نگاهی به بازار سهام

بعد از ریزش هایی که بازار سهام در روزهای گذشته تجربه کرد، بالاخره صدای سهامداران از نارضایتی شرایط موجب تغییر روند بازار و حمایت ها مسئولین شد. در اصل می توان گفت حمایت روسای جدید کار ساز شد و ما شاهد برگشت روند معاملات بازار سهام بودیم. چتر حمایت خودرو و لیدری این نماد در بازار سهام در روزهای آتی من جمله در معاملات 17 آبان ماه 1400 به قدری بالا بود که در نیمه ابتدایی داد و ستد روز جاری شاهد حرکت نمادها از مدار تعادل به سمت مثبت شدن بودیم. نماد خودرو از همان دقایق ابتدایی با رشد قیمت و ثبت حجم های خیره کننده در حال سپری کردن معاملات خود بود. اما آغاز متعادل سایر نمادها از همان ابتدای معاملات موجب شد تا نماگر بورس تهران با افت همراه شود و سرخی دقایق ابتدایی نماگر بورس تهران را شاهد باشیم ولی رفته رفته با رشد قیمت در نمادهای خودرویی و مهمتر از آن قرار گرفتن نماد خودرو در سقف قیمت روزانه موجب رشد و جهش قیمت در اکثریت بزرگان بازار سهام شد. خودرو یک تنه بازار بورس تهران را به سمت بالا کشاند و ما شاهد حرکت نماگر بورس تهران از مدار منفی به سمت مدار مثبت بودیم و در نهایت شاخص بورس تهران در روز دوشنبه 17 آبان ماه 1400 با رشد بیش از 3 هزار واحد در بالاتر از سطح 1 میلیون و 434 هزار واحد به کار خود پایان داد و نمادهای نوری و خودرو بیشترین تاثیر مثبت را بروی آن به ثبت رساندند.

با جهش تقاضا در کلیت بازار تراز نقدینگی حقیقی ها نه تنها مثبت شد بلکه در این چند روز شاهد قدرت نمایی پول در بازار سهام به نسبت روزهای قبل هستیم.

اما نکته حائز اهمیت با توجه به اتفاقاتی که رخ داده، از جمله جلوگیری از فروش اوراق مشارکت از سوی دولت که اطلاعیه آن توسط بانک مرکزی منتشر شد، قطعا شاهد تغییراتی در بازارسهام خواهیم بود که کاملا این تغییرات مشهود است. اما ترس و ابهامی که وجود دارد، مربوط به ماه آینده آذر ماه است که ماه آینده نیز قرار است بحث گزارش بودجه 1401 مطرح شود که موضوع بسیار مهمی است.

از دیگر محرک های تاثیر گذار بر روند معاملاتی مثبت روزهای اخیر می توان به رشد نرخ دلار اشاره کرد که در معاملات روزجاری در بازار آزاد در محدوده بالای 28100 تومان این ارز قرار گرفت. نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از وضعیت بازار سرمایه در این روزها داشت و می توان گفت اگر خبر خاصی در محوریت سیاسی و اقتصادی منتشر نشود، با توجه به شرایط امروز و افزایش زیر پوستی تقاضا در سهام های دلاری محور احتمالا روند بازار 18 آبان هم مثبت و متعادل خواهد بود.

حال به بررسی برخی نمادها و گروه ها میپردازیم

شاخص کل : بازار سهام با رشد قیمت نوری و خودرو توانست در مدار مثبت به کار خود پایان دهد و ما شاهد افزایش بیش از 3400 واحدی نماگر بورس تهران و قرار گرفتن آن در بالاتر از سطح 1 میلیون و 343 هزار واحد بودیم.

شاخص هم وزن: رشد قیمت نسبی تقاضا در نمادهای کوچک موجب شد تا نماگر هم وزن هم مدار سبز خود را حفظ کرده و با رشد بیش از 200 واحد به کار خود پایان دهد.   

فلزی ها : با آنکه مدار معاملات فلزی ها در دقایق ابتدایی منفی آغاز شد اما رشد نسبی تقاضا در کلیت بازار موجب شد تا روند معاملاتی فولاد، فملی و فجهان در مسیر مثبت قرار بگیرد. فولاد با ثبت حجم بیش از 80 میلیون برگه سهم  سکان بیشترین حجم معاملات را دردست گرفت. 

خودرویی ها: خودرو همچنان سپر بازار سرمایه بود و در معاملات روز جاری با رشد حداکثری قیمت و حجم بالای 1 میلیارد برگه سهم برای چندمین روز متوالی توانست توجهات را با خود همراه کند. در این گروه خساپا و سایر نمادها نیز متعادل و مثبت دنبال شدند.

محصولات شیمیایی: نوری در گروه محصولات شیمیایی گل کاشت بطوری که اولین نماد موثر در رشد نماگر بورس تهران در معاملات روز جاری به شمار می رفت. شاراک و شلرد رشد حداکثری قیمت را تجربه کردند.

فرآورده های نفتی : نوسانات مثبت نماد شبندر در اواخر داد وستد روز جاری نوید آغاز مثبت برای روز معاملاتی بعدی را داد و بنظر داد وستد معاملات این گروه برای روز سه شنبه در مدار مثبت دنبال شود. در روانکارها نماد شسپا در مرکز توجهات و با رشد بیش از 4 درصد دنبال شد.

بانکی ها  : بانکی ها در غیاب وبملت و دی، با گرایشات متعادل و منفی همراه بودند. وپارس و وبصادر در مدار منفی نوسان می کردند. وتجارت در قیمت 201 تومان با افت 1.4 درصد دنبال می شد.

کلیت بازار  : طناب رشد بازار سهام در این روزها در دستان نماد خودرو قرار دارد و می توان گفت لیدر بازار سهام برای چندمین روز متوالی توانست بازار سهام را یک تنه با خود به بالا بکشد. در بازار امروز 118 میلیارد تومان تغییر مالکیت از حقیقی ها به حقوقی ها صورت گرفت. نمادهای فملی، فجهان وفولاد با بیشترین حمایت حقوقی همراه بودند و وگردش و خودرو بیشترین ورود نقدینگی حقیقی را داشتند. ارزش معاملات خرد نیز بیش از 5 هزار میلیارد تومان ثبت شد.

جمله طلایی روز

بهترین نوع ثروت، ثروتی است که از سرمایه‌گذاری بر روی خود به دست می‌آید...

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 05 اردیبهشت 1403 ساعت 09:10
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 08:32
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 08:36
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 02 اردیبهشت 1403 ساعت 08:34