در شرایط نامساعد بازار که کسی از اتمام اصلاح حاکم شده در بازار سرمایه خبری را ندارد، پاداش سرمایه گفتگویی با آقای مجد کارشناس بازار سرمایه پرداخت و گفت:

 این کارشناس حال و روز بازار سهام را این چنین بررسی کرد. بازار بیش تر از هر زمان دیگری در طول 18 ماه گذشته تحت تاثیر اوراق است. نرخ سود بانکی و اوراق بهادار.
بنابراین باید در نظر بگیریم که تا زمانی که نرخ سود بین بانکی اعداد نزدیک 20% را لمس می کند و تا زمانی که دولت نیاز دارد و ناچار به فروش اوراق می‌باشد برای تامین کسری بودجه، دامینت استراتژی وجود دارد و وقتی در واقع یک رویداد دامینت است یعنی جریان حرکت پول را آن تعیین و کنترل می‌کند.  
در حال حاضر ارزندگی در بازار سهام اهمیتی ندارد. در بازار سهم‌هایی هستند که پی بر ای 3 یا 2.5 دارند. شرکتی مانند فولاد مبارکه بدون سود سرمایه گذاری که گزارش فوق العاده‌ای را راهی کدال کرده و این شرکت تقریبا تا انتهای سال، سود 330 تومانی محقق می‌کند. در واقع شرکتی که روی تابلو معاملاتی در قیمت 1050 تومان در حال داد وستد است و سود هر سهم را تا پایان سال 330 تومان شناسایی می‌کند عملا پی بر ای فوروارد 3.5 دارد، بنظر شما پی بر ای 3.5 بیشتر است یا اینکه سرمایه خود را در بانک بگذارید و 25% سود بگیرد. خوب مشخص است پی بر ای 3.5.


خوب حال سوال این است که چرا سهامداران تمایلی برای خرید نماد فولاد یا نمادهایی مشابه این سهم را ندارند.

به دلیل اینکه تا زمانی که ما نرخ‌های بین بانکی و فروش اوراق بین بانکی تخصیص می‌دهیم به افراد بدون ریسک خیلی افراد حاضر به قبول ریسک برای سرمایه گذاری در بورس نیستند که خود این موضوع هم پریود زمانی دارد که تا زمانی که این دوره سپری نشود ما شاهد ورود نقدینگی نخواهیم بود.


فعالین بازار اغلب اشتباه می‌کنند و باید بدانند که نرخ بهره بین بانکی یکی از ابزارهای سیاست پولی برای کنترل نقدینگی است و این موضوع با فروش اوراق دولتی که بابت کسری بودجه می‌باشد که سیاست مالی به حساب می آید کاملا متفاوت بوده این دو مورد را ما نباید با هم در نظر بگیریم.
نرخ بهره بین بانکی به عدد 20.31% نرخ بازار اینتربنک می‌باشد که عدد قابل توجهی می‌باشد که این نرخ را آخرین بار ما در سال 1399 طبق آمار بانک مرکزی شاهد نبودیم و قطعا در سال‌های قبل تر بوده است و بازار کاملا تحت تاثیر بازار پول قرار گرفته و چاره‌ای وجود ندارد و باید منتظر ماند تا دید چه اتفاقی را شاهد آن خواهیم بود. 


مجد در پاسخ به سوال اینکه این روند نزولی تا چه زمانی ادامه دار خواهد بود گفت: 


دولت وظیفه اوراق بودجه خود را کاملا انجام داده مثل مالیات‌ها. دولت مالیات‌ها را طی مواردی که در بودجه درج شده اخذ کرده و فروش اوراق در تمام تبصره‌های بودجه  133 هزار میلیارد تومان بوده که تمامآ منتشر شده تا انتهای شهریورماه و در مهرماه استراحت داده و اوراقی بابت تامین مالی منتشر نکرده و از طرف دیگر تنها سیاست پولی را داریم. حال چه اتفاقی می‌افتد؟

دولت در حالی 307 میلیارد تومان کسری بودجه ای دارد که از هیچ راهی توان تامین ندارد نه فروش نفت نه مالیات نه صندوق توسعه که اگر تامین نشود، برای سال آینده کسری بودجه به جای 500 میلیارد تومان به 800 میلیارد تومان می‌رسد و موجب جهش یکباره کسری بودجه برای سال آینده خواهد شد پس دولت ناچار است احتمالا یک مجوز استراری انتشار اوراق را اخذ کند و مثلا بر فرض مثال بین عدد 100 تا 150 هزار میلیارد تومان دیگر منتشر کند که می توان گفت این اوراق را می تواند تا دو ماه آینده به فروش برساند. 


حال سوالی که مطرح است این است که جهش بازار به چه زمانی موکول می شود؟ 
مجد در پاسخ به این سوال گفت: 


بازار اساسا دو محرک لازم دارد. محرک اصلی آن دلار می‌باشد و می‌دانیم که دلار تغییر زیادی نکرده و همچنان در یک محدوده قیمتی در حال نوسان است و در کانال 27 هزار تومان قرار دارد و پس باید سرمایه گذاران دید سرمایه گذاری خود را تغییر دهند.


توصیه پایانی این کارشناس به سهامداران نمادهای گروه هم وزن این بود: 


اگر سهامدار سهمی هستند که از منظر تکنیکال محدوده حمایتی یا کف قیمتی خوبی را دارند یعنی حداقل‌های بنیادی را دارند یا سود تقسیمی دارند و می‌تواند از این جهت سود تقسیمی خوبی داشته باشد و اگر به اندازه‌ای سود شناسایی کرده است که حداقل با سود بانکی قابل رقابت باشد، جای نگرانی نیست ولی اگر سهم‌های دارایی محور دارند مثل حکشتی یا حخزر قطعا مطمئن باشند اگر دلار تغییر نکند و تغییر در بازار پول نباشد وضعیت خطرناکی را بهمراه دارد  .

تهیه کننده: تیم خبری پاداش سرمایه 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




لایحه بودجه 1403 در یک...
توسط ملیکا باقلایی 07 آذر 1402 ساعت 13:38
روند مثبت بازار در دنیای پر...
توسط الناز جمالی 13 دی 1401 ساعت 16:34
سیاست بانک مرکزی پایدار خواهد...
توسط الناز جمالی 04 دی 1401 ساعت 15:33
گزارش بازار:پرتاب شاخص در دقایق...
توسط الناز جمالی 07 مهر 1400 ساعت 15:23