از بازگشت بانک ملت گرفته تا خبر آزاد سازی قیمت خودرو و حذف ارز 4200 برای برخی از صنایع

آخرین روز معاملاتی هفته سوم آبان ماه با اخبار مهم و تاثیر گذار همراه شد بطوری که با تزریق خبر آزاد سازی قیمت خودرو شاهد رشد قیمت و بازگشت لیدری صنعت خودرو به مرکز توجهات بودیم. خودرویی ها هم با افشای اطلاعاتی مبنی بر افزایش نرخ محصولات با توقف نماد روبروشدند و در سایر نمادها شاهد افزایش و شکل گیری صفوف خرید بودیم.

چرخش نقدینگی 

حال اینکه بازار سهام در معاملات روز گذشته توجهات خود را در محوریت دلاری ها و پالایشی ها قرار داده بود امروز برخلاف روند روز گذشته در محوریت خودرویی ها و بانکی ها شاهد چرخش نقدینگی بودیم. روزهای بازار سهام در این هفته هم مثبت گذشت اما با این تفاوت که شاهد افزایش ارزش معاملات خرد در روزهای پایانی هفته بودیم و می توان گفت گردش نقدسنگی در بازار سهام قابل توجه است. اتفاقات زیادی در این هفته بازار سهام تجربه کرد همانطور که گفتیم از خبر آزاد سازی قیمت خودرو تا حذف ارز 4200 و همچنین حمایت های وزیر اقتصاد از بازار سهام و رشد نرخ ارز تماما محرک رشد بازار سهام در هفته سوم آبان ماه 1400 بود.

بورس تهران در 19 آبان ماه 1400 با رشد بیش از 8800 واحد در بالاتر از سطح 1 میلیون و 456 هزار واحد به کار خود پایان داد. اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کرد نمادها و صنایعی هستند که ارز 4200 تومانی استفاده می‌کنند و حذف آن چه تاثیری بر قیمت نهایی محصول خواهد گذاشت. گروه دارویی که طبق صحبت‌هایی که صورت گرفته، ارز 4200 تومانی این گروه حذف نخواهد شد. اگر این ارز برای گروه دارویی حذف شود، افزایش نرخ عجیبی را تجربه خواهند کرد و به تبع آن سودآوری شرکت بالا خواهد رفت، اما در کنار آن نیز هزینه‌ها بالا خواهد رفت. معمولا در این افزایش قیمت‌ها به نوعی شرکت و سهام‌دار سود خواهند کرد و برای مصرف‌کننده عایدی نخواهد داشت.در شرایط کنونی حذف ارز 4200 تومانی در بسیاری از صنایع اتفاق نخواهد افتاد و دلیل اصلی آن کاسته شدن قدرت خرید مردم است.در واقع حذف ارز 4200 تومانی به شفاف‌تر شدن معاملات نیز کمک خواهد کرد؛ باید اجازه دهیم که مکانیزم عرضه و تقاضا قیمت‌ها را مشخص کند؛ گفتنی است اگر بازار آزاد باشد راه خود را پیدا خواهد کرد.

احتمال مثبت شدن با خودرویی ها بالا بود

احتمال پایان سبز بودن هفته بسیار بالا بود چرا که در همان دقایق ابتدایی شاهد بهبود تقاضا و هجوم خریداران بر اغلب نمادهای بازار سهام بودیم. بازار در یک موج آرام روبه بالا تحرکاتی را دنبال می کند اما دامنه این روند با توجه به فشارهای طبیعی عرضه احتمالا محدود خواهد بود. البته معتقد بودیم که بازار در روز چهارشنبه در اختیار معاملات گروه خودرویی ها قرار خواهد گرفت که همان طور هم شد و همین مسئله می تواند بازار را در یک وضعیت خوش بینانه صعودی نگه دارد. هر چند که تجربه نشان داده بازار متاثر از تحولات فعلی، در هر دو سو میتواند فعال ظاهر شود؛ بدین معنا که به همان میزان که رشد بازار از ناحیه خودرویی ها محتمل است، متوقف شدن مسیر رشدی و تغییر جهت محتمل است.در دقایق ابتدایی بازار، شاخص کل بورس با افزایش2 هزار و 850 واحدی در سطح یک میلیون و 450هزار واحد قرار گرفتاز تغییرات دیگر بورس می توان به افزایش920واحدی شاخص کل هم وزن اشاره کرد

نمادهای تاثیر گذار

نمادهای شپنا، شبندر، فارس نمادهایی با بیشترین تأثیر بر شاخص بورس و نمادهای فرابورس، توسن و سمگا بیشترین تاثیر را بر شاخص فرابورس تا ساعت مورد اشاره داشتند.

