دولت لایحه اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی را تقدیم مجلس می‌کند

 توانگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت که دولت در جهت اصلاح ساختار بودجه به زودی لایحه‌ای با قید دو فوریت برای اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی تقدیم مجلس می‌کند.

امیرعبداللهیان، وزیرخارجه:

کاخ سفید در خواست مذاکره با ایران را مطرح می کند و ادعای آمادگی بازگشت به برجام را دارد ولی هم زمان تحریم‌های جدید علیه افراد و شرکتهای ایرانی اعمال می‌کند. ما با دقت رفتار آقای بایدن را می‌سنجیم. هدف «مذاکره»، حرف زدن محض نیست بلکه توافق ملموس و احترام به منافع متقابل است. ۱+۴ برای مذاکره مبتنی بر رعایت منافع و حقوق متقابل آماده باشد. /ایسنا

قیمت هر کیلو شکر ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان

 بهمنی، دبیر انجمن تصفیه کنندگان شکر:شکر به اندازه کافی در بازار موجود است و  با توجه به فصل برداشت چغندر داخل و تولید شکر بازار داخل، عرضه و تقاضا با یکدیگر همخوانی دارد.در حال حاضر هر کیلو شکر با نرخ ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان باید در خرده فروشی‌ها عرضه شود.تا پایان سال نیازی به واردات شکر نداریم. با توجه به عرضه چغندرقند تا پایان دی و نیشکر تا پایان سال نیاز است که واردات شکر در سال جدید انجام شود، چرا که در زمان برداشت مشکلی در تامین نیاز بازار داخل نداریم.

تحقیق و تفحص از سازمان بورس کلید خورد

 نمایندگان مجلس در نشست علنی امروز ( سه شنبه ۱۱آبان ) قوه مقننه  با گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص درخواست تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار با ۱۷۴ رای موافق، ۸ رای مخالف، ۸ رای ممتنع از مجمع ۲۱۶ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

واشنگتن: برجام احتمالاً دیگر نمی‌تواند تأمین‌کننده و تضمین‌کننده خواسته‌های طرفین باشد

علی‌رغم بهبود چشم‌انداز دیپلماسی با از سرگیری مذاکرات احیای برجام تا پیش از پایان ماه نوامبر، گزارش‌ها حاکی است ایالات متحده در نظر اقدامات سخت‌تری را در قبال ایران پیش بگیرد؛ اقداماتی که به گفته تحلیلگران ممکن است حتی حین مذاکرات پیش رو عملی شوند.برخی ناظران بر این باورند که واشنگتن در کنار پیگیری مسیر دیپلماسی از کانال مذاکرات وین، با این ادعا که «برجام احتمالاً دیگر نمی‌تواند بطور مؤثری تأمین‌کننده و تضمین‌کننده خواسته‌های طرفین باشد»، و به دلیل آنچه «چشم‌انداز نه‌چندان خوشبینانه نسبت به حصول توافق» خوانده‌اند، تاکتیک موازی تشدید فشار را نیز بنابر شرایط پیش رو اجرایی خواهد کرد.این تشدید فشار می‌تواند از جوانب مختلف اعمال شود که تحریم‌های تازه خزانه‌داری آمریکا علیه تهران را می‌توان نمونه‌ای از جنبه اقتصادی این طرح دانست.

مشکل توزیع سود شرکت‌ها از طریق سجام در آینده نزدیک، رفع می‌شود

رئیس سازمان بورس از پیگیری جدی به منظور رفع مشکلات توزیع سود نقدی شرکتها از طریق سجام خبرداد.  عشقی گفت: پیرو مذاکراتی که در جلسه با رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس صورت گرفت، توزیع سود نقدی شرکت‌ها از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) با اولویت بالا در دستور کار قرار گرفته است.وی افزود: پیرو همین موضوع در آینده نزدیک مشکلات توزیع سود شرکتهای بورسی از طریق سجام به طور کامل مرتفع خواهد شد.گفتنی است، عشقی رئیس سازمان بورس در دیدار با شجاعی، رئیس کمیسیون اصل 90  در خصوص موضوعات مختلف از جمله  پیگیری مطالبات سهامداران خرد گفت‌وگو کردند.

بررسی عملکرد دولت در مورد ارز 4200 تومانی در دستور کار مجلس

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد دولت در مورد ارز 4200 تومانی منابع و مصارف آن را بررسی می‌کنند.

جواد اوجی در حاشیه نشست اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در این جلسه گزارشی از ۷۰ روز فعالیتم در وزارت نفت را ارائه کردم که در خصوص بخش‌های مختلف توسعه اعم از بالادست و پایین دست صنعت نفت و همچنین برنامه‌های آتی وزارت نفت بود.

وی ادامه داد: در خصوص فروش نفت، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی چه در حوزه صادرات و چه فروش داخلی گزارش‌هایی ارائه دادیم. با کمک و پشتیبانی دولت، وضعیت فروش نفت خیلی بهتر شده است؛ در حال استفاده از توان و ظرفیت‌های داخلی و خارجی هستیم.وزیر نفت گفت: بحث تهاتر نفت در قالب مشارکت در پروژه‌های سرمایه گذاری خصوصاً پروژه‌های سنواتی را هم در دست اقدام داریم؛ طرح‌های خوبی را دولت مشخص کرده که بزودی کلید خواهند خورد.وی درباره موضوع فروش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: در این مدت به لحاظ تأمین ذخایر داخلی محدودیت‌هایی داشتیم؛ اما فکر می‌کنم از یکی دو هفته آینده بحث صادرات فرآورده‌های نفتی را خواهیم داشت.اوجی یادآور شد: برنامه‌های آتی وزارت نفت در حوزه میادین مشترک اعم از گازی و نفتی و سرمایه گذاری‌هایی که در این خصوص لازم است انجام شود چه برای نگهداشت سطح تولید و چه برای بهینه سازی مصرف انرژی شامل نفت کوره، نفت گاز، بنزین و گاز را در این نشست ارائه کردیم.

مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج کشور با اشاره به اینکه هفته گذشته رئیس سازمان حمایت اعلام کرد که ثبت سفارش وارد برنج آزاد شده است، گفت: وقتی این خبر اعلام شد چنین مصوبه‌ای وجود نداشت و مسئولان امر تصور کرده بودند که با اعلام زودهنگام خبر می‌توانند شوکی را در بازار برنج ایجاد کنند تا روند افزایش قیمت‌ها متوقف شود.

وی اضافه کرد: با این حال بازار برنج مانند بازار میوه نیست که با اعلام یک خبر مربوط به صادرات یا واردات دچار شوک شود، در این بازار تا زمانی که عرضه انجام نشود، اتفاقی نخواهد افتاد و تنها تأثیر اعلام چنین خبری آن بود که در مبادی خرید مثل هند قیمت‌های جهانی افزایش پیدا کرد.کشاورز با بیان اینکه آزاد شدن ثبت سفارش واردات برنج رسماً دیروز به ما ابلاغ شد، افزود: دیروز معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی این موضوع را رسماً به ما اعلام کرد، با این توضیح که فعلاً در دوره ممنوعیت واردات به سر می بریم و امکان ترخیص برنج‌ها تا پایان دوره ممنوعیت وجود ندارد.وی گفت: تنها سود این اتفاق آن است که عملیات ثبت سفارش ۱۵ روز زودتر آغاز می‌شود و بنابراین ما می‌توانیم از ۱۵ آذر ماه برنج‌های خود را وارد کشور کنیم.کشاورز افزود: تأثیر این اتفاق در بازار برنج نیز افزایش عرضه برنج‌های خارجی است که منجر به ایجاد تعادل در بازار می‌شود چرا که کمبودها برطرف خواهد شد.وی درباره اینکه آیا این اتفاق منجر به کاهش قیمت برنج ایرانی می‌شود؟، گفت: ۵۰ درصد احتمال دارد که روند افزایش قیمت برنج ایرانی متوقف شود و شاید هم این اتفاق نیفتد و همچنان شاهد افزایش قیمت این کالا باشیم چرا که در حال حاضر قیمت برنج ایرانی به شدت افزایش یافته و تجربه نشان می‌دهد وقتی قیمت محصولی در بازار داخل رشد چشمگیری را تجربه می‌کند، معمولاً کاهشی به دنبال نخواهد داشت.کشاورز توضیح داد: ما در خردادماه به مسئولان مربوطه توضیح دادیم که با توجه به کمبود برنج در بازار، اجازه دهید که واردات انجام شود تا بازار دچار تنش نشود و قیمت برنج ایرانی افزایش چشمگیری را تجربه نکند، متأسفانه به پیشنهادات ما توجهی نشد و در نتیجه شاهد افزایش شدید قیمت بودیم که کنترل آن نیز به راحتی امکان پذیر نیست.

عضو هیات مدیره شرکت بورس با تاکید بر اینکه بازار سرمایه دلایل بنیادی خوبی برای صعود دارد، به تشریح چند راهکار برای احیای بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: قیمت‌گذاری دستوری سمی مهلک برای اقتصاد کشور محسوب می‌شود که حذف آن علاوه بر کوتاه شدن دست دلالان و رانت جویان برای سرمایه‌گذاران امکان پیش‌بینی درست از وضعیت شرکت‌ها را فراهم می کند. با حذف قیمت گذاری دستوری شرکت ها نیز بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا وارد فرآیند رقابت شده و درآمدها و هزینه های مترتب بر آنها به نحوی ارائه می شوند که در صورت های مالی، عملکرد واقعی خود را نشان دهند.

