بورل: نقشه دوم برای ایران خوب از آب درنمی‌آید

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: زمان بازگشت به میز مذاکره فرا رسیده است. من نمی‌خواهم به نقشه دوم فکر کنم زیرا هیچ نقشه دومی که من تصور کنم، طرحی خوبی از آب درنمی‌آید.

سرمایه‌گذاری 80 میلیارد دلاری چینی‌ها در معادن ایران براساس سند 25 ساله

شکوری، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: چینی‌ها در معادن حضور دارند اما تعداد آنها زیاد نیست. قرار بود که در قالب سند 25 ساله حدود 80 میلیارد دلار از 450 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در ایران، در صنایع معدنی سرمایه‌گذاری شود. در حالیکه کل سرمایه‌‌گذاری که تا کنون در صنایع معدنی ما انجام شده به 50 میلیارد دلار نمی‌رسد. این سرمایه‌گذاری می‌تواند کمک شایانی به صنایع معدنی ما کند و در کنار برداشتن این موانع می‌تواند به انقلاب معدنی هم منجر شود.

مقتدیصدر: عراق تسلیم فشار آمریکا نخواهد شد

آمریکا باید درباره باقیماندنِ نیروها، اردوگاهها، جنگنده‌ها و مداخلات خود در عراق وارد گفت‌وگوی جدی و مفید شود. عراق تسلیم فشار نخواهد شد و دنباله‌رو نخواهد بود. اگر اینگونه نشود، به این معنی خواهد بود که آمریکا یک کشور متخصام با عراق است.

تورم کارخانجات چین به بالاترین سطح تاریخ رسید

سی‌ان‌بی‌سی گزارش داد: قیمت‌های درب کارخانه چین در ماه سپتامبر تحت تأثیر افزایش قیمت‌های مواد اولیه بیش از آن‌چه انتظار می‌رفت رشد کردند که این باعث شد فشارها بر روی شرکت‌های این کشور که در حال حاضر با افزایش قیمت‌های انرژی دست به گریبان هستند، افزایش یابد.طبق گزارش اداره ملی آمار چین، شاخص قیمت تولیدکننده چین در ماه سپتامبر 10.7 درصد نسبت به سال گذشته رشد کرده است که این بیشترین رشد قیمت از زمان آغاز جمع‌آوری داده‌های تورم در سال 1996 تا کنون می‌باشد!!

جلسه سران قوا به‌ میزبانی رئیس‌ مجلس

در این جلسه که از لحظاتی قبل در بهارستان آغاز شده است روسای قوای مجریه، مقننه و قضائیه درباره مهمترین موضوعات کشور ازجمله مسائل اقتصادی مشورت می‌کنند.

حضور رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه در کمیسیون اقتصادی

اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس روز یکشنبه ۲۵ مهرماه با حضور رئیس کل بانک مرکزی سیاست‌های پولی و ارزی در دولت سیزدهم، آخرین وضعیت طرح اصلاح قانون بانک مرکزی، سیاست‌های جدید نظارت بر عملکرد نظام بانکی کشور و بررسی آخرین وضعیت طرح رمزارزها و پیمان پولی را بررسی می‌کنند.

شورایی برای رقابت یا تحدید رقابت!؟

به دنبال اینکه دبیر هیات تجدیدنظر شورای رقابت معتقد است که اگر شورای رقابت نبود، اکنون پراید 200 میلیون تومان قیمت داشت؛ ادعای شورای رقابت در کنترل بازار، کاملا اشتباه است و حال که دولت قصد دخالت در قیمت‌گذاری ندارد، شورای رقابت هم بایستی از تصمیم دولت برای فعالیت محدود به هدایت، حمایت و نظارت، پیروی کند؛ در غیر این صورت شورایی برای تحدید رقابت خواهد بود.  همچنین صحبت‌های وزیر صمت، نشان دهنده بی‌میلی دولت به دخالت در خودروسازی و به‌ویژه در امر نرخ‌گذاری دستوری است. با این وجود اصرار شورای رقابت به ادامه مداخله در قیمت‌گذاری خودرو چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

خطر تورم سرسام آور در اقتصاد ایران!

