در بازار دیروز شاخص‌‌کل هم‌وزن که از تمام شرکت‌ها به یک میزان اثر می‌‌پذیرد وضعیت شفاف‌‌تری را نسبت به شاخص‌‌کل به تصویر کشید. به‌رغم رنگ سبزی که دماسنج اصلی تالار در میانه‌های معاملات به خود گرفت با تشدید فشار فروش در سهام اغلب شرکت‌های بورسی افت ۳۶۳۲‌واحدی را به نمایش گذاشت. در پی سومین شکست بورس تهران از مرز ۴/ ۱میلیون واحدی طی روز ماقبل، دیروز هم سرمایه‌‌گذاران با احتیاط به تحرکات خود پرداختند. خالص فروش حقیقی‌‌ها در چهارم آبان‌ماه سال۱۴۰۰ نسبت به روز دوشنبه کاهش ۱۲۳میلیارد تومانی را تجربه کرد و به ۳۸۲میلیارد تومان سهم رسید. 

در این میان تنها سه صنعت در لیست خرید حقیقی‌‌ها جای گرفتند و بیشترین میزان اقبال این دسته از معامله‌‌گران به صنعت رایانه با رقمی بیش از ۲۰ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد. با این حال سرمایه‌‌گذاران خرد تداوم عرضه سهام در گروه‌های لیدر بازار را همچنان در دستور کار معاملاتی خود داشتند به‌طوری که محصولات شیمیایی با خالص  فروش ۹۰‌میلیارد تومانی حقیقی‌ها، بانک و فلزات اساسی هم هرکدام خروج  بیش از ۶۰میلیارد تومان سرمایه خرد را در کارنامه کاری روز گذشته خود لحاظ کردند.

بررسی تحرکات حقوقی‌‌های بازار حاکی از آن است که معامله‌‌گران عمده در شرایط فعلی که سهامداران خرد استراتژی فروش را در پیش گرفتند، غالبا ترجیح می‌دهند که ترکیبی از سهام ریالی و دلاری را در پرتفوی خود جای دهند. در عین حال کاهش ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) نیز نکته حائز اهمیت دادوستد‌‌های دیروز بورس اوراق بهادار تهران محسوب می‌شود. این سنجه مهم دیروز با عقب‌‌نشینی نسبت به سطح روز ماقبل معاملاتی خود توانست پایان معاملات در نهایت رقم ۲۵۴۹‌میلیارد تومانی را به خود اختصاص دهد. داد و ستد ۷۰‌درصد شرکت‌های فعال بورس و ۷۲‌درصد نماد‌‌های معاملاتی فرابورس در سطوح منفی قیمتی به وضوح نمایانگر وضعیت بلاتلکیفی معامله‌‌گران است.

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید