از سد 1.500 واحدی بگوییم یا فرش قرمزی که زیر پای روسای جدید پهن شد.

از قیمت ها جهانی بگوییم یا کاسته شدن قیمت دلار

خداحافظی غیر رسمی شاخص با رئیس بانک مرکزی و فرش قرمزی زیر پای صالح آبادی

بازار سهام اولین روز کاری خود در هفته سوم مهر ماه 1400 در مدار منفی و با افت قیمت دنبال کرد، بطوری که نه تنها نماگر بورس تهران در مدار منفی قرار گرفت بلکه نماگر هم وزن هم سرخ بود. بازار در هفته گذشته تحت تاثیر شایعه خوب بودن گزارشات پالایشی ها رشد کرد. اما امروز این شایعه، دچار ابهاماتی شد و بعد از صف فروش شدن شبندر با فشار فروش سنگینی در کل بازار مواجه شدیم. همچنین، کاهش نرخ دلار و اخباری که درخصوص مذاکرات انجام شد نیز موجب رشد فشار فروش در بازار سرمایه شد.

امروز تنها 54 نماد در بورس و 72 نماد در فرابورس مثبت به کار خود پایان دادند و سهم 284 نماد در بازار بورس و 176 نماد در فرابورس ریزش بود. نمادهای فولاد، تاپیکو، پارسان، فملی، شبندر و وغدیر امروز موثرترین نمادها بر شاخص کل بودند. تمامی این نمادها امروز با عرضه سنگین همراه بوده و منفی بسته شدند.

بیشترین تقاضا و عرضه

بیشترین تقاضا در بازار امروز برای نمادهای ولیز، شکام، ثفارس و قشیر به ثبت رسید و در سمت دیگر بازار نمادهای وسرضوی، وسکرد، وسصفا، شبندر و خبهمن با بیشترین حجم از عرضه همراه شدند.

نماد دی مانند روزهای گذشته بخش بزرگی از معاملات بازار را به خود اختصاص داد. امروز بیش از 767 میلیون سهم در این نماد خرید و فروش شد و دی بیشترین حجم معامله بازار را داشت. پس از آن خساپا، خودرو، خبهمن و شبندر در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

نماد شپاس امروز با رشد 5 درصدی خود بیشترین میزان افزایش را تجربه کرد. پس از آن داوه، پخش، دسبحان و نطرین بالاترین میزان رشد را داشتند. در سمت مقابل بازار اما نماد ثروت با ریزش 9.94 درصدی بیشترین میزان اصلاحات را تجربه کرد و پس از آن فجهان، توسن و فرابورس بیشترین ریزش را داشتند.

خدافظی غم انگیز بازار سهام

 افت ۲۲هزار و ۲۸۰واحدی شاخص کل (۱.۵درصد) آن را در ارتفاع یک میلیون و ۴۶۵هزار واحدی قرار داد. شاخص‌ هم وزن نیز ۱.۵۷درصد افت کرد. ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس به پنج هزار و ۳۷۵میلیارد تومان رسید. نمادهای فولاد، تاپیکو و پارسان بیشترین تاثیر در افت شاخص کل بورس را به عهده داشتند. در بورس امروز حقوقی‌ها حدود ۹۴۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد پنج هزار و ۳۸۰میلیارد تومان بود، افراد حقیقی ۷۵درصد یعنی چهار هزار و ۱۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان ۱۷درصد از کل معاملات شد. بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «فلزات اساسی»، «محصولات شیمیایی» و «سرمایه‌گذاری‌ها» رقم خورد. در مقابل ورود پول حقیقی‌ها در صنایع مختلف چشمگیر نبود. سه نماد آریان، فملی و شپنا لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به ورازی، شپاس و وخاور معطوف بود. مالکیت حقوقی در ترکیب سهامداری مجمتع جهان فولاد سیرجان معادل ۱۹میلیارد تومان افزایش یافت و از سوی دیگر سهامداران حقیقی بیمه رازی با برتری ۱۱میلیارد تومانی ابتکار عمل را در دست گرفتند. امروز افزایش سهام حقیقی‌ها در ۳۰نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۱۶۱نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۹۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۹۶۰میلیارد تومان بود.

