گفت‌وگوی تلفنی جانسون و پوتین با موضوع برجام و مسائل دو جانبه

بوریس جانسون، نخست‌ وزیر انگلیس و ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهور روسیه در مکالمه‌ای تلفنی درباره توافق هسته‌ای ایران، تحولات افغانستان و مسائل دو جانبه رایزنی کرده و  بر ضرورت حفظ برجام تاکید کردند.

وزارت خارجه آمریکا: مقصد نهایی گفت‌و‌گو با ایران باید در وین باشد

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ایالات متحده قویاً از مشارکت اتحادیه اروپا با ایران حمایت می‌کند، اما مقصد نهایی برای گفت‌وگوها باید  در وین باشد. اگر هدف ایرانی‌ها بازگشت به برجام است، همانطور که ادعا می‌کنند، باید درچارچوب مذاکرات وین شرکت کنند.

گزارش جدید آژانس از پیشرفت غنی‌سازی ایران

 آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه گزارش داد که ایران گازدهی اورانیوم 20 درصد غنی شده بیشتری را به یک سانتریفیوژ پیشرفته خود انجام داده که غیر از اورانیوم‌هایی است که پیشتر تا 60 درصد در سایت نظنز غنی سازی شده بود. آژانس افزود که پیشتر راستی آزمایی کرده که ایران گازدهی به یک سانتریفیوژ IR-6 را آغاز کرده اما محصول جمع‌آوری نشده بود.

اتحادیه‌اروپا: از هیچ تلاشی برای آغاز مذاکرات برجام دریغ نمی‌کنیم

 سخنگوی اتحادیه اروپا روز دوشنبه گفت که این اتحادیه از هیچ تلاشی برای از سرگیری گفت‌وگوهای احیای برجام دریغ نخواهد کرد.  «پیتر استانو» با تایید دیدار روز چهارشنبه علی باقری معاون وزیر خارجه ایران با انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که این دیدار با هدف آغاز مجدد مذاکرات برای احیای برجام برگزار می‌شود.

توئیت وزیر اقتصاد در خصوص اوراق بدهی، با انتقاد و اعتراض شدید سهامداران بازار سرمایه مواجه شده است.

عدم توجه دولت و وزارت اقتصاد به وضعیت سهام، باعث واکنش بی سابقه به این اظهارات وزیر بوده است.سهامداران معترض میگویند، دولت بازار سرمایه را به بازار انحصاری فروش اوراق خود تبدیل کرده و متن بازار یعنی اوضاع وخیم «سهام» را به حال خود رها کرده است!

مالی: برجام در مرحله حساسی قرار دارد

رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران پس از پایان سفر به اروپا و منطقه غرب آسیا:شرکای آمریکا نسبت به سرعت و مسیر پیشرفت فعالیت‌های اتمی ایران نگرانی عمیق و فزاینده‌ای دارند. وی بدون اشاره به اینکه ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد مدعی شد که بی‌تابی‌ها نسبت به از سرگیری مذاکرات برجامی در حال افزایش است.پنجره دیپلماسی هرگز بسته نخواهد شد افزود که ایالات متحده همچنان به پیگیری دیپلماسی حتی هنگام پیگیری سایر گام‌های ضروری، ادامه خواهد داد.این اظهارات را لارنس نورمن خبرنگار ارشد وال استریت ژورنال که در بروکسل مستقر است در توئیترش منتشر کرده است. «مالی» درباره ادعای باز بودن پنجره دیپلماسی برای از سرگیری اجرای برجام توضیح بیشتری ارائه نداد.

رئیسی: سوئیس نباید تحت تاثیر فشارهای آمریکا قرار گیرد

سوئیس همواره نقش مثبتی در حفظ و گسترش صلح داشته و انتظار می‌رود در دوران جدید نیز بتواند نقش مستقل خود را در برابر سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه آمریکا حفظ کند.سفیر جدید سوئیس در تهران: امیدواریم فعالیت‌ شرکت‌ها و فعالان اقتصادی سوئیس در ایران فراهم شود.

