به گزارش پاداش سرمایه، امروز یکشنبه 23 آبان ماه 1400 همانطور که انتظار داشتیم روند بازار سهام با توجه به اخبار روز گذشته در مدار مثبت و برخلاف اولین روز هفته با افزایش نسبی تقاضا در نمادهای بزرگ و کوچک همراه شد. شاخص بورس تهران با رشد بیش از 7 هزار واحد همراه شد اما با خبر دو فوریت لایحه حذف ارز ۴۲۰۰ به تصویب نرسید، بازار سهام با کمی عرضه مواجه شد و شاهد کاسته شدن مثبت های نماگر بورس تهران بودیم که در نهایت شاخص بورس تهران با رشد بیش 3 هزار واحد در  سطح 1 میلیون و 442 هزار واحد به کار خود پایان داد و نمادهای  فخوز، نوری و کگل بیشترین تاثیر مثبت را بروی نماگر بورس تهران به ثبت رساندند.

بیشترین حجم معاملات در روز جاری نمادهای خبهمن، خگستر، وسکرمان، کمند و تپکو داشتند.

ورود پول هوشمند در روز جاری در نمادهای خگستر، خزامیا، وساپا و ورنا بوده و خروج پول هوشمند در نمادهای تپکو، شستا، قثابت و ملت صورت گرفته است.

در معاملات روز جاری نمادهای ثاصفا، فالوم و بایکا از صف فروش به صف خرید رسیدند.

در معاملات روز جاری شاهد معاملات بلوکی در نمادهای دامین، فملی و تاصیکو بودیم. در دامین 39 میلیون برگه سهم، در فملی بیش از 1 میلیارد برگه سهم و در نماد تاصیکو بیش از 64 میلیون برگه سهم بین حقوقی ها بصورت بلوک جا به جا شد.

بررسی شاخص کل

شاخص کل بورس در شروع هفته جدید از 1,450,400 شروع و به 1,439,177 واحد رسید. در نهایت شاخص در ابتدای هفته با 1.19٪ درصد کاهش (11223 واحد) روز کاری را به اتمام رساند. البته نمادهای خودرو خساپا امروز متوقف بودند. در صورت باز بودن این نمادها قطعا شاخص درصد پایین تری را به ثبت می رساند و همچنان شاهد تعلیق این دو نماد در بازار سهام هستیم. البته خودرویی ها در مدار نوسان قرار گرفتند که امروز با رشد قیمت همراه بودند.

اخبار افسار بازار را در دست گرفت

اخبار همچنان افسار بازار سرمایه را در دست گرفته است. بله اخباری که در بازار سهام مخابره می شود تعیین کننده روند معاملاتی بازار سهام شده است. بورس تهران با بی توجهی به محرک های تاثیر گذار افسار خود را به اخبار داده است و بی توجه به رشد چشم گیر دلار 28700 تومان است و این در حالیست که در روزهای گذشته تنها دلار بود که محرک بازار سهام شده بود و همچنان هم از محرک های تاثیر گذار بر بازازر سهام به شمار می رود ولی بازار بورس تهران با توجه به حواشی و اخبار اطرافش در حال گذراندن روزهای معاملاتی خود است بطورس که با هر خبر گاها شاهد قدرت طرف عرضه کنندگان و گاها شاهد قدرت طرف خریداران هستیم و امروز بازار با خبر تکذیب لغو افزایش خورو با جهش قیمت همراه شد. این در حالی است که بازار سهام امروز هم در مرحله پیش گشایش افزایش عرضه را در خود دید اما رفته رفته قبل از آغاز معاملات روز جاری شاهد متعادل شدن صفوف فروش خودرویی ها بودیم که با آغاز معاملات روز جاری نه تنها فروشندگان از صف های فروش خارج شدند بلکه در خودرویی ها با تغییر جهت خود در سمت خریدار با صفوف خرید نمادهای قابل معامله را همراه کردند و ما شاهد قدرت خریدار برخلاف روند معاملاتی روز گذشته در این گروه بودیم.

دلار محرک اصلی بازار سهام

موضوع مهم دیگر در این روزها می توان به قیمتهای بازارهای موازی اشاره کرد که می تواند جذابیت هایی را برای بازیگران بزرگ ایجاد کند و آنها را راغب به سرمایه گذاری در این بازارها نماید. بازار سکه و دلار در روزهای اخیر با روند نوسانی قابل توجهی روبرو هستند و حتی در طول یک روز شاهد رنج های قیمتی متفاوتی بودیم.

حال به بررسی بازار سهام و گروه های مختلف می پردازیم

در جریان معاملات انبوه سازی ها نماد ثنام با گذشت چندین ماه بالاخره در معاملات روز جاری به میدان معاملات بازگشت. در این گروه نماد وساخت معاملات قابل توجهی را پشت سر می گذارد و امروز هم برای چندمین روز متوالی در سقف قیمت روزانه با صف خرید روبرو بود. کرمان در قیمت 104 تومان افت بیش از 2 درصد را به ثبت رساند.

در پالایشی ها روند معاملات در نیمه اول داد وستد روز جاری مثبت و با شد آرام و آهسته دنبال شد اما در نیمه دوم بازار با افزایش نسبی عرضه در معاملات روز جاری اهد سرخی بازار معاملات این دسته از نماهدا بودیم. شبندر با حجم بالایی در معاملات روز جاری همراه بود و می توان گفت اسکار بیشترین حجم معاملات را در دست خود گرفت.

در گروه خودرویی ها در غیاب نماهدای خودرو و خساپا روند معاملات مثبت و پرتقاضا دنبال شد و در اغلب نمادهای این گروه شاهد رشد حداکثری قیمت و در برخی از نمادها شاهد شکل گیری صف خرید بروی اغلب نمادهای این گروه بودیم. خبهمن با ثبت حجم بیش از  829 میلیون برگه سهم بیشترین داد و ستد را در معاملات روز جاری به ثبت رساند. در قطعه سازها همچنان شاهد درخشش نماد خنصیر هستیم. خکار امروز با بیشترین حجم جا به جایی روبرو بود و این در حالی است که سهم جایزه این نماد در معاملات روز گذشته در پرتفوی سهامداران به ثبت رسید.

در فلزی ها روند معاملات این گروه هم تحت تاثیر روند بازار در نیمه دوم با افت و فشار فروش مواجه بود. فخوز در مرکز توجهات قرار داشت و توانست از لحاظ حجم و جهش قیمت با رشد قیمت همراه شود.

در بانکی ها هم روند معاملات متعادل و در نیمه دوم منفی دنبال شد. وبملت با افت بیش از 2 درصد روبروست و نماد وتجارت با افت 1 درصد دنبال شد.

جمله طلایی روز

صبر، کلید موفقیت

 

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید

 




برتری فروشندگان در...
توسط محمدباقر سلیمانی 10 اردیبهشت 1403 ساعت 14:59
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 05 اردیبهشت 1403 ساعت 09:10
چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 08:32