در مجموعه در معاملات روز جاری با خروج ۹۳۶ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی‌ها به پایان رسید. ارزش معاملات خرد نیز ۵۳۷۷ میلیارد تومان به ثبت رسید که حدود ۹ درصد کمتر از روز چهارشنبه است.

در تمام گروه ها شاهد افت قیمت و افزایش عرضه بودیم.

در فلزی ها افت حداکثری قیمت و افزایش عرضه در این گروه موجب شد تا اکثریت نمادها در یک قدمی کف قیمت روزانه قرار بگیرند. فجهان در معاملات روز جاری با فشار فروش مواجه و در کف قیمت روزانه با صف فروش مواجه شد.

خودرویی ها یکی پس از دیگری در کف قیمت روزانه قرار گرفتند و نماد خساپا با بیشترین حجم معاملات در قیمت 1737 ریال دنبال شد.

محصولات شیمیایی غلبه فروشندگان بر خریداران در نمادهای این گروه هم کاملا مشهود بود بطوری که افت قیمت در نمادهای این گروه به قدری بالا بود که شاهد شکل گیری صف فروش بروی اکثریت نمادهای این گروه بودیم.

فرآورده های نفتی با بی اعتنایی به رشد نفت برنت و قرار گرفتن آن در بالای 83 دلار موجب شد تا امروز همسو با روند حاکم شده بر کلیت بازار با افت تقاضا و فشار فروش دنبال شوند و شاهد شکل گیری صف فروش بروی نمادهای این گروه بودیم.

بانکی ها افت قیمت و افزایش عرضه در این گروه، تابلو معاملات بیشتر نمادها را سرخ کرده و در محدوده منفی قرار داد.

در کدال چه گذشت؟

وملل:    واگذاری و فروش پروژه

 خودرو: مزایده فروش 58/83 درصد سهام شرکت لیزینگ خودرو غدیر از طریق سازمان بورس بصورت یکجا با شریط نقد و اقساط

زفکا:  تغییرات با اهمیت در عملکرد شرکت های تحت کنترل

تماوند: پذیرش تعهد پذیره نویسی و بازارگردانی اوراق اجاره شرکت بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر (سهامی عام) با نرخ سود سلانه علی الحساب 18 درصد توسط شرکت تامین سرمایه دماوند (سهامی عام). درآمد بازارگردانی و تعهد پذیره نویسی اوراق یاد شده جمعاً به مبلغ 943.600 میلیون ریال که شامل 70.000 میلیون ریال درآمد تعهد پذیره نویسی در سال اول و مبلغ 873.600 میلیون ریال درآمد بازارگردانی اوراق است که طی 4 سال آتی شناسایی خواهد شد.

کترام: به استحضار می رساند پیرو نامه مورخ 1400/05/24 انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور و با توجه به افزایش قیمت نهاده های تولیدی و تاثیر آن بر بهای تمام شده محصولات و با عنایت به کشش بازار ،نرخ فروش محصولات شرکت به میزان 18 درصد از تاریخ 1400/07/20 افزایش خواهد یافت .اثر افزایش نرخ مذکور بر درآمدهای عملیاتی پیش بینی شده جهت سال 1400 در گزارش تفسیری و صورتهای مالی شش ماهه پیش رو متعاقبا اعلام خواهد شد.

 

جمله طلایی روز

کسب سود حتی در بازار نزولی، یادگیری پیش بینی درست و انجام معاملات اهرمی برای کسب سود بیشتر...

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




تجربه ای همانند...
توسط محمدباقر سلیمانی 17 اردیبهشت 1403 ساعت 14:36
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 17 اردیبهشت 1403 ساعت 08:37
پایان بازاری بی...
توسط محمدباقر سلیمانی 16 اردیبهشت 1403 ساعت 14:59
برتری فروشندگان در...
توسط محمدباقر سلیمانی 10 اردیبهشت 1403 ساعت 14:59