 رئیس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید اگر برخی تصمیمات غلط در سطح کلان اقتصاد ایران اصلاح نشود، خطر رشد سرسام آور تورم کشور را تهدید خواهد کرد. شافعی درباره نظام قیمت‌گذاری عنوان کرد: بسیاری از اقدامات و تصمیمات در قالب شعار کنترل تورم مطرح می‌شود اما غایت آن رشد بهای تمام‌شده تولید بوده است. آیا منطقی است درحالی‌که قیمت نهاده‌های تولیدی افزایش می‌یابد، در ادامه زنجیره تولید، به صنعتگر و تولیدکننده دستور داده شود تا قیمت را ثابت نگاه دارد؟ اصلاً در چنین شرایطی، تولید ممکن و مقرون‌به‌صرفه خواهد بود؟

خساپا:

تعهدات معوق سایپا به صفر رسید. مدیرعامل سایپا اعلام کرد: با وجود شرایط سخت تحریمی و کرونایی، در دو سال گذشته تعداد تعهدات معوق این گروه خودروسازی از 300 هزار دستگاه، در شهریورماه امسال به صفر رسید.  سلیمانی گفت:  پیش از تحریم ها، از هر 4 خودرویی که در سایپا تولید می شد، 2.5 خودرو پراید و یک خودرو نیز محصول مشترک با شرکای خارجی بود؛ هدف تحریم، توقف خطوط تولید صنعت خودرو در ایران بود، اما در سایپای نوین، محصولات داخلی و با استاندارد بالاتر جایگزین پراید و محصولات خارجی شد تا عملکرد این گروه خودروسازی مصداق مشخص مقابله با تحریم باشد.وی افزود: کمتر از 50 هزار دستگاه خودرو به دلیل کمبود یک یا چند قطعه در پارکینگ های سایپا متوقف است که براساس برنامه ریزی های صورت گرفته، تامین قطعات مورد نیاز و تکمیل کاری آنها به سرعت انجام خواهد شد، به شکلی که این تعداد در پایان آذرماه امسال به زیر 10 هزار خودرو خواهد رسید. _سایپانیوز

طرح واردات خودرو سه شنبه نهایی می‌شود/ 2 پیشنهاد جدید برای اصلاح ایرادات شورای نگهبان

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: قرار است سه شنبه هفته جاری، جلسه کمیسیون صنایع با حضور وزیر صمت برگزار و جمع بندی نهایی در مورد اصلاح ایرادات طرح واردات خودرو انجام شود.  پس از اجماع در مورد پیشنهادات کمیسیون و رسیدن به یک جمع بندی، مجلس فوراً وظیفه دارد که طرح را مجدد به شورای نگهبان ارسال کند.علی جدی در مورد جزئیات پیشنهادات کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تصریح کرد: 2 پیشنهاد در مورد شفاف شدن منشأ ارز واردات خودرو و وظایف وزارت صمت در مورد واردات، نهایی شده که البته قبل از جلسه جمع بندی، نمی‌توان جزئیات آن را اعلام کرد. _مهر

التهاب در بازار شکر؛ منتظر شکر 20 هزار تومانی باشید

 طی ماه‌های گذشته قیمت شکر تحت تاثیر عوامل مختلف همچون افزایش قیمت‌های جهانی شکر خام، نوسان ارز نیمایی و احتمال عدم عرضه شکر با نرخ مصوب از سوی بازرگانی دولتی، با التهاباتی روبه‌رو بوده است.

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




پیش بینی بازار / بازار در دست...
توسط مرسده گونه 22 شهریور 1402 ساعت 07:46
در پشت پرده ی ناامنی های...
توسط مرسده گونه 29 مرداد 1402 ساعت 13:15
چند خبر مهم و اثرگذار
توسط مرسده گونه 04 تیر 1402 ساعت 07:30
تابستان 1402 آغاز شد
توسط مرسده گونه 03 تیر 1402 ساعت 07:55