امیر تقی خان تجریشی با اشاره  به جلسه روز گذشته  وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیران بورسی و مدیران حدود ۳۰ هلدینگ و حقوقی بزرگ بازار سرمایه در خصوص بررسی وضعیت بورس و راهکارهای حمایت از بازار سرمایه اظهار کرد: نشست  وزیر امور اقتصاد و دارایی با حقوقی ها و صندوق های بازار سرمایه جلسه ای از جنس تعقل و واقع بینی بود که در آن برخی مطالب و واقعیت ها توسط وزیر اقتصاد و نیز رئیس سازمان بورس به صورت شفاف با فعالان بازار مکالمه و نکاتی مطرح شد. در این جلسه دغدغه های بسیاری از فعالان بازار مطرح شد که به نظر می رسد مورد توجه مسئولان نیز قرار گرفته است.وی موضوع "پیش‌بینی پذیری اقتصاد" را یکی از محورهای مورد بحث در این نشست عنوان کرد و افزود: پیش بینی پذیری اقتصاد یا تحلیل پذیری آن، بدین معنی است که پارامترهای اقتصادی، آمار و ارقام و همچنین رویه های آن چنان در اقتصاد کشور باز تعریف و تبیین شوند که نتیجه آن منجر به پیش بینی پذیری رویدادها در تمام بخش های اقتصاد و مخصوصا بازار سرمایه شود. در این شرایط، علاوه بر ایجاد کارایی در بازار سرمایه فضای شفافی نیز برای سرمایه گذاران ایجاد می شود.عضو هیات مدیره شرکت بورس افزود: علاوه بر این ازیک سو برنامه‌ریزی برای نرخ نهاده ها، حامل های انرژی و خوراک پتروشیمی ها نیز در تعامل با سایر وزارتخانه ها باید به طور بلند مد نظر قرار گیرد؛ از سوی دیگر به طور مثال برای سیمان نیز که به تازگی در بورس کالا عرضه شده باید به نحوی اطمینان بخشی به بازار صورت پذیرد. در این شرایط ممکن نیست که قیمت گذاری دستوری به این صنعت و یا صنایع دیگر برگردد.این کارشناس ارشد بازارسرمایه با تاکید بر اینکه تحقق  موضوع مذکور به پیش بینی پذیر بودن بازار کمک خواهد کرد، اظهار کرد: عامل دیگری نیز که باید به آن توجه کرد تغییرات و یا فرمول بلند مدت برای پارامترهایی چون حقوق مالکانه، مالیات‌ها و یا عوارض است که تعیین آن در افزایش شفافیت و پیش بینی پذیری عملکرد شرکت ها و شیوه سرمایه‌گذاری فعالان بازار موثر خواهد بود.

بازگشت اعتماد مردم به بازار در گرو حذف قیمت‌گذاری دستوری

تجریشی در ادامه با تاکید بر اینکه اکثر تحلیل گران در حال حاضر بازار را در موقعیتی ارزنده ارزیابی می کنند که دلایل بنیادی خوبی برای صعود دارد، عنوان کرد: کاهش فاصله نرخ نیمایی با بازار آزاد و افزایش آن، احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و حذف قیمت گذاری دستوری در کنار گشایش های احتمالی در روابط بین المللی و نیز گزارش های ۶ ماهه خوب بسیاری از شرکت ها بازار را در شرایطی قرار می دهد که بایک جرقه می تواند مسیر صعودی را در پیش بگیرد.وی ادامه داد: این جرقه قطعا بازگشت اعتماد آحاد مردم به بازارسرمایه  است و می تواند با مطرح کردن مسایل و دغدغه های اقتصاد کشور در فضایی شفاف با مردم آغاز و با تصمیم‌گیری در خصوص مباحثی چون حذف قیمت‌گذاری دستوری ادامه پیدا کند.عضو هیات مدیره شرکت بورس با بیان اینکه موضوع قیمت‌گذاری یکی از مولفه‌های موثر در پیش‌بینی پذیری اقتصاد بوده که بارها از سوی کارشناسان و سیاستگذاران مطرح شده است، گفت:  قیمت‌گذاری دستوری سمی مهلک برای اقتصاد کشور محسوب می‌شود که حذف آن علاوه بر کوتاه شدن دست دلالان و رانت جویان برای تحلیلگران و سرمایه‌گذاران امکان پیش‌بینی درست از وضعیت شرکت‌ها را فراهم می کند. از طرفی دیگر  با حذف قیمت گذاری دستوری شرکت ها نیز  بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا وارد فرآیند رقابت شده و درآمدها و هزینه های مترتب بر آنها به نحوی ارائه می شوند که در صورت های مالی، عملکرد واقعی خود را نشان دهند.

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




چند خبر مهم و اثرگذار
توسط مرسده گونه 04 تیر 1402 ساعت 07:30
تابستان 1402 آغاز شد
توسط مرسده گونه 03 تیر 1402 ساعت 07:55
نگاهی عمیق تر به روند پیش روی بورس...
توسط مرسده گونه 30 خرداد 1402 ساعت 07:41
اتمام بازی خودرویی ها
توسط مرسده گونه 29 خرداد 1402 ساعت 07:52