضا برای این سوخت، قیمت‌های زغال سنگ با رشد قابل توجهی مواجه شد. در نوامبر، معادن زغال سنگ به تدریج تولید را از سر گرفتند و دولت نیز محدودیت‌های تولید را کاهش داد.

جمله طلایی روز

آنچه هم اکنون در فکرت می گذرد، زندگی آینده‌ات را خلق می کند...

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




پایان بازاری بی...
توسط محمدباقر سلیمانی 16 اردیبهشت 1403 ساعت 14:59
برتری فروشندگان در...
توسط محمدباقر سلیمانی 10 اردیبهشت 1403 ساعت 14:59
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 05 اردیبهشت 1403 ساعت 09:10
چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04