حال کمی به بررسی برخی از نمادها می پردازیم

نماد وخارزم
در شرایط کنونی برخی از نمادهای سرمایه گذاری از ارزندگی بالایی برخوردار هستند و کمتر از نصف قیمت ان ای ویی معامله می شوند، برای نمونه نماد وخارزم که با قیمت ۵۰۴ تومان و پی به ای  ۵ معامله می شود تنها ۳۷ درصد از ارزش ان ای وی  یا ارزش خالص دارایی است و از ارزندگی بالایی برخوردار است زیرا این نماد در بازدهی سه ماهه و یک ساله منفی ۱۸ درصد است که می تواند در کوتاه مدت و میان مدت فاصله بین قیمت کنونی و ان ای وی را جبران کند.

نماد وسپهر
همچنین وسپهر که سال گذشته همین موقع ها توسط بانک صادرات ارز اولیه شد در حال حاضر با قیمت ۷۰۶ تومان معامله می شود در حالی که  این قیمت ۳۷ رصد از ان ای ویی سهم است و از طرف دیگر این نماد با پی به ای (P/E)  ۱۵ در سه ماهه بازدهی منفی ۲۳ و در یک ساله منفی ۲۳ داشته است و چند روزی است در محدوده کف قیمتی درجا می زند و از آنجایی که واگرایی منفی هم نشان داده بسیاری از تحلیلگران خرید این نماد را برای کوتاه مدت توصیه نمی کنند این در حالی است که ارزنده است و در بلندمدت می تواند سود خوبی عاید سهامداران کند.

نماد ثمسکن
ثمسکن دیگر نماد سرمایه گذاری است که به تازگی از سوی بانک مرکزی این مجوز را کسب کرده که مشمول سیاستگذاری های بخش بانکی شود. این نماد در چند روز اخیر در محدوده ای ۴۰۰ تومان معامه شده و حتی الگوی نزولی داشته اما این موضوع هیچ تجانسی با ارزندگی آن ندارد، زیرا قیمت کنونی آن تنها ۳۷ درصد از ارزش ان ای وی آن است. هرچند عملکرد این نماد در یکسال گذشته باعث شده که پی به ای آن از ۱۵ به ۴۵ برسد اما به نظر می رسد به زودی دوباره در مسیر سودسازی قرار بگیرد و بتواند پگ قیمتی با ارزش ان ای ویی را جبران کند. در سه ماهه این نماد بازدهی منفی ۱۰ و در یک سال بازدهی منفی ۲۰ داشته است.

نماد خودکفا
نماد خودکفا که شرکتی سرمایه گذاری در حوزه غذایی است در حال حاضر با قیمت ۱۳۸۵ تومان با ۳۹ درصد از ارزش ان ای وی خود معامله می شود، این شرکت گرچه در گزارش ۶ ماهه خود زیان ساخته و در سه ماهه بازدهی منفی ۲ درصد و در یک ساله بازدهی منفی ۲۲ درصد ساخته، اما از آنجایی که با ارزش واقعی سهم فاصله زیادی دارد انتظار می رود به زودی افزایش قیمت داشته باشد.

نماد وصندوق
نماد وصندوق که در محدوده ۱۹۵۰ تومان معامله می شود در حال حاضر با ۴۰ درصد ارزش ان ای وی اش معامله می شود، این شرکت با پی به ای حدود ۶ درصد  در سه ماهه بازدهی مثبت ۱۰ داشته و در یک ساله هم بازدهی مثبت ۴۹ درصد داشته که با وجود رشد مناسب هنوز جای زیادی برای رشد دارد، حالا باید دید در گزارش های بعدی میزان سودسازی شرکت چقدرخواهد بود و آیا این کپ بین ارزش سعام و ان ای ویی در میان مدت جبران خواهد شد یا خیر.

نماد وپترو
نماد وپترو شرکت سرمایه گذاری در حوزه پتروشیمی است که با قیمت ۱۲۷۰ تومان معامله می شود این شرکت در سال جاری پی به ای  ۱۱ داشته در حالی که نسبت به سال گذسته در سه ماهه وارد زیان شده با این حال قیمت سهام تنها ۴۰ درصد ارزش ان ایی وی است و در سه ماهه بازدهی منفی ۳ و در یک ساله بازدهی منفی ۱۲ داشته و از آنجایی که در سال گذشته به ازای هر سهم ۱۰۸ تومان سود ساخته بود به زودی روند جبران زیان خود را احتمالا از سرخواهد گرفت.