باقری‌کنی چهارشنبه به بروکسل می‌رود

علی باقری کنی در حساب توییتری خود نوشت: روز چهارشنبه، هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام را در بروکسل ملاقات خواهم کرد تا گفت و گوهایمان را درباره مذاکرات نتیجه_محور ادامه دهیم.ایران مصمم به انجام مذاکراتی است که تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی را به صورت کامل و موثر لغو نموده، عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران را تضمین نموده و ضمانت‌های معتبری برای عدم بدعهدی بیشتر فراهم کند.مسئله این است که آیا طرف‌های مقابل از  آمادگی واقعی برای انجام تعهدات خود، از جمله فراخواندن یک ناقض غیرعضو به ترک خط مشی‌ها و میراث مخرب گذشته برخوردارند؟ادامه سیاست شکست‌خورده فشار حداکثری قطعا نمی‌تواند موانع پیش‌روی «مذاکرات برای لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه» را بردارد، بلکه بر پیچیدگی‌های فراوان مذاکرات خواهد افزود.

گلدمن: نفت به بالاتر از ۹۰ دلار هم می‌رسد

 گلدمن ساکس پیش بینی کرد بهبود قوی تقاضای جهانی می‌تواند قیمت نفت برنت در پایان امسال را به رقمی بالاتر از 90 دلار که این بانک پیش بینی کرده بود، برساند.این بانک سرمایه گذاری آمریکایی با اشاره به بهبود مصرف در آسیا پس از موج شیوع کرونای دلتا، پیش بینی کرد تقاضا برای نفت به زودی به حدود ۱۰۰ میلیون بشکه در روز که سطح مصرف پیش از شیوع پاندمی ویروس کروناست، بازخواهد گشت.  همچنین گلدمن ساکس برآورد کرد سوئیچ از گاز به نفت می‌تواند حداقل افزایش 1 میلیون بشکه در روز تقاضا برای نفت سهم داشته باشد.

دولت جلوی عرضه بیش از حد اوراق قرضه را بگیرد؛ بازار بورس کشش ندارد

 رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بازار کشش عرضه این حجم از اوراق  قرضه را ندارد، گفت: اولین اقدام دولت در مدیریت بازار بورس باید جلوگیری ازعرضه بیش از حد اوراق قرضه دولتی باشد. محمدرضا پورابراهیمی با تاکید بر لزوم مدیریت بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه باید به صورت حرفه‌ای و منطقی اداره شود. تصمیمات دولت سیزدهم در مدیریت بازار سرمایه باید کارشناسی شده و علمی باشد.وی با انتقاد از وضعیت فعلی باز ار بورس اظهار داشت: اولین اقدام دولت سیزدهم در مدیریت بازار بورس باید جلوگیری از عرضه بیش از حد اوراق قرضه دولتی باشد. بازار کشش عرضه این حجم از اوراق قرضه را ندارد.پورابراهیمی تصریح کرد: بازار سرمایه فقط محل تامین مالی دولت نیست و متعلق به همه بنگاه‌های اقتصادی است اگر حضور دولت در این حوزه انحصاری باشد در بازار بورس تحولی ایجاد نمی‌شود. _مهر

خصوصی شدن خودروسازان جدی خواهد شد؟!

مجلس شورای اسلامی این روزها در کنار تلاش برای آزادسازی واردات خودرو، ظاهرا خصوصی‌ سازی خودروسازان را هم دنبال می‌کند.محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید: در حال حاضر دولت با وجود سهم اندک در خودروسازی، در این بنگاه‌ها مدیریت می‌کند، حال آنکه براساس اصل ۴۴ قانون اساسی، ایران‌خودرو و سایپا (با توجه به اینکه بیشتر سهام‌شان خارج از اختیار دولت است)، باید توسط غیر دولتی‌ها اداره شوند.

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




بالاترین ارزش معاملات خرد به ثبت...
توسط محمدباقر سلیمانی 01 اردیبهشت 1403 ساعت 14:52
سقوط سنگین بازار
توسط محمدباقر سلیمانی 25 فروردین 1403 ساعت 14:54
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 21 فروردین 1403 ساعت 08:52
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 19 فروردین 1403 ساعت 08:39