در بازار بورس چه گذشت؟

بازار سهام در هفته دوم آبان ماه با افت قیمت در نمادهای بزرگ و کوچک سپری شد و این در حالی است که نه تنها خریداری در بازار سهام نبود بلکه اکثریت سهامداران در صفوف فروش در انتظار خریدار بسر بردند و ما شاهد افت بیش از 18 هزار واحدی نماگر بورس تهران و قرار گرفتن در سطح 1 میلیون و 375 هزار واحد بودیم. شاخص کل در شرایط دنبال می شود که هر روز شاهد از دست دادن سطح حمایتی اش هستیم و در مقابل امروز شاهد قرار گرفتن نماگر هم وزن در سطح حمایتی بودیم که این دسته از نمادها در کف قیمت روزانه با صف فروش دنبال شدند.

اینکه بازار سهم حتی در این سطوح قیمتی هم خریداری ندارد و کسی تمایل به سرمایه گذاری ندارد جای تامل است. با توجه به گرانی و تورم روز افزون حاکم شده در بازار سهام و شناسایی ارزندگی سهام در نقاط فعلی تماما از عوامل تاثیر گذار بر روند بازار سهام بشمار می رود که بازار سهام حتی به این موضوعات هم واکنشی نشان نمی دهد.

در بازار امروز 970 میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت. فرابورس بیشترین ورود پول حقیقی و فجهان و فملی بیشترین ورود نقدینگی حقوقی را داشتند. ارزش معاملات خرد امروز به حدود 4 هزار میلیارد تومان رسید.

یکی از دغدغه های مهم این روزهای اهالی بازار سرمایه حول محور رشد نرخ سود بانکی می چرخد؛ به عبارتی زمزمه‌های افزایش نرخ بهره یا نرخ سود از دلایلی است که بین سهامداران هراس ایجاد کرده و نسبت به آن شتابزده دست به تصمیم‌گیری گرفتند

بازار تنها در ترس و هاله ای از ابهام در حال گذراندن روزهای معاملاتی خود می باشد بطوری که هر روز شاهد قدرت نمایی روز افزون فروشندگان در بازار سهام هستیم. کمبود پول و عدم نقدینگی در بازار سهام معظلی بر ریزش این روزها شده است.

واقعا چرا بازار سهام از دید سرمایه گذاران بازاری مخرب است و تمایلی برای سرمایه گذاری جدید در بازار سهام نیست؟

آمارها و شاخص‌های اقتصادی در نیمه نخست امسال، نشان می دهد، بازارهای مالی روند صعودی خود را با شیب بسیار تندی ادامه داده‌اند، اما در میان چهار بازاری که مقصد سرمایه‌گذاران است، بورس بیشترین بازدهی و دلار کمترین رشد را از آن خود کرده بود که این روزها در تمام بازار های مالی و موازی شاهد رکود حاکم شده از سوی خریداران هستیم که نه تنها رغبتی در بازار سهام نیست بلکه هیچ بازاری خریدار خاصی ندارد و در یک روند خنثی و رکودی در حال سپری شدن هستند.

در مجموع می توان گفت از ابتدا پول تنها حرف اول و آخر را در بازار بورس می زند و یکی دو ماه اخیر اتفاق جدیدی در بازار رخ نداده است و تا زمانی که نقدینگی جدید به بازار تزریق نشود روند بازار تغییری نخواهد داشت. البته این دلیل باعث شده است که بسیاری از سهم‌ها در حال حاضر در بازار ارزنده باشند. بی گدار به آب نزنید...

حال به بررسی برخی از گروه های می پردازیم:

در جریان معاملات منفی گروه فلزی ها نماد فجهان در قیمت 600 تومان با رشد بیش از 3 درصد به کار خود پایان داد. فولاد مبارکه افت 1 درصد را به ثبت رساند و نماد فملی در قیمت 1309 تومان با افت بیش از 1.5 درصد دنبال شد.

نقش آفرینی فروشندگان در معاملات اولین روز هفته گروه خودرویی به قدری بالا بود که شاهد شکل گیری صف فروش بروی تمام نمادهای این گروه بودیم اما با نزدیک شدن به دقایق پایانی شاهد فاصله گرفتن نمادهای از کف قیمت روزانه بودیم بطوری که خودرو و خساپا در قیمت های 166 و 151 تومان به کار خود پایان دادند.

جریان معاملات

گروه محصولات شیمیایی هم منفی و پر عرضه دنبال شد و شاهد افت قیمت در نمادهای این گروه هم نیز بودیم.

افت قیمت در نمادهای پالایشی موجب شد تا سرخی این گروه هم بیداد کند و شپنا هم در مدار منفی بیش از 2.6 درصد و شتران افت نزدیک به حداکثری قیمت را تجربه کند.

بی اعتنایی خریداران به نمادهای بانکی هم به قدری بالا بود که افت قیمت را نه تنها شاهد بودیم بلکه حجم معاملات در این گروه به شدت پایین بود.

و برای کلام آخر، همانطور که گفتیم، مسئولین، هم اکنون بازار سهام نیازمند یاری سبزتان است. جانی برای بازار باقی نمانده است. متاسفانه به دلیل عدم اعتماد مردم به بازار سهام، کوچک‌ترین اتفاقی که در بازار رخ می‌دهد، سهامداران واکنش زیادی نشان می‌دهند و در چند هفته گذشته نیز شاهد ریزش‌های پی در پی بازار سرمایه بودیم و خریداری بازار سهام در این سطوح قیمتی هم ندارد. در بازار امروز 970 میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت. فرابورس بیشترین ورود پول حقیقی و فجهان وفملی بیشترین ورود نقدینگی حقوقی را داشتند. ارزش معاملات خرد امروز به حدود 4 هزار میلیارد تومان رسید

جمله طلایی روز

مهم نیست چقدر غیرممکن به نظر برسد

برای یک اراده‌ی قوی و محکم هیچ چیز غیرممکن نیست...

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




فملی ناجی بازار
توسط محمدباقر سلیمانی 08 اردیبهشت 1403 ساعت 14:55
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 05 اردیبهشت 1403 ساعت 09:10
چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 08:32