نماد وتوشه
نماد وتوشه این روزها در محدوده قیمتی ۵۹۰ تومان معامله می شده در حالی که عملکرد سال جاری شرکت نسبت به سال گذشته سودساز تر بوده و هم اکنون با پی به ای ۸ در سه ماهه منفی ۵ درصد و در یک ساله مثبت یک درصد بازدهی داشته است در شرایطی که هم اکنون هم با ۴۳ درصد از پی به ای سهم معامله می شود.

نماد وسپه
نماد وسپه که در محدوده ۸۶۰ تومان معامله می شود تنها با ۴۳ درصد از ارزش ان ای وی خودش دست به دست می شود در حالی که این نماد در گزارش ۹ ماهه خود نسبت به مدت مسابه سال قبل عملکرد بهتری داشته و انتظار رشد سودسازی از این نماد می رود، از طرف دیگر در سه ماهه بازدهی منفی ۳ درصد و در یک ساله بازدهی مثبت ۳۴ درصد داشته است و یکی از نمادهای ارزنده بخش سرمایه گذاری به حساب می آید.

نماد ورنا
نماد ورنا که در بخش خودرو فعالیت دارد هم اکنون در محدوده ۳۱۰ تومان معامله می شود در حالی که تنها ۴۳ درصد از ارزش ان ای وی آن است و از طرف دیگر این نماد در سه ماهه بازدهی مثبت ۲  و در یک ساله بازدهی منفی ۴۵ داشته آنهم در شرایطی که گزارش ۹ ماهه شرکت نشان دهنده سودسازی بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

فلزی ها در معاملات روز جاری تجربه کردند اما در نیمه دوم معاملات آخرین روز کاری هفته این گروه توانست بالاخره با توجهات سهامداران مسیر خود را به سوی مثبت شدن تغییر دهد.

خبر آزادسازی قیمت خودرو و افزایش نرخ لیدرهای این گروه قبل آغاز داد وستد روز جاری موجب توقف و البته توجهات سهامداران به این گروه شد. به جرات می توان گفت خودرویی ها مجددا لیدر بازار سرمایه شدند و شاهد افزایش تقاضا در تمام نمادهای قطعه سازها و لیزینگی بودیم.

با خبر حذف ارز 4200 برای صنایع من جمله دارو توانست این صنعت در مرکز توجهات قرار گیرد و شاهد ورود پول هوشمند به این گروه در نیمه دوم داد و ستد روز جاری بودیم.

روند معاملاتی گروه پالایشی ها در نیمه اول داد وستد روز جاری مثبت و پر قدرت دنبال شد اما رفته رفته شاهد چرخش پول حتی از این گروه به سوی گروه دیگری بودیم. شبندر همچنان نماد مورد اقبال سهامداران در معاملات روز جاری بشمار می رفت.

بانکی ها با مثبت شدنشان زمینه بازگشت نماد بانک ملت را فراهم کردند و شاهد افزایش و رشد قیمت و شکل گیری صف خرید بروی نمادهای این گروه بودیم. وبملت با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص، به آغوش گرم سهامدارانش بازگشت.

و در نهایت

ارزندگی بازار سهام و اغلب نمادهای در بازار اکنون می تواند روند بازار سهام را تحت تاثیر خود قرار دهد. البته برخی از سهم در محدوده پی بر ای فوروارد 3.5 حتی در حال انجام معامله هستند. در نهایت بازار امروز را در حالی به پایان بردیم که شاخص کل توانسته با رشد 8800 واحدی به بالای 1 میلیون 456 هزار واحد صعود کند. شاخص هموزن نیز با قدرتنمایی خریداران در کوچکتر ها، جهش 5500 واحدی را تجربه کرد. برتری تعداد نمادهای مثبت (450) به نسبت تعداد نمادهای منفی (152) حکایت از حال و هوای مثبت بازار دارد و نوید روزهای مثبت تری را برای هفته آینده می دهد

جمله طلایی

مکانی که از آن شروع می‌کنیم مهم نیست، مهم مقصدی است که واقعا قصد رسیدن به آن را داریم...

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید

 

 




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 12 اردیبهشت 1403 ساعت 08:34
بالاترین ارزش معاملات خرد به ثبت...
توسط محمدباقر سلیمانی 01 اردیبهشت 1403 ساعت 14:52
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 01 اردیبهشت 1403 ساعت 08:36
سقوط سنگین بازار
توسط محمدباقر سلیمانی 25 فروردین 1403 ساعت 14:54