ادعای آمریکا: به دنبال تعامل سازنده در وین هستیم

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در آستانه از سرگیری مذاکرات برای لغو تحریم ها ادعا کرد که واشنگتن به دنبال تعامل سازنده در وین است. ما صادقانه در بیانیه های خود اعلام کرده ایم که معتقدیم بازگشت متقابل مشترک به پایبندی به تعهدات برجامی همچنان موثرترین روش برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای به صورت دائمی و قابل تایید است.معتقدیم که نتیجه دیپلماتیک بازگشت متقابل به پایبندی به برجام در راستای منافع آمریکا و همچنین منافع متحدان و همکاران ما در منطقه است.به همین دلیل ما همچنان به دنبال تعامل سازنده در وین در پی از سرگیری مذاکرات در پایان ماه جاری (نوامبر) هستیم.علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد: در تماس تلفنی با آقای انریکه مورا (معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا)، آغاز مذاکرات با هدف لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیر انسانی، در روز ۸ آذر (۲۹ نوامبر) در وین مورد موافقت قرار گرفت.

مهم برای خساپا / مجوز افزایش قیمت

 دریافت مجوز افزایش قیمت محصولات شرکت سایپا به طور میانگین 16 درصد شامل : تیبا صندوق دار - تیبا 2 - ساینا دستی - ساینا S - کوئیک دستی - کوئیک R - کوئیک S - کوئیک اتومات پلاس و شاهین

رئیسی: مشکلات کشور را نمی‌توان با توصیه حل کرد

رئیس‌جمهور در جلسه شورای عالی فضای مجازی: ضرورت دارد برای جلوگیری از حوادث مشابه، ضعف‌ها، قصورها و تقصیرهای احتمالی در حادثه اخیر شناسایی شود. با توصیه و هشدار، امنیت فضای سایبری تامین نمی‌شود و اصولا مشکلات کشور را نمی‌توان صرفا با توصیه حل کرد. باید قرارگاهی باشد که بتواند دائماً وضعیت را رصد کند و بروز شود و در مقابل هجوم‌های احتمالی ایستادگی و آنها را دفع کند.

رایزنی باقری با دیپلمات ارشد فرانسه در پاریس

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران که در اولین مقصد سفر به چند کشور اروپایی در پاریس حضور دارد، با «فیلیپ ارورا» مدیرکل سیاسی وزارت خارجه فرانسه در دیدار کرد و به گفت‌وگو نشست.

چند نفر سجامی شدند؟

طبق آخرین آمار، در مهرماه سال جاری 121 هزار و 623 احراز هویت در سامانه سجام صورت گرفته است. این درحالی است که در شهریور سال جاری، تعداد سجامی شده ها، 166 هزار و 139 نفر بود.در مهرماه سال جاری تعداد 94 هزار و 119 ثبت نام از سوی سرمایه گذاران حاضر در بازار سرمایه در سامانه «سجام» صورت گرفته و تعداد احراز هویت شده‌ها نیز در این ماه به 121 هزار و 623 مورد رسیده است.

نقدینگی از 4000 «همت» عبور کرد!

 بانک مرکزی در گزارش «گزیده آمارهای اقتصادی» اعلام کرد در پایان شهریورماه 1400 حجم نقدینگی به رقم تاریخی 40676 هزار میلیارد ریال رسیده است. ضریب فزاینده نقدینگی 7.84 گزارش شد.

افزایش قیمت نفت با خوش بینی به افزایش تقاضای سوخت

 قیمت نفت امروز، برای سومین معاملات پیاپی، افزایش یافت، زیرا تصویب لایحه زیرساخت‌های ایالات متحده آمریکا، صادرات چین و بهبود اقتصاد جهانی پس از شیوع ویروس عالم‌گیر کرونا، چشم‌انداز تقاضای سوخت را افزایش داد. تحلیلگران کالای مؤسسه مالی جی‌پی مورگان در یادداشتی اعلام کردند: وقتی سفرها به‌طور جدی آغاز شود و تقاضای سوخت جت افزایش یابد، رشد مصرف بیشتری در انتظار است.

علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی:

ارزش معاملات ارز در سامانه نیما در ۷ ماهه امسال معادل کل سال ۱۳۹۹ بوده است و در بازار متشکل ارزی نیز حجم معاملات تاکنون معادل 1.1 میلیارد دلار بوده است که نشان از بهبود شرایط ارزی کشور است و پیش بینی می کنیم همین روند رو به رشد تا پایان سال نیز ادامه داشته باشد.

گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی

با توجه به پیش‌بینی بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی، موضع عملیاتی بانک مرکزی در این هفته توافق بازخرید بود. از این رو، این بانک به اجرای عملیات بازار باز در قالب توافق بازخرید به مبلغ 297.3 هزار میلیارد ریال اقدام کرد. حداقل نرخ توافق بازخرید: 19.7 درصد!!

امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی ماس: لغو کامل تحریم‌ها یک ضرورت است

وزیر خارجه ایران لغو کامل تحریم‌ها را یک ضرورت خواند، آمریکا را مقصر اصلی وضع موجود برشمرد و گفت: استفاده از زبان زور و تهدید کمک‌کننده نیست و ایران خود را تسلیم فضاسازی‌های واهی نمی‌کند.

ماس و امیرعبداللهیان درباره مذاکرات وین تلفنی گفت‌وگو کردند

 برلین از گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و آلمان درباره «از سرگیری مذاکرات وین» خبر داد و نوشت: هدف آلمان، نهایی‌کردن هرچه سریع‌تر مذاکرات به‌منظور تضمین بازگشت به پایبندی کامل و هرچه سریع‌تر به برجام است.

تأثیر عجیب نفت‌و گاز در بازار شکر!

«بلومبرگ» گزارش داد: با افزایش قیمت نفت و گاز طبیعی، تقاضا برای اتانول و سوخت‌های گیاهی رشد کرده و همین مسئله باعث شد تا قیمت شکر که در تولید اتانول و سوخت‌های سبز کاربرد دارد، هم افزایش یابد. «بیزینس لاین» نیز، اعلام کرد: اگر قیمت نفت تا 100 دلار افزایش یابد، قیمت هر پوند شکر خام در امریکا به بالغ‌بر 25 سنت خواهد رسید. هم‌اکنون هر پوند شکر خام در این کشور که برای تولید اتانول استفاده می‌شود کمتر از 19 سنت به فروش می‌رسد.

برنامه دولت برای جبران افت بورس چیست؟

مجتبی رضاخواه امروز سه شنبه در جریان بررسی گزارش وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره وضعیت بازار بورس اظهار کرد: نزولی شدن بازار سرمایه در سال گذشته پس از صعود بسیار آن خطایی بود که دولت گذشته انجام داد. چرا که عموم مردم و حتی آنهایی که با بورس آشنایی نداشتند را نیز به حضور در این بازار تشویق کرد.نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: وزیر امور اقتصادی و دارایی توضیح دهد که آیا دولت قبلی در نزولی شدن شاخص بورس دخالت داشته یا خیر؟ آیا دولت دوازدهم با سیاست‌گذاری‌هایی در بورس به دنبال تأمین کسری بودجه خود بوده است و در آخر اینکه آیا دولت فعلی نیز همین هدف را دارد.وی با اشاره به ریل‌گذاری اشتباه دولت قبلی در بازار سرمایه اضافه کرد: اگر این اشتباهات اصلاح نشود چه باید کرد، آیا مردم باید تاوان عدم این اصلاح را بدهند؟رضاخواه اضافه کرد: بازار سرمایه، بازار پرنوسانی است و با رشد نرخ ارز بورس صعودی می‌شود، گفت: وزیر اقتصاد توضیح دهد دولت فعلی که به دنبال تثبیت نرخ ارز است، برای جبران نزولی شدن بورس چه برنامه‌ای دارد؟عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه وزیر اقتصاد مراقب باشد که اوراق بدهی بیش از میزانی که در بودجه پیش‌بینی شده به فروش نرسد، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که نرخ سود بانکی افزایش یافته است در صورت درستی این موضوع بانک‌ها به جای سرمایه‌گذاری در بورس نقدینگی را میان خودشان جابه‌جایی می‌کنند و این امر منجر به نزولی شدن بیشتر بازار سرمایه می‌شود.

شبریز

 پالایشگاه تبریز که ۱۳ مرداد از برنامه افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی خبر داده بود با انتشار اصلاحیه ای، میزان درصدهای تامین مالی از دو محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و سود انباشته را تغییر داد. براین اساس، "شبریز" در نظر دارد سرمایه فعلی را از هزار به ۳ هزار میلیارد تومان برساند. ۱۵۰ درصد از تامین مالی این شرکت بورسی معادل ۱.۵ هزار میلیارد تومان در صورت موافقت سازمان بورس از محل سود انباشته و ۵۰ درصد دیگر معادل ۵۰۰ میلیارد تومان از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی برای جبران مخارج سرمایه ای طرح جامع، اصلاح ساختار مالی، جلوگیری از خروج نقدینگی و تامین سرمایه در گردش اعمال خواهد شد.

 

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




چند خبر مهم و اثرگذار
توسط مرسده گونه 04 تیر 1402 ساعت 07:30
تابستان 1402 آغاز شد
توسط مرسده گونه 03 تیر 1402 ساعت 07:55
نگاهی عمیق تر به روند پیش روی بورس...
توسط مرسده گونه 30 خرداد 1402 ساعت 07:41
اتمام بازی خودرویی ها
توسط مرسده گونه 29 خرداد 1402 ساعت 07:52